Besvarat

Lokalisation av närmaste telemast

  • 13 November 2019
  • 21 svar
  • 5928 visningar

Hej

Jag bor i Lövstalöt nära Uppsala och kör mobilt bredband - tyvärr täckning är sådär vg 4G och jag tänkte förbättra det med en extern antenn.

För att få optimala parametrar skulle jag behöva en lokalisation av en av telemaster - gärna närmaste för att veta hur ska jag planera montering och vilken utrustning kan jag välja. 

Jag undrar om jag skulle kunna få en sådant information. 

Jag kollat på täckningskarta men det finns ingen info om vårt telemaster befinner sig.

Jag förstår att det kan vara känsliga information men det skulle räcka med en ungefär lokalisation så att jag kan planera hur antennen ska riktas och avståndet för att välja rätt utrustning.

Hoppas att få hjälp.

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 13 November 2019, 09:56

Visa original

21 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

Det stämmer att vi inte kan ge exakt position av masterna för att det är känslig information. (Sabotage m.m förekommer).

I Lövstalöt dock så kan jag se att dom närmsta masterna står mot väst samt most syd. Avståndet till dessa är lika långt. Det exakta avståndet kan jag inte heller nämna med det rör sig mellan 2,5Km till 4Km bort.

 

Hoppas det hjälper :slight_smile:  

Tack för snabb svar. Nu har jag mera att gå på.

Hej

Förstår att ni inte kan precisera var masterna står. Om jag, dock, skulle fråga i vilken riktning den närmaste/bästa masten står i förhållande till Badvägen i Sollentuna, Stockholm så undras om jag ska placera routern mot väster eller öster.

Tack på förhand,

Fredrik

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Fredrik.L!

Närmsta mast har du ifall du riktar antenn västerut! :blush:

Hej,

 

I vilken riktning ska vi rikta vår antenn från Vedborms torpagata, utanför Vedborm strax norr om Löttorp på norra Öland?

Vore väldigt tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Janne

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @Jan Arvidsson 

Det ser ut som närmaste är andra sidan 136an vid “Dödevi “ samt 1 Mast nära “Glabo “ och 136an.

Sen verkar det vara 3 st mot sandbybadets camping. Också 4G / LTE.

Du har en mellan Hagaby - Bläsinge väg 136 . 4G /LTEmast . 

 

Även en längsmed 136an runt kvarnstad.

 

Vad har du för problem eftersom du vill rikta ?

Jag hoppas dessa stämmer överens med verkligheten & svaren som @JeppePeppe  bjuder på rätta svaren ;)

 

Man kan även testa sig fram genom att flytta router/modem från fönster till fönster.  Och skriva ner hastigheter ner,upp och svarstider . Under olika tidpunkter på dygnet .  Man kan även kika på mer informella värden om man se mer noggrant över hur täckningen är .

Hoppas det hjälper , om du upplever något problem just nu med det så att säga . Återkom om det är något mer vettja . Gärna även om du tycker det har blivit bättre.

 

Ha d

 

 

Hej,

Vill försöka att optimera anslutningen mot mast så att vi inte behöver dela ut våra telefoner hela tiden. Skapa ett tillförlitligt WiFi så att säga.

Basbandet fungerar bra men vi vill kunna uppnå så hög kapacitet som möjligt. 

Tack för snabb och bra återkoppling!

Med vänlig hälsning!

Janne

 

 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

@Jan Arvidsson Det finns flera att välja mellan, en står Norr om Vedborm, Nordost om Vedborm och en Sydost om vedbårn. Dom står ungefär lika lång ifrån. Mellan 2km till 4km på ett ungefär 😊

 

@frodrik91 Längs med 136:an stämmer! Övriga platser är ungefär korrekta 😁

Hej, bor i Oskarshamn, Gränerumskvarn 2, Åt vilken riktning ligger närmsta masten?

nydligt köp en antenn på taket. 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej, bor i Oskarshamn, Gränerumskvarn 2, Åt vilken riktning ligger närmsta masten?

nydligt köp en antenn på taket. 

Hej!

 

Det finns en åt nordost, 2st åt sydost och en åt söder. Mellan 1 - 3km ifrån

(Jag skulle rekommendera att börja med den åt sydost, då den är bäst riktad. Skulle inte den funka, testa med den nordost)

Hej.

En till som skaffat antenn. Vill veta i vilken/vilka riktningar närmaste mast finns. Vilken riktning gäller på adressen Fästeredssund Ekholmen 212?

 

Tack.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej @MickeH 

Vad är det för antenn du skaffat & till vilken router ? 
( inomhus , utomhus på, riktad ,Mimo , router modell ? )

Testa appen Opensignal för se om den kan visa vinkeln mot en mast . Om inget annat så lär du märka om du testar flera vinkar och kör bredbanskollen och skriver upp resultat och får en bild över vart du upplevde bäst resultat . 

