Besvarat

Kopiera mitt simkort till nytt e-sim

  • 22 November 2023
  • 3 svar
  • 144 visningar

Hej vi har flyttat utomlands och vill behålla våra tre-abonnemang. Samtidigt vill vi ha lokala simkort.

 

För min del (**950) går det utmärkt, för när jag beställde mitt simkort var det ett sekundärkort. 

 

För min fru (**572) gäller följande. Hon vill behålla allt hon har på sitt bef. simkort och flytta det till ett nytt e-sim så att hon sen kan stoppa i ett lokalt simkort. 

Frågan är alltså: Hur kan hon kopiera allt från sitt fysiska tre-simkort till sitt nya tre-e-sim?

icon

Bäst svar av Pettersson 5 December 2023, 05:23

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

I moderna telefoner sparas inte kontakter på sim-kortet utan i telefonen. Det var långt före e-simkortens tid som kontakter sparades på sim-kortet. Det finns alltså ingenting som behöver kopieras från SIM-kortet.

Emblem +1

Hej,

För att kopiera allt från det befintliga fysiska Tre-simkortet till det nya Tre e-simet kan din fru kontakta Tre:s kundtjänst. De kan hjälpa till med att överföra informationen och även guida genom processen för att aktivera det nya e-simet. Det är oftast en smidig lösning för att behålla numret och bevara befintliga tjänster vid övergången till ett e-sim.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Carl Risberg Hej,

 

som redan skrivits är det inget som behöver kopieras över. Det räcker med att beställa ett nytt eSIM. Det går även fint att spara det fysiska simkortet efter att eSIMet har aktiverats - det kommer inte gå att använda, men det går att aktivera igen.

Det ni gör är att loggar in på Mitt3 med mobilt bank ID och beställer ett eSIM till aktuellt abonnemang där. Följ sedan aktiveringsinstruktionerna för just den aktuella telefonmodellen, jag har länkat dessa nedan. Tänk på att aktivera ett eSIM utomlands kan ta längre tid än i Sverige. 

 

Svara