Är det någon här i forumet som kan svara på varför 3 använder GPS-mottagare på sina siter (basstation) och deras konkurrenter gör det inte?!
/Martin
Är det någon här i forumet som kan svara på varför 3 använder GPS-mottagare på sina siter (basstation) och deras konkurrenter gör det inte?!
/Martin
Bäst svar av Fredrik W
Det är en väldigt bra fråga! :-) Jo, vi använder GPS-signalen för synk. GPS-systemet bygger ju på en mycket noggrann tidsangivelse, och genom att ha GPS-mottagare kan vi säkerställa att två närliggande siter är helt i synk. Idag kan ju mobilerna vara uppkopplade på flera band samtidigt för att “aggregera” bandbredd och öka hastigheterna - det kallas Carrier Aggregation och förkortas ofta CA. Finns det stöd för att vara uppkopplad på två band samtidigt kallas det 2CA och om det går att koppla upp på tre band samtidigt 3CA. Mobilen kan t ex vara uppkopplad mot 800-bandet, 2100-bandet och 2600-bandet samtidigt och då kan man nyttja den sammanlagda bandbredden. Det står då 4G+ i mobilens display.
Det går alltså att stå mellan två master i vårt nät och vara uppkopplad på 800-bandet mot den ena masten samtidigt som man är uppkopplad på 2100- och 2600-banden mot den andra masten. Och för att det ska funka måste de båda basstationerna vara i synk vilket uppnås med hjälp av GPS-signalen.
Hoppas jag lyckades förklara någorlunda begripligt.
Edit: Jag glömde: Varför använder inte våra konkurrenter GPS-mottagare? Jag tror faktiskt de gör det ibland, men det finns även andra lösningar för att uppnå synk, t ex genom att längre bak i transportnätet ha switchar med synkade klockor. Något som vi också använder oss av på en del platser (t ex i tunnlar, källare och andra platser där det inte går att få fri sikt mot himlen)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.