Fråga

Kan inte surfa trots täckning

  • 8 August 2022
  • 3 svar
  • 591 visningar

Hej!
Jag upplever att jag inte kan använda min surf (genom tex webläsaren) trots att jag har bra täckning (oftast 4G).

Jag har upplevt detta på flera olika platser i landet.

Samtidigt så kan det vara så att jag inte alls märker av det på andra platser. Väldigt märkligt tycker jag.

 

Jag upplever också att jag har problem med hotspots som jag skapar. När jag försöker ansluta till en hotspot (från en annan telefon eller dator) som skapats av min telefon så är det som att hotspoten slås på och av flera gånger i minuten. Det går alltså inte att använda hotspoten.


Jag har prövat att ”starta om” både nätverksinställningar och telefonen. Men problemet kvarstår.

 

Jag misstänker att detta kan vara ett hårdvarufel eller operativsystemfel, men jag passar på att fråga här först för att höra om det kan vara något fel som har med operatören att göra.

 

Är det någon som har någon aning om vad som kan orsaka dessa problem?

 

iPhone 12 mini

iOS 15.5.

 

Allt gott,

Max


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Maxala Hej,

 

tråkigt att det krånglar för dig. Självklart ska det fungera när du har bra täckning!

 

1. Nollställ nätverksinställningarna

Till att börja med vore det bra om du kunde testa att nollställa dina nätverksinställningar i din telefon, även om du redan har testat detta. Detta tar bort eventuellt sparade WiFi-nätverk, men i övrigt behålls allt på din telefon. Detta gör du under Inställningar → Allmänt → Överför eller nollställ iPhone → Nollställ nätverk på din iPhone. 

 

2. Uppdatera telefonen

När du har gjort detta, vore det bra om du uppdaterade din telefon till senaste iOS, nämligen iOS 15.6. Detta gör du under Inställningar → Allmänt → Programuppdatering och där följer du instruktionerna för att uppdatera iOS till senaste versionen.

 

3. Se över APN-inställningarna

Detta gör du under Inställningar → Mobilnät → Mobilt datanätverk. Där kan trycka på “Nollställ inställningar” för att det ska hämtas från SIM-kortet igen. 

 

4. Byt SIM-kort

Om det fortsatt krånglar kan du testa med att skaffa ett nytt SIM-kort. Din telefon har stöd för eSIM, så du kan beställa ett nytt sim direkt via Mitt3 och aktivera det direkt i telefonen. Här finns instruktioner om hur du gör det. Skulle du hellre önska ett fysiskt SIM kan du besöka en 3Butik för att hämta ut ett direkt över disk, eller så kan du beställa hem ett via Mitt3. 

 

Hjälper något av ovan? 👨🏾‍💻

Hej,

tack för svar!

 

Jag har gått igenom de tre första stegen utan framgång. Problemen kvarstår.

 

När jag försökte aktivera eSIM så fick jag ett felmeddelande ”unable to complete data plan change” “your data plan could not be set up. Try again later”.

Jag har försökt ett par gånger utan framgång.

 

Någon idé om vad jag kan göra för att det ska fungera?

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Maxala 

Har du fått din iPhone 12 mini uppdaterat till iOS 15.6 som ska vara tillgängligt för den . Ang hotspot så tror jag det kommer funka bättra för dig när du börjar närma dig iOS 16 , men lär uppdateras successivt tills det släpps i mitten av september .  

Om du internet-delar från din mobil till dator kan stabiliteten öka om du delar via laddningskabeln.  Men du kanske mest ansluter till andras internet utdelande i form av wifi . Och då kan det även vara bra för dom att ha uppdaterat till senaste för ökad stabilitet . 

Sen är det bra ett hålla appar uppdaterade  , så som webbläsare man använder för bästa stabilitet & prestanda . 
https://www.esim.se/vanliga-fragor/hur-aktiverar-man-e-sim
 

Kan testa att ta ut Fysiska sim-kortet om du får felkoden med iOS 15.6  . Och sen lägga till E-Sim.  Eftersom du antagligen inte ska köra 2 olika nummer i bruk  .

Men man kan göra tester här och där om man upplever det går lite långsamt , för att hitta en bättre täckning och hastighet  

http://www.bredbandskollen.se/

 

Angående täckning i landet så skiljer det sig mycket för alla operatörer . Så de är inte så ovanligt att man märker skillnader här och där . Beroende på utbyggnad , befolkning och andra faktorer . 
 


 

Här kan man se en uppskattning beroende på vart man är i landet gällande täckning . 
 

 https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Med vänlig hälsning, F 

Svara