Men om det är adressen som gäller nära Ulricehamn , så ser de bra ut åt alla håll och kanter gällande 3G & 4G . Men skog kan som sagt alltid förändra . Eller hur man bor . 
 


Sen undvik gärna att skriva personlig information i ett forum eller i öppen allmänhet . 

 


Med vänlig hälsning, F

 

 

Hej.

 

Tack för svaret. Har ringt kundservice och fått hjälp då terrängen är lite lurig i området. En adress kan man inte göra så mycket med. Går att söka mitt namn på hitta.se och få upp adressen så inte speciellt personligt 😉 Men tack det är väl alltid bra att vara försiktig 👍

 

Mvh

Mikael

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej.

 

Tack för svaret. Har ringt kundservice och fått hjälp då terrängen är lite lurig i området. En adress kan man inte göra så mycket med. Går att söka mitt namn på hitta.se och få upp adressen så inte speciellt personligt 😉 Men tack det är väl alltid bra att vara försiktig 👍

 

Mvh

Mikael

Hej!

Kollade upp nu och förstår vad du menar med lite lurigt område (hade lite svårt att söka på adressen i vår interna karta, men tror jag träffade rätt).

 

Bäst lämpad är en mast åt sydväst (Vegby hållet). Den ska vara riktad rakt emot dig. Finns en sydost också, dock inte lika bra riktad mot dig.

Hoppas det var samma svar som du fick ifrån kundservice när du ringde! 😁

Hej!

Yes. Det stämmer. Det mest luriga är att vi har en stor ås precis bakom våran tomt (syns inte så bra på kartor) som typ dödar signalerna helt öster ut. Men lyckades nu få hyfsad anslutning tycker jag. Mot sydväst som du skriver (Hulu hållet menar du va?) även fast den inte är närmast. Ca -80dbm stabilt får väl anses ok när det är ganska långa avstånd och lite svårt läge. Så antar att det är precis som du skriver att den är bättre riktad mot oss och inte massa hinder i vägen 👍

 

Mvh

Mikael

Hulu ligger nord-väst såg jag nu. Kanske fanns ytterligare någon mast då 😊 hur som helst blev det klart mycket bättre åt sydväst 👌

Tack.

Mvh

Mikael

Hej,

Vilken sida av huset skall vi fokusera på? Har zyxel nr5103 router och ska sätta upp yttre antenn. Bor i Kastad, söder om Vadstena. Finns en mast synlig typ sydöst om oss men vet ej om det är er.

Tack på förhand

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej @Hakboh 

Nu är jag med varför det inte är någon installationshjälp för dig , då du ska montera egna antenner med sma /ts9 antar jag då .
 

Vad är de för antenner du skaffat ? Mimo funktion är bra att ha ! 


Jag skulle nog testat fönster för fönster och valt de bästa gällande hastigheter och svarstid.  Sen beroende på vad du har för antenner om dom ska stå eller monteras fast utomhus . 

Möjlvigtvis om appen ” Opensignal ” kan guida dig i rätt riktning, och vara kopplad till routern eller om mobil har 3 också som simkort.  Men annars så är de att ringa supporten för vägledning . 
 

Annars så skulle jag nog testa den inkopplad och köra hastighets/svarstids tester på : http://www.bredbandskollen.se/

Det fönstret du får bäst täckning med enbart inomhus routern kan vara intressant , du kanske inte har tillgång till 5G ännu , men kanske bra 4G .
 

Med vänlig hälsning, F 
 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

Vilken sida av huset skall vi fokusera på? Har zyxel nr5103 router och ska sätta upp yttre antenn. Bor i Kastad, söder om Vadstena. Finns en mast synlig typ sydöst om oss men vet ej om det är er.

Tack på förhand

Hej!

 

Det finns en nordost och en sydväst ifrån Kastad.

 

Jag har för mig att Zyxel har en app som kan hjälpa till med att avgöra vart bästa placering ska vara i huset. Det är den TechBuddy använder när dom hjälper till med installation utav NR7103 😊

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zyxel.zyxelair&hl=sv&gl=US

https://apps.apple.com/se/app/zyxel-air/id1562099515

 

Kan du berätta var vi ska rikta vår antenn om vi bor på Gunsta i Västerås

Användarnivå 2
Emblem +3

Kan du berätta var vi ska rikta vår antenn om vi bor på Gunsta i Västerås

Kolla täckningskartan, använd appen och kolla signalstyrkan, cykla runt och kolla vilka master det står Hi3G på, är vad du kan göra. Det finns ingen karta eller öppen info var masterna står.

Svara