Skip to main content
Rookie
August 7, 2022
Besvarat

Koppla skrivare (HP Envy) till zyxel router via Wifi

• August 7, 2022
  • 11 svar
  • 1393 visningar

Har bytt router till vårt mobila bredband till en ZYXEL. Inga problem att ansluta våra mobila enheter till routern bortsett från skrivaren, en HP Envy 5530. Efter att ha nollställd fabriksinställningar på skrivaren har jag provat att ansluta både via WPS-proceduren och via manuell inmatning av nätvärk och lösenord. Ingen förbindelse uppstår.

I felrapporten från skrivaren står att MAC filtrering vore “underkänd”, men i routerns admin-menu är MAC filtering ej påslagen. Lösning? Kopplingen till vår gamla router fungerade problemfritt.

Bäst svar av TobbeB

Problemet löst!

Provade att ansluta skrivaren direkt till routern via kabel, men även där gick det inte att ansluta.

Gick då in i routerns menu via dess internetsida, sänkte säkerhetsnivån från “mellan” till “låg”, anslöt skrivaren framgångsrikt, och höjde säkerhetsnivån tillbaka till mellannivå. Nu är dessa två kompisar på livstid!

11 svar

frodrik91
    Superhjälte
    Superhjälte
    November 7, 2023

@chb1947

Skulle tänka mig att du behöver “återställa”och återansluta båda skrivarna eftersom du går ifrån ett nätverk till ett annat.

PÅ “P DeskJet 2600 “ så gör du så här :

Först trycker du på knappen som finns på fronten av din router.I cirka 3 sekunder.Skulle tänka mig att du har denna routern om du nyligen skaffat bredband hos 3.

Då ska den börja “blinka grönt” , och även på toppen av routern så ska en symbol blinka grönt.

Därefter trycker du “3 sekunder” på den knappen som visar trådlös symbol som finns på din skrivare. Då ska den börja blinka.Och om skrivaren har anslutits så slutar den blå trådlösa ikonen att blinka men fortsätter att lysa.

Sen kan det alltid vara bra att ha programvaran för din skrivare installerad.

Beroende på om du har en Windows PC eller Mac så laddar du ner HP´s Programvara som heter “HP Smart Appen” . Kan laddas ner på olika sätt . Om du har Windows , så kan du ladda ner den eller finna appen i “Microsoft Store” .

https://support.hp.com/se-sv/document/ish_2426305-2188929-16

Appen finns även för iPhones i Appstore & Android i deras app bibliotek Google Play Store. Oftast är det smidigast med att koppla med telefoner och Mac av egen erfarenhet.

Skrivaren stödjer iaf bara 2.4 Ghz bandet på det trådlösa Wi-Fi. Vilket är ganska vanligt.

Här har du iaf instruktionsmanualen och sidan.62 visar precis det jag bifogat ovan.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05440071.pdf

Så följer du anvisningarna som länken ovan visar.

Sen när det gäller den andra skrivaren : “Brother DCP-L2530DW”.

Så skulle jag tänka mig att det är någon liknande process. Ska kika på det strax.

Här finner du deras programvara för Windows 10/11 och Mac.

https://www.brother.se/support/dcp-l2530dw/downloads

Brother Mobile Connect ska den heta för iPhones/iPads i Appstore. Likaså för Android i Google Play Store.

Va lite oklart om “WPS” Funktionen finns under menyn och efter ovan instruktioner. Men om denna symbol finns där . Så kan du göra på samma vis som med den andra skrivaren . Att trycka på både Routern & skrivaren så dom hittar varandra . Utan att man behöver skriva in lösenord och krångliga symboler.

Hojta till om det uppstår något problem på vägen :)

/F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...