Besvarat

GSM/2G på knapptelefon

  • 25 April 2018
  • 5 svar
  • 4209 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Hej!
Min pojkvän köpte en hederlig knapptelefon som komplement till sin iPhone och har redan Tre. Han köpte ett kontantkort till telefonen, för att koppla samtal från sitt ordinarie nummer, även det från Tre. Men nu står det bara "Endast nödsamtal". Telefonen stödjer bara GSM/2G-nät, är det så att Tre inte har något sådant nät?

Har googlat runt men hittar bara massa trådar i diverse forum, inget från Tre's hemsida. På hemsidan tar de dock upp de olika nät-varianterna och däri GSM/2G.

Vad gäller? Går det att lösa, eller är det bara till att byta operatör på kontantkortet? Surt när det är påladdat med pengar redan.
icon

Bäst svar av Johnny 25 April 2018, 13:37

Visa original

5 svar

Användarnivå 5
Emblem +5
Hej @Amanda, och varmt välkommen till 3Community!
Tack för att du bidrar till forumen med din fråga.

Det stämmer som du skriver att vi har inte något 2G/GSM-nät. Vi har istället investerat i att vidareutveckla vårt 3G/4G-nät så att det ska fungera så bra som det bara är möjligt.
Med det sagt så kommer våra SIM-kort inte att fungera i en telefon som enbart har stöd för 2G/GSM utan i det fallet så behöver man använda ett SIM-kort från en operatör med stöd för den teknologin.

Gällande påfyllningen så kan vi nog lösa det så att din pojkvän inte kastat pengar i sjön. Jag ser till att någon från vår kundservice hör av sig till dig gällande detta så att det löser sig på bästa sätt.

Redigerat: Jag har flyttat din fråga till teknisk support så att fler ska kunna ta del av svaret.
Hej!

Lånar tråden lite.
Har också en "enklare" mobil med 2G, med tre kontant utöver mitt tre-abonnemang.
Det fungerar ju inte i Sverige med 2G.
Men, fungerar detta kontantkort utomlands kanske?
I Turkiet tänkte jag främst på, kanske Grekland.
Hade varit smidigt att ha den som backup.
Användarnivå 4
Emblem +9
Hejsan @JB86! :-)

Våra kontantkort fungerar inte utanför Sverige, så om du tar med exempelvis till Grekland så kan kontantkortet inte koppla upp sig mot det grekiska nätet. Din GSM/2G mobil bör däremot fungera utan problem i exempelvis Grekland. Jag kikade med den grekiska operatören COSMOTE och dom har 2G nät över hela landet enligt deras täckningskarta, så ett kontantkort från dom skulle fungera i mobilen således inte mobilen är låst till någon annan operatör.
Hejsan @JB86! :-)

Våra kontantkort fungerar inte utanför Sverige, så om du tar med exempelvis till Grekland så kan kontantkortet inte koppla upp sig mot det grekiska nätet. Din GSM/2G mobil bör däremot fungera utan problem i exempelvis Grekland. Jag kikade med den grekiska operatören COSMOTE och dom har 2G nät över hela landet enligt deras täckningskarta, så ett kontantkort från dom skulle fungera i mobilen således inte mobilen är låst till någon annan operatör.


Ok!

Men om jag då istället sätter mitt tre-abonnemang i 2G-mobilen utomlands, kommer det fungera?
Användarnivå 4
Emblem +9
Men om jag då istället sätter mitt tre-abonnemang i 2G-mobilen utomlands, kommer det fungera?

Det är tyvärr samma svar där, att det inte fungerar. Då vi är en operatör som inte använder oss av 2G så har vi inte heller 2G-avtal med utländska operatörer vilket gör att våra SIM-kort enbart kopplar upp sig mot tillgängligt 3G- eller 4G-nät.

Svara