Besvarat

Ovanlig låg hastighet på 4G

  • 16 March 2021
  • 7 svar
  • 756 visningar

  • Rookie
  • 3 kommentarer

Hej, 

Bor i Göteborg och har Tre mobilt bredband, obegränsat.

Har för det mesta hastighet mellan 35 och 50 Mb/s.

På eftermiddagen dyker hastigheten till 3-4 Mb/s!

Vad kan det finnas för anledning?

icon

Bäst svar av Martin 3 kund i 18år 16 March 2021, 17:50

Visa original

7 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

Jag bor också i Göteborg och är 3 kund. Jag har mätt hastigheten på HI3G nät i stort sett överallt 😀 Var i Göteborg upplever du "problem" med hastigheten?

 

Sen är ju eftermiddag en ganska het potatis då alla ska ha bandbredd för att surfa och då brukar hastigheten gå ner markant.... 

 

/Martin 

Bor på Hisingen (Vinlandsgatan) och tror att jag ser masten härifrån. Men tydligen svårt att veta vilken mast som gäller! Konstigt nog hjälper det ibland att atarta om routern, Vet inte om den då kan växla mast eller band då. Är inte så insatt i det tekniska :wink:

Användarnivå 6
Emblem +14

Tror du ser en fackverksmast uppe på berget i Tolered? HI3G sänder bland annat där ifrån men det finns några stycken till runt omkring dig. 

Kan man på något sätt kolla vilken mast routern kopplar upp sig mot? Jag ser tre master härifrån!

 

Användarnivå 6
Emblem +14

De antennerna du ser på hustaken på Arvid Lindmansgata tillhör N4M, alltså inte 3:s

Jag tror man kan göra det men jag skulle råda dig att kontakta kundtjänst. Dom kan se hur det ligger till med din router och vilken site den är uppkopplad mot genom historiken.

 

Vad har du för hastighet övriga tider på dygnet? En nedladdning på 30-50 M/bits tror jag man får i alla fall anses som bra... 

Andra tider på dygnet har jag 30-50 Mb/s och allt fungerar bra!

Jag ser inte antennerna på Arvid Lindmansgatan men masten på berget vid Slättadam ligger rätt bakom mig och sedan ser jag två på berget på andra sidan Björlandavägen.

Ringa kundtjänst är som att titta på färg som torkar :upside_down:

Användarnivå 6
Emblem +14

Masten bakom dig vid Slätta Damm tillhör Teracom! N4M hyr in sig där. Dom två som står på det andra berget vid Tolered är en monopole med bland annat 3:s antenner. Den andra masten är Telias 😀 Jag skulle tror att du är uppkopplad mot monopolen... 

 

Ja det kanske finns en vänlig själ här @Erik  i forumet som kanske kan hjälpa till med en "felsökning" 

Svara