Skip to main content
Rookie
June 28, 2024
Besvarat

IP Passthrough på NR5103ev2 - alternativet visas men försvinner

• June 28, 2024
  • 20 svar
  • 904 visningar

När jag försöker ställa in IP Passthrough under Network Setting/Broadband/ så flashar menyn med alternativet “Cellular IP Passthrough” (liksom alternativet “WAN Backup”) bara förbi på en bråkdel av en sekund. Det ersätt av en annan meny som saknar dessa alternativ. Vad kan detta bero på?? Det händer även direkt efter en Factory reset.

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

Har nu suttit med vår kontakt på Zyxel och undersökt den ticket som jag skapade.

• EasyMesh måste vara avstängt (glöm ej att spara) för att “Cellular IP-Passthrough” ska dyka upp. EasyMesh är påslaget som standard.
  • För att “WAN Backup” ska dyka upp, så måste “Ethernet WAN” vara påslaget.

Även testat detta på min egna NR5103EV2 med senaste mjukvaran, för att bekräfta det med säkerhet. 😊

20 svar

Rookie
August 20, 2024

Jag tar en titt nästa gång jag besöker landet, jag minns inte om jag testade att stänga av EasyMesh när jag såg villkoret i koden. Dock verkar det som att drnil ovan gjorde det utan framgång?

I vilket fall så vore det trevligt att det står klart och tydligt i interfacet och dokumentationen vilka inställningar som clashar. Att gömma tabs på detta vis är inte optimalt, visa den men gråa ut inställningarna och visa en ruta med information varför det inte går att ändra, samt åtgärderna som krävs. Kanske att man får slå på inställningen, men att det då kommer upp en ruta som varnar att andra inställningar kan komma att ändras.

Drnil2Trådskapare
Rookie
August 22, 2024

Tack @Karl Von Bredband ! Jag har testat igen, men IP Passthrough kommer fortfarande inte upp (trots Apply :-) ) så jag förmodar att man kanske behöver göra en restart eller att det kanske finns ytterligare krav(?). Dock vill jag inte experimentera alltför vilt, för just nu fungerar WAN Backup alldeles utmärkt för mig och jag är lite rädd att förstöra detta eftertraktade tillstånd.

För att testa behöver jag ibland disabla mobilnätet, men vad är bästa sättet att göra det utan att fysiskt plocka bort SIM-kortet ur routern?

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
August 22, 2024

Tack @Karl Von Bredband ! Jag har testat igen, men IP Passthrough kommer fortfarande inte upp (trots Apply :-) ) så jag förmodar att man kanske behöver göra en restart eller att det kanske finns ytterligare krav(?). Dock vill jag inte experimentera alltför vilt, för just nu fungerar WAN Backup alldeles utmärkt för mig och jag är lite rädd att förstöra detta eftertraktade tillstånd.

För att testa behöver jag ibland disabla mobilnätet, men vad är bästa sättet att göra det utan att fysiskt plocka bort SIM-kortet ur routern?

Halloj!

Jag tror det kan vara så att “cellular IP Passthrough” inte heller är tillgänligt om du har “Ethernet WAN” påslaget (eftersom den då ska hämta uppkoppling ifrån WAN uttaget, snarare än mobilnätet), eftersom det då inte längre är “Cellular” 🤔 Det var det jag och Zyxel var inne på när vi testade dom olika use casen som ni nämner.

@Drnil2 utan att ha testat själv, så bör det räcka med att slå på/av APN:en “bredband.tre.se”

Alternativt, låsa mot något band på mångfå, och sedan tillbaka till “auto” startar om den mobila uppkopplingen:

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Drnil2Trådskapare
Rookie
August 22, 2024

@Karl Von Bredband När det gäller att disabla mobilnätet så fungerar det inte att slå av “Enable” i “Edit APN 1” för den är “greyed out” (varför?). För andra alternativet så provade jag att att låsa mot något band med låg kapacitet på måfå och slog av “auto”. Då blev resultatet att mobilnätet frotfarande användes men med väldigt låg kapacitet. Så det måste nog till någon annan lösning!

Nykomling
January 26, 2025

Här kommer en guide till det enda sättet som fungerar, om ni inte vill använda guiden från ​@joakimhew med tampermonkey.

1. Guiden gäller nya NR5103EV3 och verkar också fungera på NR5103EV2.
  2. Fungerar på en fabriksåterställd router - om det nu av någon anledning inte skulle fungera med dina befintliga inställningar.

Guide:

1. ladda hem appen “Zyxel Air” till din telefon.
  2. följ instruktionerna på telefonen för att ansluta till routern via appen / wifi
  3. i Zyxel Air - Gå till Settings → EasyMesh → Sätt EasyMesh till “Off”
  4. Anslut till routerns nätverk via en dator
  5. Öppna webbläsaren, navigera till routern (192.168.1.1 som standard)
  6. Gå till Hamburgermenyn → Network Setting → Broadband
  7. Nu ser du “Celluar IP Passthrough”

Detta tog mig 4 timmar att lista ut. Ingen annan verkar ha löst problemet när jag kollar runt på nätet. Problemet har funnits en längre tid. Personligen hade jag verkligen uppskattat om detta hade lösts på ett enklare sätt av 3 (Tre) och Zyxel.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 28, 2025

Här kommer en guide till det enda sättet som fungerar, om ni inte vill använda guiden från ​@joakimhew med tampermonkey.

