Fråga

Kameran fungerar ej

  • 24 April 2022
  • 3 svar
  • 471 visningar

Hej,

Plötsligt fungerar inte kameran i min S21. När jag öppnar appen kommer ett felmeddelande, "Kameran fungerade inte". Det går inte att komma åt några inställningar i kameraappen. Funkar bara att trycka på "OK" på felmeddelandet och då stängs appen.

Jag har testat att uppdatera programvaran och starta om mobilen, men inget hjälper.

Tacksam för hjälp.


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ,👋🏻    @Hanna S 

Här har du något du kan kika på 😎

https://sv.androidhow.eu/hur/sa-har-fixar-du-det-om-samsung-galaxy-s21-kameran-fortsatter-att-krascha/ (lyxigt med svenska också 😎😃 )

 

https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/how-to-troubleshoot-camera-app-errors/

 

Denna kanske också kan vara relevant ,beroende på hur det går den första länken.

https://sv.androidhow.eu/hur/hur-man-tvingar-stoppa-en-app-pa-samsung-galaxy-s21-doda-appprocesser/

(Mjuk återställning kan vara relevant också , det ska inte ta bort något sparat på mobilen utan mer bara tvinga den till en omstart ) Men hard reset så försvinner data.

https://frameboxxindore.com/sv/android/best-answer-what-is-a-soft-reset-on-an-android-phone.html

https://www.technipages.com/samsung-galaxy-s21-soft-hard-reset

Hoppas det ordnar sig genom något av stegen för dig .

Ha en go 🌄 dag

Mvh F

Hej, och tack så jättemycket för hjälpen!

Har nu gått igenom alla steg utom hard reset. Kameran fungerar tillfälligt efter de första stegen. Men så fort jag provar att aktivera selfiekameran så slutar den att fungera igen, med samma felmeddelande. 

Skulle helst undvika att göra en hard reset, om det är så att jag förlorar alla anteckningar t.ex. Men det kanske är enda sättet att fixa kameran? 

Användarnivå 6
Emblem +40

@Hanna S 

Hum okej , Så nu funkar den mer iaf . Men inte fullt ut . Det är aldrig problem med bakre,bästa kameran nu vad jag förstår dig .  Och felmeddelandet heter “ Kameran fungerade inte “ eller är det något mer specifikt ?

Vad har du för programvara du uppdaterade där för 10 dagar sedan ?

 

Fick fram att det möjligtvis kom en uppdatering för 2 dagar sedan . Är det något du märkt av eller uppdaterat tro ?

12.1.0_r5 (SP2A.220505.002) / May 2, 2022 

 

Här är några/något steg du kan testa innan sista anhalten blir hard reset . Felsäkert läge är ju intressant och se hur det beter sig .

https://sv.androidhow.eu/hur/sa-har-fixar-du-det-om-samsung-galaxy-s21-kameran-fortsatter-att-krascha/

 (Detta kan vara något också ) Går nog säkert att komma åt via inställningar → Kamera också .

https://www.nextpit.com/how-to-fix-camera-failed-samsung-galaxy

https://thecellguide.com/samsung-galaxy-s21-camera-keeps-crashing-58107

(Tredje Alternativet kan vara något )


https://thedroidguy.com/force-stop-an-app-on-samsung-galaxy-s21-1147090

(vissa alternativ kanske upprepas men detta kan också behövas att testa )


 

 

Samsung har som alla andra tillverkare att man kan göra säkerhetskopia av vad som finns på mobilen, så man inte ska förlora något om man just gör tex en hard reset . Både manuellt på pc/mac och även i cloud över nätet ska finnas . Kan tyvärr bara guida dig för principen är samma oavsett fabrikat .

Sånt kan Samsungs support hjälpa dig med om det bör göras och om du vill ha vägledning .

( Dessa är nog bra iaf att man sparar det man vill ha sparat för risken finns att det försvinner så att säga .  En säkerhetskopiering ) Det med rensa cache & force stop är ju intressant . Dock vet jag inte om det raderar bilder också ,men har en känsla över att den inte ska göra det iaf . Men alltid bäst att vara på säkra sidan och ha sparat allt innan som sagt :)

https://websetnet.net/sv/9-ways-to-fix-camera-app-crashing-or-not-working-on-android-phone/

https://www.samsung.com/se/support/contact/

 

https://www.google.com/search?q=s%C3%A4kerhetskopiera+samsung&client=firefox-b-d&sxsrf=ALiCzsbjMCFIPbuWY8jTxm8irQJXSOAQyg%3A1651688776683&ei=SMVyYsGrKZb5rgToj6WgBQ&oq=s%C3%A4kerhetskop&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYADIECAAQQzIICAAQgAQQsQMyBAgAEEMyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQyBAgAEEMyBQgAEIAEMgUIABCABDIFCAAQgAQ6BwgjEOoCECc6BAgjECc6CgguEMcBENEDEEM6BAguEEM6BwguENQCEEM6DgguEIAEELEDEMcBEKMCOhEILhCABBCxAxCDARDHARCjAjoLCAAQgAQQsQMQgwE6BwgAELEDEEM6EQguEIAEELEDEIMBEMcBEK8BSgQIQRgASgQIRhgAULYEWPAUYOIhaAFwAXgAgAGYAYgBtAqSAQM0LjiYAQCgAQGwAQrAAQE&sclient=gws-wiz

Hoppas något av dom tipsen löser problemet :) I sista hand så får Samsung ta tag i det via kontakt med kundtjänst . Men dom lär nog börja med sådana här första steg som beskrivs i allt här .

Meddela gärna vad du har testat & facit av det . Speciellt om det blir löst:)

 / F

Svara