Skip to main content
Aspirant
May 23, 2024
Fråga

Frekvensband + ovanlig telefon

• May 23, 2024
  • 25 svar
  • 659 visningar

Hej Tre!

Jag har en ovanlig telefon. Det är en Light Phone II (4G (LTE FDD + VoLTE)). Den är skapat av ett litet team i New York och jag har deras internationella modell. 

Jag har också er som operatör men vissa samtal misslyckas. De kommer fram signaler men sen när personen svarar är det tyst för båda. 

Light Phone support säger att telefonen ha följande band:

B1 (2100 MHz)                                                   

B3 (1800 MHz)                                                   

B5 (850 MHz)                             

B7 (2600 MHz)                                                       

B8 (900 MHz)                             

B20 (800 MHz)                                                       

B28 (700 MHz)    

Är denna telefon kompatibel med era frekvensband?

Jag läser också på Kjell & companys hemsida där de ger information om hur mobilnät funkar. De menar att det “krävs dessutom att operatören har lagt till stöd för Volte på den exakta mobilmodellen”. (https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobil-kommunikation/mobilnaten)

Stämmer detta? I och med att Light Phone II är en VoLTE-telefon måste det kanske läggas till stöd för den av er då? Hur enkelt är det i så fall att göra?

Allt gott
Jon

25 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
May 24, 2024

Kan just nu bara referera till problem andra kunder har haft i samma stil.

Väldigt övergrippande och förenklat så skickar en hårdvara och nätet massa frågor fram och tillbaka till varandra.

I alla förfrågningarna som görs fram och tillbaka så finns det en fördefinierad standard som man räknar med att både hårdvaran och nätet följer.

Exempelvis så frågar nätet efter något som heter “IMEISV” och räknar med att få ett svar tillbaka (enligt standarden). Väljer hårdvaran att ignorera det eller skickar ett svar som helt avviker ifrån standarden så släpps inte hårdvaran in i nätet då nätet “rejectar” den. Oavsett om den har stöd för operatörens frekvenser m.m.

Det går såklart ifrån en operatörs håll att göra undantag och tillåta en viss typ av anslutningar trots att dom inte följer standarden. Men brukar inte vara populärt då nätet agerar helt korrekt enligt den standarden och “spelreglerna” som alla har kommit överens om.

Detta är en väldigt grov och förenklad förklaring.

Just nu har jag ingen aning om just detta problem beror på något sånt, men det låter inte osannolikt.

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Superhjälte
May 24, 2024

@JonLennon Gällande Telenors användande av b28 så är det väldigt begränsat. Denna frekvens används mer av Telia än Telenor. Det är konstigt att Lightphone skriver att de har testat sina telefoner i de nät som anges men det ändå inte fungerar som det ska… låter nästan oseriöst. 

Har du fått något svar från dem kring vad det kan vara? Nu har du ju lite mer att gå på än tidigare tänker jag.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 24, 2024

@Karl Von Bredband det låter rimligt att det kan vara så. Det verkar som tillverkarna av telefonen har gått på någon slags generellt internationell lösning och inte kunnat gå in på nationell/operatörnivå för att läsa telefonens optimala funktionalitet.

Tack för att du ni/undersöker!

@Pettersson Ja, jag tycker också det är konstigt att Light Phone går ut med att Tre och Telenor funkar när det uppenbarligen inte gör det. Ska informera dem att det kanske är bäst att dra tillbaka den påstådda kompatibiliteten med dessa nät/operatörer. Jag upplever inte företaget som oseriöst. Det känns mer som att de saknar kompetensen (i och med teamets lilla storlek) men att de samtidigt har lite höga tankar om hur bra deras telefon/operativsystem fungerar.

Innan jag köpte telefonen hade jag Tele2 som operatör (en operatörer som enligt dem inte ska fungera) och jag frågade dem varför det inte funkar och jag fick detta som svar:

Hi Alexander,

There are a variety of factors; some carriers require special certifications, some carriers we haven't been able to test thoroughly, and others use different network antennas altogether. As a small team based in New York, we are still in the process of expanding our phone's reach.

We appreciate you checking out the Light Phone. We're sorry for the disappointing news and we hope that we can share a Light Phone with you in the future. 

Thanks for understanding.

Ganska övergripande svar alltså.

Uppdatering angående Telenor: Light Phone-telefonen ska kunna vidarebefordra MMS som blir skickade till telefonen till den mail man har registrerad på ett konto för Light Phone. Detta fungerar inte med simkortet från Telenor. Funkade däremot med Tre. 

Superhjälte
May 24, 2024

@JonLennon Jag har läst på lite mer om Light Phone nu och det verkar absolut vara en spännande telefon. Dock känns det som att det är lite för enkelt i vissa hänseenden. Något som du beskriver bör inte uppstå och det borde inte ha varit speciellt svårt att kunna hitta en lösning där du faktiskt kan göra vissa inställningar för att få det att fungera. Exempelvis genom en dator eller liknande. Att kunna låsa telefonen på 3G är något som i dagsläget inte påverkar funktionaliteten för samtal och meddelanden - utan snarare begränsar hastigheten på datatrafiken. 

Har du möjlighet att fråga LightPhone om det på något sätt går att låsa telefonen på endast 3G? Tre släcker 3G-nätet under nästa år och förhoppningsvis har de lyckats få en lösning på utmaningen med 4G-samtal då. 

Missförstå mig rätt, men de verkar inte ha lyckats testa varken Tre eller Telenor ordentligt heller… Kanske kan du hjälpa LightPhone på något sätt att testa återigen, för att få allt att fungera? Vet inte hur du och dem ser på det. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 24, 2024

@Pettersson Håller verkligen med dig. Något grundläggande som att kunna ringa borde vara ganska enkelt att lösa. Jag är osäker om de ens har testat utan bara gått på någon slags övergripande lösning. 

Jag tror inte det går låsa telefonen på 3G, eller de är nog inte så villiga att göra det. De säger att telefonen är en 4g (LTE)-enhet och det funkar med 4G-samtal med Telenor-simkortet, så jag tror det har med certifikat och “spelregler” som @Karl Von Bredband pratar om. Känns som de fokuserat på funktionalitet i USA.

Jag ska bistå dem med informationen jag fått av er och kanske kan de uppdatera sin telefon på något sätt tack vare detta. Jag testar gärna för jag vill att det ska funka när jag lagt flera tusen på luren. 😅