Besvarat

Felsökning: 5G-bredband under sommaren, nu endast 4G (Göteborg, centralt)

  • 9 November 2022
  • 1 svar
  • 165 visningar

Användarnivå 2

Jag skaffade 5G-bredbandet från Tre direkt när det släpptes i våras och fick direkt 5G-hastigheter mellan 300-600 mBit/s, men har under hösten aldrig varit i närheten av dessa hastigheter.

När jag går in och kollar på min historik på bredbandskollen så noterar jag att någon gång mellan 27 juni och 22 augusti så har något skett som gör att jag inte längre kommer upp i 5G-hastigheter utan bara får vanlig 4G-hastighet (20-60 mBit/s). Kan tilläggas att jag bor i centrala Göteborg, enligt täckningskartan har mycket god täckning och med telefonen så får jag 5G-hastighet i storleksordningen 800-1000 mBit/s inomhus.

När jag har kollat routern mer specifikt den senaste tiden så är “internetsymbolen” oftast grön (= 4G), men kan kort slå över till blått (= 5G). När jag kollar “via routerns programvara” (som jag nådde via https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e/topic/natverk/vaxla-till-3g-4g-5g/1) så visar den konstant att det inte finns 5G.

Har försökt att låsa routern till 5 genom att använda länken ovan, men det verkar inte fungera (det kallas inte exakt samma som i instruktionen, utan jag har försökt att låsa till det som kallas “NR5G-SA”) vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte verkar finnas 5G-täckning.

Nån som har några tips på vad som kan ha gått snett och var jag skall börja felsöka för att klura ut vad som är fel och hur jag åter kan få till 5G-hastigheten?

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 9 November 2022, 16:45

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej Kristoffer!

Det var inte kul att höra att du inte får in 5G längre… 

Jag kollade lite i centrala Göteborg och ser inte att 5G ligger eller har legat nere i närtid, så det bör fungera.

 

Min erfarenhet säger att det kan handla om att du får in 5G under väldigt korta tillfällen och “tappar” det, jag har lite saker som vi skulle kunna testa, dom är dock specifika för just dig (baserat på den exakta platsen där du befinner dig och vilka master just din router bestämmer sig för att gå emot).

Skulle du kunna skicka ett PM till mig så kan jag hjälpa dig vidare därifrån? 😊

 

Anledningen till att det inte går att låsa routern emot 5G specifikt (än) är att det 5G som svenska operatörer just nu defineras som “5G NSA” vilket innebär att man måste få in 4G för att ens ha möjligheten att koppla emot 5G. “5G SA” är den typen av 5G man kan låsa emot, men det finns ännu inte i Sverige (vad jag vet om).

Svara