Skip to main content
Entusiast
August 28, 2018
Besvarat

Operatörslås - fungerar inte att låsa upp

• August 28, 2018
  • 35 svar
  • 38479 visningar
Jag har en Asus zenfone 4 från ca 2015. Den är operatörslåst till 3 men jag har fått en kod att låsa upp den med. Men jag klantade mig och råkade trycka på ta bort permanent istället för lås upp. Nu får jag inte fram där jag ska slå in koden . Har återställt telefonen men det hjälper inte. Vet någon hur man ska göra?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
Bäst svar av Erik
Hmm.. du har helt rätt, det ser annorlunda ut på Zenfone 4 till skillnad från 5 och 6. Tittade på fel modell, ber om ursäkt för det! 😥
Till skillnad från andra Zenfone modeller kan man inte rensa "partition cache" via menyn, utan man behöver göra det via en PC. Om du vill testa det kan du följa nedan steg:

1. Ladda ner och installera Intel Android bridge drivrutiner
  2. Ladda ner och Installera ADB drivrutiner under C:\ (ex. C:\adb)
  3. Aktivera inställningar för utvecklare i din mobil (Developer options) Instruktioner
  4. Aktivera USB-Felsökning (USB Debugging)
  5. Anslut mobilen till datorn
  6. På PCn, tryck på "windows tangent + R"
  7. Skriv "CMD" och tryck på Enter, kommandotolken öppnas.
  8. I kommandotolken skriv "cd\" och tryck på Enter
  9. Skriv ">cd adb" och tryck på Enter
  10. Skriv "fastboot erase cache" och tryck på Enter
Efter några sekunder, starta om din mobil och testa igen.
Håller tummarna!

35 svar

Erik
Pensionerad Moderator
ErikPensionerad ModeratorSvar
Pensionerad Moderator
September 3, 2018
Hmm.. du har helt rätt, det ser annorlunda ut på Zenfone 4 till skillnad från 5 och 6. Tittade på fel modell, ber om ursäkt för det! 😥
Till skillnad från andra Zenfone modeller kan man inte rensa "partition cache" via menyn, utan man behöver göra det via en PC. Om du vill testa det kan du följa nedan steg:

1. Ladda ner och installera Intel Android bridge drivrutiner
  2. Ladda ner och Installera ADB drivrutiner under C:\ (ex. C:\adb)
  3. Aktivera inställningar för utvecklare i din mobil (Developer options) Instruktioner
  4. Aktivera USB-Felsökning (USB Debugging)
  5. Anslut mobilen till datorn
  6. På PCn, tryck på "windows tangent + R"
  7. Skriv "CMD" och tryck på Enter, kommandotolken öppnas.
  8. I kommandotolken skriv "cd\" och tryck på Enter
  9. Skriv ">cd adb" och tryck på Enter
  10. Skriv "fastboot erase cache" och tryck på Enter
Efter några sekunder, starta om din mobil och testa igen.
Håller tummarna!
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018
Tack, jag ska prova det, kanske ikväll . Jag återkommer
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018

LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018
Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 3, 2018

Hej!

Var under C:\ installerade du ADB?

I kommandotolken måste du manuellt gå till rätt katalog under C:\ först innan du ge fastboot kommandot.
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som Svar samt Gilla ifall du tycker att mitt svar var bra. : )
Superhjälte
September 3, 2018

Hej! Jag har två tankar.

Första tanken är att när du har gjort steg 8 är att du skriver bara adb - detta förutsatt att du installerade adb-drivrutinerna direkt under "C:\"

Det du annars kan testa är att gå dit du installerade drivrutinerna för länk 2 i @Eriks beskrivning ovan. Om du inte hittar detta ställe, installera dem igen - men välj att spara dessa i exempelvis "Dokument" som du enkelt kommer åt.

Gå till dokument och öppna mappen "adb" - i denna mapp borde det finnas en ikon som heter något med adb/cmd och ser ut som ett litet fönster, likt bilden nedan. Dubbelklicka på denna, då borde det fönstret du hade öppet nyss öppnas. Se till att du fortfarande har mobilen ansluten. Skriv nu fastboot erase cache - detta skulle också kunna fungera.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 3, 2018

Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?Hej! Jag har två tankar.

Första tanken är att när du har gjort steg 8 är att du skriver bara adb - detta förutsatt att du installerade adb-drivrutinerna direkt under "C:\"

Det du annars kan testa är att gå dit du installerade drivrutinerna för länk 2 i @Eriks beskrivning ovan. Om du inte hittar detta ställe, installera dem igen - men välj att spara dessa i exempelvis "Dokument" som du enkelt kommer åt.

Gå till dokument och öppna mappen "adb" - i denna mapp borde det finnas en ikon som heter något med adb/cmd och ser ut som ett litet fönster, likt bilden nedan. Dubbelklicka på denna, då borde det fönstret du hade öppet nyss öppnas. Se till att du fortfarande har mobilen ansluten. Skriv nu fastboot erase cache - detta skulle också kunna fungera.

Bra tänkt ur ett mänskligt perspektiv men inte ur systemets.
Mappen Dokument tenderar alltsom oftast att ligga under User och det är inte lämpligt att ha programinstallationer där.

De flesta installationsprocesser brukar vilja installera i C:\Program\ men det kan vara lämpligt att lägga dem direkt under C:\ och då i en mapp som man själv döper till exempelvis ADB i detta fallet.

Då blir kommandot cd ADB korrekt.
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som Svar samt Gilla ifall du tycker att mitt svar var bra. : )
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018

LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018
Antar att detta är direkt under c. Jag fortsätter med det här imorgon kväll. Gonatt.
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 3, 2018
Antar att detta är direkt under c. Jag fortsätter med det här imorgon kväll. Gonatt.

Nej, det där ser snarare ut att vara din USB-anslutna Zenfone och den ligger inte under C:\ dvs i katalogen Lokal disk (C:).