Skip to main content
Aspirant
May 23, 2024
Fråga

Frekvensband + ovanlig telefon

• May 23, 2024
  • 25 svar
  • 659 visningar

Hej Tre!

Jag har en ovanlig telefon. Det är en Light Phone II (4G (LTE FDD + VoLTE)). Den är skapat av ett litet team i New York och jag har deras internationella modell. 

Jag har också er som operatör men vissa samtal misslyckas. De kommer fram signaler men sen när personen svarar är det tyst för båda. 

Light Phone support säger att telefonen ha följande band:

B1 (2100 MHz)                                                   

B3 (1800 MHz)                                                   

B5 (850 MHz)                             

B7 (2600 MHz)                                                       

B8 (900 MHz)                             

B20 (800 MHz)                                                       

B28 (700 MHz)    

Är denna telefon kompatibel med era frekvensband?

Jag läser också på Kjell & companys hemsida där de ger information om hur mobilnät funkar. De menar att det “krävs dessutom att operatören har lagt till stöd för Volte på den exakta mobilmodellen”. (https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobil-kommunikation/mobilnaten)

Stämmer detta? I och med att Light Phone II är en VoLTE-telefon måste det kanske läggas till stöd för den av er då? Hur enkelt är det i så fall att göra?

Allt gott
Jon

25 svar

JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 23, 2024

@Pettersson Sant! Har också beställt ett kontantkort från Telenor för sakens skull. Tillverkaren säger ändå att Tre och Telenor ska fungera. Och jag vill att den ska fungera när jag lagt flera tusen på den, haha!

Ska testa att utan wifi-samtal aktivt!

Ja, det är skumt att det funkar felfritt i övrigt men att detta grundläggande strular. Sen är det ett litet team bakom telefonen och det är ett ganska buggigt operativsystem. De jobbar dock aktivt med att fixa dem.

JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 23, 2024

Ja, det funkar om en android ringer till mig. Min mor har en android och Tre som operatör. Funkar fint. 

JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 23, 2024

Framgång! Och jättelustigt..
Jag stängde av wifi-samtal på sambons telefon - funkade ej.

Stängde av LTE - funkade!

Varför?!

Superhjälte
May 23, 2024

@JonLennon Vi får se om de från Tre jag taggade ovan svarar - men har du hört av dig till tillverkaren för att se om de har någon tanke om vad det kan vara?

Det låter superkonstigt att det skulle påverka vad den mottagande parten har för anslutning. Vilken iPhone är det?

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 23, 2024

Ja, jag har hört av mi men i det ärendet vet de bara att jag ska testa med mitt Hallonkort också. Jag har sagt samma till dem som i denna tråd. 

Det är jättekonstigt. Hon har en iPhone 8+.

JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 23, 2024

Nu har jag också bett min svärfar att stänga av LTE på sin iPhone, och då funkade det att ringa honom. 

Han vill dock inte ha den av p.g.a. sämre ljudkvalité. (?) 

Finns det något sätt för Tre att stänga av LTE på mitt SIM-kort? Då det inte går stänga av på min Light Phone.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
May 24, 2024

Hej!

Det låter som ett väldigt märkligt problem du får. Om telefonen är så pass ovanlig så skulle det kunna förklara varför det inte larmar någonstans hos oss om att det är problem med denna, om det nu också är något som påverkar alla.

Har du möjlighet att skicka PM till mig med mobilens IMEI? Alternativt TAC-kod? (Dom första 8 siffrorna i ett IMEI)

Kan kolla med gruppen som testar produkter i vårt nät då.

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 24, 2024

Hej @Karl Von Bredband !

Skickar PM

Vänligen 

Jon

Hjälte
May 24, 2024

Denna modell har haft problem med svenska operatörer åtminstone sedan 2022: https://www.reddit.com/r/LightPhone/comments/xpbud6/lightphone_users_in_sweden/

JonLennonTrådskapare
Aspirant
May 24, 2024

@agpath Det stämmer att det har varit problem för flera svenska användare av samma modell som jag har. Jag har lusläst typ allt om Light Phone i Sverige i den Reddit-gruppen. En person som skriver i tråden du länkar till säger att Comviq funkar för honom (men det var för två år sedan). Jag har till och med skrivit PM till de svenska användarna i tråden. Fått svar från en och den hade Halebop (funkade inte) och den ville inte byta operatör. 

Jag har också skapat en egen tråd om mitt problem i samma grupp: https://www.reddit.com/r/LightPhone/comments/1cxiip7/lpii_users_in_sweden_2024_edition/

En användare skrev där att den hade problem med misslyckade samtal till iphones och valde i slutändan att använda sig av en annan telefon.

Sen har jag en uppdatering också: Jag fick mitt kontantkort från Telenor idag och med det går det ringa till min sambo (när hon har LTE påslaget). Det funkar alltså med Telenor men inte med Tre. 

Enligt mina lekmansundersökningar använder sig Telenor av Band 28a, vilket inte Tre gör.
Light Phone är kompatibel med Band 28. 28 och 28a låter i mina öron som väldigt snarlika band. Vet inte om det säger något.

Har också delat med mig av information till @Karl Von Bredband om mina misslyckade och lyckade samtal igår. Får se om det ger något resultat. 

Allt gott

Jon