Besvarat

Problem att skicka sms till andra telefoner än iPhone

  • 16 april 2019
  • 8 svar
  • 221 visningar

Sonen med en iPhone 6 kan inte skicka sms till personer som inte har iphone. Vi har provat med alla tips som redan delats här, men ändå funkar det inte. Vad kan vi prova då?
(Vi har kopplat bort iMessage, kopplat på det. Startat om telefonen. Ställt in skicka som sms, osv)
Tacksam för hjälp!
icon

Bästa svar av JennyF 18 april 2019, 14:18

Hej igen! Nu har det löst sig via 3:s kundservice.

Det vi fick göra var att gå in under Inställningar/Meddelanden/Skicka-ta emot, och sedan bocka ur den e-postadress som även fanns angiven bredvid mobilnumret. Efter att e-postadressen togs bort, funkar det. Nu är vi nöjda och glada! Tack för hjälp längs vägen.
Visa original

8 svar

Användarnivå 6
Emblem +10
Hej,

får ni något felmeddelanden när ni försöker att skicka SMS till andra som inte har iPhones? Fungerar samtal som de ska?
Hej! Det står bara att det inte kan levereras och ett rött utropstecken bredvid. Samtal funkar bra.
Användarnivå 6
Emblem +10
Hm, det låter konstigt! Testa att nollställa nätverksinställningarna, detta görs under: Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk. Kontrollera även att "MMS-meddelanden" är aktivt i inställningarna. Testa gärna även att ange mobilnumret manuellt i när ett SMS ska skickas med 07 - tänker om det kan vara något knasigt i hur kontakterna är inlagda.. 🙂

Krånglar det fortfarande?
Tack för tipset men det funkar ändå inte. Har kollat hur kontakterna är inlagda och det ser bra ut. Inkommande sms funkar bra, men inte utgående. Nåt annat att prova, eller ska jag kanske ringa Tre?
Användarnivå 6
Emblem +10
Jag har tyvärr ingen mer tanke om vad som kan vara fel, eftersom allt annat verkar fungera. Det är nog bäst, som du säger, att ringa till 3 så de kan se om de hittar något. Numret är 0735-300 400.

Berätta gärna vad lösningen blev här sedan, om någon annan skulle ha samma problem senare. 🙂
Tack för hjälpen så länge!
Hej igen! Nu har det löst sig via 3:s kundservice.

Det vi fick göra var att gå in under Inställningar/Meddelanden/Skicka-ta emot, och sedan bocka ur den e-postadress som även fanns angiven bredvid mobilnumret. Efter att e-postadressen togs bort, funkar det. Nu är vi nöjda och glada! Tack för hjälp längs vägen.
Användarnivå 4
Emblem +10
Vad skönt att höra att det löste sig @JennyF 😃

Svara