Jag har provat både port 25 och 587 (de som ska användas enligt min leverantör) men når inte servern. Vilken port gäller hos er? Har ingen problem via min egna internetleverantör vanligt VDSL-abonnemang och Outlook där.
Jag har provat både port 25 och 587 (de som ska användas enligt min leverantör) men når inte servern. Vilken port gäller hos er? Har ingen problem via min egna internetleverantör vanligt VDSL-abonnemang och Outlook där.
jag skulle rekommendera dig att kontakta din leverantör av din e-posttjänst igen och se om de har någon ytterligare port du kan testa med. Jag vet att vissa exempelvis tillåter port 2525 eftersom andra ibland är blockerade. Kan ju vara värt att testa!
Mig veterligen ska det dock fungera med vanliga portar hos 3. Har inte märkt något annat själv nämligen. 🙂
Testa ovan förslag och återkom om det fortfarande inte fungerar så hjälps vi åt! 🙂
Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.
Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.
Jag har nu tagit hjälp av experter inom området hos oss och fick till svar att porten 587 skall fungera utan några problem. Det låter dock som att det ändå inte fungerar för dig. I sådant fall behöver skapa en felanmälan.
Så om det inte redan löst sig, hojta till här så hjälper jag dig att skapa ett ärende via kundservice.
Tre frågor;
- Fungerar andra e-postkonton - exempelvis ett vanligt Hotmail/Outlook-konto eller Gmail?
- Har du testat att ta bort ditt emailkonto från Inleed och sedan lägga till det igen?
- Använder du någon annan app för email eller den inbyggda mailklienten?
Testa gärna
Hur har det gått? Har det ordnat sig med mejlen, och hur gjorde du i sånt fall? 🙂
Va skönt att höra att det fungerar nu! Det kanske stämmer det folk säger att tiden läker allt, eller i detta fall fixar. 🧐
Bästa inställningarna för sin mejl är alltid mejlleverantörens. Våra egna som vi har för utgående mejl är primärt för internt bruk, då vi inte erbjuder mejladresser externt. Dom finns att använda tills man kan uppdatera inställningarna till mejlleverantörens.
Det kanske skett en hotfix hos någon av oss som gjorde något - viktigaste är ju att det fungerar nu.
Av en slump fck jag se den här tråden från i fjol.
Jag har exakt samma problem. En iPhone 4, använder Mail, inkommande OK, utgående stopp.
Meddelandet är Cannot connect to esmtp server el dyl. Port 587, SSL.
Jag har försökt med Wifi och Cellular, tillsammans och ensamma.
Det har funkat under flera år, tills för en vecka sedan.
Enlilgt leverantören måste felet ligga hos 3.
Kan ni fixa det? Vänligen —– Quarl
Tack för svar. Jag har 3 som WiFi leverantör och för telefonen. Jag har inget annat WiFi att testa med (bor på landet).
Det funkar bra att skicka mail från datorn via mitt WIFi. Bara iPhone funkar inte.
Quarl
Tack för svar. Jag har 3 som WiFi leverantör och för telefonen. Jag har inget annat WiFi att testa med (bor på landet).
Det funkar bra att skicka mail från datorn via mitt WIFi. Bara iPhone funkar inte.
Quarl
Bra tänkt
Vilken mailleverantör använder du om jag får fråga?
Det började ungefär för en vecka sedan, men jag hade inte haft anledning att skicka något mejl från teefonen på ett tag innan, så exakt datum kan jag inte säga.
Min mejl-leverantör är Rymdweb.com, och jag började med att kontakta dom. Men dom prövade med samma inställningar och fick inget fel, så dom rekommenderade att fråga 3.
Jag hittade detta på rymdwebs hemsida:
“ Rymdweb har en server för våra kunders utående e-post (SMTP-server): esmtp.rymdweb.com
Till skillnad från vanliga smtp-servrar använder esmtp.rymdweb.com port 8025. Anledningen är att många internetleverenatörer har valt att spärra trafiken på den ordinarie porten (25) i ett försök att förhindra SPAM och spridande av virus.
För att säkerhetsställa att Rymdwebs servrver inte används till att skicka SPAM måste man ange användarnamn och lösenord. Det är samma användarnamn och lösenord som för ingående e-post (POP/IMAP); tänk dock på att det tar upp till en timme innan SMTP-servern har uppdaterats om du ändrar lösenordet. Ändringar av lösenord kan göras i webmejlen och i mejladministrationen som nås från vår hemsida. “
Funkar det om du testar med port 8025?
Jo, jag har provat med 8025 och 587 (och 465), men inget funkar.
Hmm.. kollade mins epost-servrar dom använder både 8025 och 587, allt fungerar utan problem.
På Rymdwebs sida står följande:
Undrar om de inte har uppdaterat sina säkerthetsinställningar för SMTP?
Du skriver att du har en iPhone 4, vad är det för iOS version? Har hört att iOS 9 saknar stöd för nyare standard av kryptering.
Har du möjlighet att testa på annan mobil?
Tack Erik,
Jag har iOS 7. Har kollat med Rymdweb igen och dom undersöker. Dom har problem med TLS, vilket verkar vara något slags säkerhetssystem. Väntar på fler svar.
Nu har jag testat med en modernare Samsung, och det blir samma sak, med eller utan TLS eller SSL. Alltså mejlet går inte att skicka.
Okej, berätta gärna hur det har gått sen när du fått svar från Rymdweb.
Bara för dubbelkolla gällande Samsung mobilen som du testade med, vilken Android version kör den? TLS kräver nämligen Android 5.0 eller högre.
Det är Android 4.4.4. Vi får se om man kan använda den utan TLS.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.