Besvarat

Google home

  • 3 April 2019
  • 12 svar
  • 389 visningar

Användarnivå 1
Hej! Är det fler 3-kunder än jag som har problem med Google home Chrome cast? Jag kan koppla in den till teven, men den hittar inga enheter att konfigurera med. Har förstått att det kan bero på routern, och vi har en Huawei från 3. Har gjort alla felsökningar som jag kan hitta.
Anledningen till att jag inte kontaktar Google home's support är att man måste ta det på engelska då, och min engelska är usel!
icon

Bäst svar av Erik 8 April 2019, 15:25

Visa original

12 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @ÅsaP och varmt välkommen till 3Community!

Jag vill bara kolla lite om det är så att du menar Google Home-högtalaren eller appen? 🙂

Jag själv har inte just högtalaren, men jag använder mig av Chromecast varje dag och har en Huawei router från Tre och det fungerar utan problem för mig.

Återkom gärna och berätta lite mer så ska jag göra mitt allra bästa för att hjälpa dig!
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej! Är det fler 3-kunder än jag som har problem med Google home Chrome cast? Jag kan koppla in den till teven, men den hittar inga enheter att konfigurera med. Har förstått att det kan bero på routern, och vi har en Huawei från 3. Har gjort alla felsökningar som jag kan hitta.
Anledningen till att jag inte kontaktar Google home's support är att man måste ta det på engelska då, och min engelska är usel!


Hej Åsa! Tack för din fråga. :)
Jag funderar på om du och jag har precis samma problem? Sedan ett litet tag tillbaka kan jag inte längre be Google Home högtalaren att kontrollera TVn, dvs. spela upp innehåll från Netflix, styra volym, etc.

Jag har själv forskat kring detta och det visade sig att Google har dragit tillbaka denna funktionalitet pga. säkerhetsbugg. De jobbar på att lösa problemet men kan inte säga när det blir klart, förhoppningsvis inom några veckor.

Under tiden får vi göra som rösten i högtalaren säger (ibland) och använda fjärrkontrollen.

Har jag uppfattat dig rätt kring felbeskrivningen eller är det något annat du syftar på? ☺️
Användarnivå 1
Så snällt av er att ta er tid att svara mig!
Jag uttryckte mig slarvigt. Det är själva appen som jag har problem med. Det jag framför allt vill kunna göra är att streama något på mobilen, men visa det på teven. Jag får upp visningsbilder på teven, så att så långt funkar det. Jag får även rätt kontrollnummer på teveskärmen. När jag sedan ska konfigurera med mobilen (har även testat med surfplatta, bägge är androider) så står det att man inte hittar något att konfigurera med (jag kan kolla i morgon exakt vad det står) och att jag inte får sitta för långt bort, att jag ska godkänna platstillgång etc. Har även testat att avinstallera och börja om från början. En bekant som har installerat appen hemma hos sig var här för att hjälpa mig, men inte heller hon kunde förstå vad problemet är, så det verkar inte vara något helt uppenbart.
Några idéer om vad som kan vara fel?
Användarnivå 7
Emblem +10
Okej, då pratar vi om två olika fel. :)

Har du en Chromecast eller TV med inbyggd funktionalitet?
Är allt uppkopplat på samma WiFi? Ibland finns det två nätverk där det ena slutar på "5Ghz".
Vilken app försöker du streama ifrån? Netflix, HBO, Youtube? Får du samma fel oavsett app?
Vad säger felmeddelandet exakt?

