Jag skaffade 5G-bredbandet från Tre direkt när det släpptes i våras och fick direkt 5G-hastigheter mellan 300-600 mBit/s, men har under hösten aldrig varit i närheten av dessa hastigheter.
När jag går in och kollar på min historik på bredbandskollen så noterar jag att någon gång mellan 27 juni och 22 augusti så har något skett som gör att jag inte längre kommer upp i 5G-hastigheter utan bara får vanlig 4G-hastighet (20-60 mBit/s). Kan tilläggas att jag bor i centrala Göteborg, enligt täckningskartan har mycket god täckning och med telefonen så får jag 5G-hastighet i storleksordningen 800-1000 mBit/s inomhus.
När jag har kollat routern mer specifikt den senaste tiden så är “internetsymbolen” oftast grön (= 4G), men kan kort slå över till blått (= 5G). När jag kollar “via routerns programvara” (som jag nådde via https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e/topic/natverk/vaxla-till-3g-4g-5g/1) så visar den konstant att det inte finns 5G.
Har försökt att låsa routern till 5 genom att använda länken ovan, men det verkar inte fungera (det kallas inte exakt samma som i instruktionen, utan jag har försökt att låsa till det som kallas “NR5G-SA”) vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte verkar finnas 5G-täckning.
Nån som har några tips på vad som kan ha gått snett och var jag skall börja felsöka för att klura ut vad som är fel och hur jag åter kan få till 5G-hastigheten?