Skip to main content
Entusiast
August 28, 2018
Besvarat

Operatörslås - fungerar inte att låsa upp

• August 28, 2018
  • 35 svar
  • 38479 visningar
Jag har en Asus zenfone 4 från ca 2015. Den är operatörslåst till 3 men jag har fått en kod att låsa upp den med. Men jag klantade mig och råkade trycka på ta bort permanent istället för lås upp. Nu får jag inte fram där jag ska slå in koden . Har återställt telefonen men det hjälper inte. Vet någon hur man ska göra?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
Bäst svar av Erik
Hmm.. du har helt rätt, det ser annorlunda ut på Zenfone 4 till skillnad från 5 och 6. Tittade på fel modell, ber om ursäkt för det! 😥
Till skillnad från andra Zenfone modeller kan man inte rensa "partition cache" via menyn, utan man behöver göra det via en PC. Om du vill testa det kan du följa nedan steg:

1. Ladda ner och installera Intel Android bridge drivrutiner
  2. Ladda ner och Installera ADB drivrutiner under C:\ (ex. C:\adb)
  3. Aktivera inställningar för utvecklare i din mobil (Developer options) Instruktioner
  4. Aktivera USB-Felsökning (USB Debugging)
  5. Anslut mobilen till datorn
  6. På PCn, tryck på "windows tangent + R"
  7. Skriv "CMD" och tryck på Enter, kommandotolken öppnas.
  8. I kommandotolken skriv "cd\" och tryck på Enter
  9. Skriv ">cd adb" och tryck på Enter
  10. Skriv "fastboot erase cache" och tryck på Enter
Efter några sekunder, starta om din mobil och testa igen.
Håller tummarna!

35 svar

LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018
Jag tänkte på det installerade programmet på raden ovanför där pilen är.
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 3, 2018
Jag ska titta på det imorgon.
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 4, 2018
Jag tänkte på det installerade programmet på raden ovanför där pilen är.

Under C:\ - ja men ikonen tycks snarare visa att det är Zip-filen du laddade ner för att kunna installera och inte själva installationen av Intel Android bridge.

Det du behöver hitta är var ADB hamnade alternativt installera om det.
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som Svar samt Gilla ifall du tycker att mitt svar var bra. : )
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 4, 2018
Nu har jag installerat om flien och valt att lägga den direkt under c. Men det hjälper inte. Om någon har lust att hjälpa mig så ring mig. Jag har XXX XXX XX XX.

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 4, 2018
Om du följer Petterssons alternativ 2 och letar upp samt öppnar mappen för det installerade ADB vad finner du då inuti densamma?

Finns det möjligen en CMD-genväg där som du kan dubbelklicka på?
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som Svar samt Gilla ifall du tycker att mitt svar var bra. : )
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 4, 2018

Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 4, 2018
Pröva med kommandot fastboot devices för att se ifall kontakt finns med din Zenfone.

Om inte testa med att koppla ur och koppla in USB-kabeln i en annan USB-port alternativt kontrollera i mobilen att du verkligen har utfört steg 3 och 4 i instruktionen som Erik gav här:

https://community.tre.se/teknisk-support-10/operatoerslaas-fungerar-inte-att-laasa-upp-843/index1.html#post2160
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
September 4, 2018
@Leinad
Skulle vilja att du testar att slå in nedan kombination direkt i mobilen:
#7465625*638*KOD#
KOD = Operatörskoden som du fick av oss.
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
LeinadTrådskapare
Entusiast
September 4, 2018
var ska jag slå in den
Tristan
Superhjälte
Superhjälte
September 4, 2018
I din mobil.

Gå till Telefonfunktionen och ta fram knappsatsen.
Sedan är det bara att börja knappa.