Här finns det några bra tips:
Felsöka ett problem - Chromecast


☺️
Användarnivå 1
Jag har Chrome cast. Allt är på samma wifi och jag har testat både 2Ghz (tror jag att det står) och 5Ghz. Enda skillnaden är att när jag kör på 5 Ghz så står det innan den börjar söka något om att uppkopplingen inte är så bra. Jag har inte kommit så långt att jag har kunnat testa att streama. Var inne på SVT play och på Youtube, men ikonen för streaming kommer inte ens upp, jag antar att det beror på att Chrome cast inte hittar mobilen eller plattan.
Jag har testat att felsöka, men blir inte klokare. Börjar tro att det antingen är fel på min Chrome cast (helt ny) eller på mitt wifi... Eller så är jag ovanligt oteknisk! Tror att det senaste alternativet är mest troligt. 🙃
Användarnivå 7
Emblem +10
Jag har Chrome cast. Allt är på samma wifi och jag har testat både 2Ghz (tror jag att det står) och 5Ghz. Enda skillnaden är att när jag kör på 5 Ghz så står det innan den börjar söka något om att uppkopplingen inte är så bra. Jag har inte kommit så långt att jag har kunnat testa att streama. Var inne på SVT play och på Youtube, men ikonen för streaming kommer inte ens upp, jag antar att det beror på att Chrome cast inte hittar mobilen eller plattan.
Jag har testat att felsöka, men blir inte klokare. Börjar tro att det antingen är fel på min Chrome cast (helt ny) eller på mitt wifi... Eller så är jag ovanligt oteknisk! Tror att det senaste alternativet är mest troligt. 🙃


Om "Cast" ikonen inte dyker upp så låter det verkligen som att de inte hittar varandra.
Skulle rekommendera att bara köra på 5Ghz och "glömma" det andra nätverket på samtliga enheter, bara för att säkra att allt är uppkopplat på samma nät.

Det optimala är att använda 5Ghz då det är betydligt snabbare än det andra. Om du får ett meddelande om att uppkopplingen är svag kan det vara värt att byta till en annan WiFi kanal. Kan vara så enkelt att ditt nätverk ligger på samma frekvens som grannens, vilket skapar en del störningar.

Skrev en artikel om det för ett tag sen, nu kommer den till användning! 😄
Hjälp! Mitt WiFi är långsamt
Användarnivå 7
Emblem +10
@ÅsaP
Berätta hur det gick sen! ☺️
Användarnivå 1
Självklart @Erik! Jag hoppas på att få tid senare ikväll att testa igen. Tänkte göra allt från start och skriva ner allt som kommer upp, så blir det kanske lite lättare för er att hjälpa mig. Och tack igen för att ni tar er tid!
Användarnivå 7
Emblem +10
Självklart @Erik! Jag hoppas på att få tid senare ikväll att testa igen. Tänkte göra allt från start och skriva ner allt som kommer upp, så blir det kanske lite lättare för er att hjälpa mig. Och tack igen för att ni tar er tid!

Kanon! Tveka inte att ställa frågor om något är oklart kring WiFi guiden. Vi ska nog kunna lösa det här tillsammans!🙂
Användarnivå 1

Självklart @Erik! Jag hoppas på att få tid senare ikväll att testa igen. Tänkte göra allt från start och skriva ner allt som kommer upp, så blir det kanske lite lättare för er att hjälpa mig. Och tack igen för att ni tar er tid!Kanon! Tveka inte att ställa frågor om något är oklart kring WiFi guiden. Vi ska nog kunna lösa det här tillsammans!🙂
Användarnivå 1
Tack snälla @Erik! Jag vet ärligt talat inte vad jag gjorde annorlunda nu jämfört med tidigare, men jag gjorde om allt från start, och anslöt till 5G-bredbandet, och nu funkar det! 😀
Tur att det finns tekniska personer som är snälla nog att ta sig tid att hjälpa till! Tack igen! 🤗
Användarnivå 7
Emblem +10
Tack snälla @Erik! Jag vet ärligt talat inte vad jag gjorde annorlunda nu jämfört med tidigare, men jag gjorde om allt från start, och anslöt till 5G-bredbandet, och nu funkar det! 😀
Tur att det finns tekniska personer som är snälla nog att ta sig tid att hjälpa till! Tack igen! 🤗


Fantastiska nyheter! 😃
Du löste ju det helt på egen hand! Men ha i åtanke att allt ska vara på 5Ghz om det skulle sluta fungera.
Du är varmt välkommen tillbaka!

Svara