1. Guiden gäller nya NR5103EV3 och verkar också fungera på NR5103EV2.
  2. Fungerar på en fabriksåterställd router - om det nu av någon anledning inte skulle fungera med dina befintliga inställningar.

Guide:

1. ladda hem appen “Zyxel Air” till din telefon.
  2. följ instruktionerna på telefonen för att ansluta till routern via appen / wifi
  3. i Zyxel Air - Gå till Settings → EasyMesh → Sätt EasyMesh till “Off”
  4. Anslut till routerns nätverk via en dator
  5. Öppna webbläsaren, navigera till routern (192.168.1.1 som standard)
  6. Gå till Hamburgermenyn → Network Setting → Broadband
  7. Nu ser du “Celluar IP Passthrough”

Detta tog mig 4 timmar att lista ut. Ingen annan verkar ha löst problemet när jag kollar runt på nätet. Problemet har funnits en längre tid. Personligen hade jag verkligen uppskattat om detta hade lösts på ett enklare sätt av 3 (Tre) och Zyxel.

Hej,

Jag har verkligen försökt med både NR5103E, NR5103EV2 och NR5103EV3 att återskapa det ni beskriver, men jag får inte samma problem utan det jag skrev tidigare fungerar varje gång för mig där jag stänger av EasyMesh i gränsnittet.

Det låter som att det skulle kunna vara något som diffar i vår uppsättning? Eller testade du endast att stänga av det via appen? 😁

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
April 15, 2025

@Karl Von Bredband 
Vid uppdateringen V1.00(ACDJ.1)b7_D1 fick jag på min NR5103E Zyxel router , att IP Passthrough försvann från menyn. Men kvarstod som aktiv för mig . Men dök upp när jag ändrade “Easymesh” till “Off” i appen som ovan nämner. 

Såg dock aldrig valet på webgui under Wifi att stänga av “Easymesh” . Bara appen som har den möjligheten ? 
Kommer iofs inte använda Easymesh eller Wifi genom den ändå :)

Dock har jag andra problem med IP Passthrough. Att Zyxeln routern förvirrar OpnSense att ta emot Wan IP. Men det kanske är “Routing Mode” jag ska ändra till “ Bridge mode” under Wan Interface.Kanske förlorar IP Passthrough då, vem vet. Har inte kommit så långt , så får se om det börjar lira som jag vill ! 

Likväl att även den inte godtar alternativ dns.Utan kvarstår på operatörens. 

Ser dock ut som som menyn skiljer mot v2,v3 . För jag finner inget med “state “ with eth wan. Och därav inget “Wan backup” alternativ. Men kanske missat det någonstans vid kvällens trötthet :P 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
April 24, 2025

Halloj!

Hänger inte riktigt med på vad du menar. 🤔

Det släpptes en ny uppdatering i Tisdags till NR5103E, så kanske ändrats sedan dess. Men när jag kollar i GUI så ser jag både “EasyMesh” under wifi och “cellular IP-passthrough”.

Gällande DNS, så kan jag inte se i GUI att det ändras (när man ändrat inne på “Home Networking”).
Men när jag kör ipconfig/all i CMD så ser jag att min enhet hämtar den DNS som jag ställt in (testade med googles):

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
May 18, 2025

Halloj!

Det vart så simpelt som att jag hade glömt “IP Passthrough Mode” på “Fixed” istället för dynamisk. Vid skifte av bakomliggande router så blev det stopp helt enkelt.

Det släpptes en ny uppdatering i Tisdags till NR5103E, så kanske ändrats sedan dess. Men när jag kollar i GUI så ser jag både “EasyMesh” under wifi och “cellular IP-passthrough”.

Gällande DNS, så kan jag inte se i GUI att det ändras (när man ändrat inne på “Home Networking”).
Men när jag kör ipconfig/all i CMD så ser jag att min enhet hämtar den DNS som jag ställt in (testade med googles):

Exakt. Om man ställt in manuellt DNS på tex sin pc så ska den gälla före vad routerns dns är inställd på. Men har man det på automatik så kommer den hämtade routerns dns adress .

Förstod det som du hade ändrat i routerns dns till tex Googles adress och sen kört ipconfig/all och sett att den gav samma adress. ( Är lat denna gång när jag har allt inställt redan ) . Men kan det vara en “bug” i gränssnittet då , att webgui inte visar korrekt även om den tar den dns du anger ? ​​​​​​​

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
June 9, 2025

Halloj!

Det vart så simpelt som att jag hade glömt “IP Passthrough Mode” på “Fixed” istället för dynamisk. Vid skifte av bakomliggande router så blev det stopp helt enkelt.

Exakt. Om man ställt in manuellt DNS på tex sin pc så ska den gälla före vad routerns dns är inställd på. Men har man det på automatik så kommer den hämtade routerns dns adress .

Förstod det som du hade ändrat i routerns dns till tex Googles adress och sen kört ipconfig/all och sett att den gav samma adress. ( Är lat denna gång när jag har allt inställt redan ) . Men kan det vara en “bug” i gränssnittet då , att webgui inte visar korrekt även om den tar den dns du anger ?

Jag tror att routern behöver använda sig av en viss DNS, för att kunna säkerställa att vissa funktioner fungerar.

Därav att det man gör är att DNS:en som den delar ut, blir den du har ställt in det på. Alltså att all trafik alla enheter använder, kommer nyttja den du ställt in. Men den som den faktiska routern kommer att använda för att kolla upp mjukvaruppdateringar, klockan m.m är den som är inställd.

Är inte helt säker, men gissar på det utifrån hur funktionerna är namngivna.