Besvarat

Problem med att skicka mail

  • 1 november 2018
  • 10 svar
  • 835 visningar

Jag har problem med att skicka mail men vill använda min leverantörs imap (port 143) och smtp-server med autentisering. mail.mindomän.me (port 25 eller 587). Inkommande mail är inga problem på port 143 men däremot utgående mail.

Jag har provat både port 25 och 587 (de som ska användas enligt min leverantör) men når inte servern. Vilken port gäller hos er? Har ingen problem via min egna internetleverantör vanligt VDSL-abonnemang och Outlook där.
icon

Bästa svar av Pettersson 1 november 2018, 21:11

Hej,

jag skulle rekommendera dig att kontakta din leverantör av din e-posttjänst igen och se om de har någon ytterligare port du kan testa med. Jag vet att vissa exempelvis tillåter port 2525 eftersom andra ibland är blockerade. Kan ju vara värt att testa!

Mig veterligen ska det dock fungera med vanliga portar hos 3. Har inte märkt något annat själv nämligen. 🙂
Visa original

10 svar

Användarnivå 6
Emblem +11
Hej,

jag skulle rekommendera dig att kontakta din leverantör av din e-posttjänst igen och se om de har någon ytterligare port du kan testa med. Jag vet att vissa exempelvis tillåter port 2525 eftersom andra ibland är blockerade. Kan ju vara värt att testa!

Mig veterligen ska det dock fungera med vanliga portar hos 3. Har inte märkt något annat själv nämligen. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +8
Håller med @Pettersson om att testa med annan port. Måste säga att det låter väldigt underligt att det inte fungerar just via den mobila anslutningen. Vi blockerar inga portar så rent teoretiskt ska det fungera utan problem.

Testa ovan förslag och återkom om det fortfarande inte fungerar så hjälps vi åt! 🙂
Läst era inlägg men byter jag till wifi på mobilen och använder port 587 (ska vara det enligt leverantör) på utgående imap så fungerar det på mobilen. Men så fort jag går till mobiltäckning (Tre) så kan anslutning ej ske. Det tyder ju på att vissa portar är stängda hos Tre eller någon inställning hos er?

Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.
Användarnivå 7
Emblem +8
Läst era inlägg men byter jag till wifi på mobilen och använder port 587 (ska vara det enligt leverantör) på utgående imap så fungerar det på mobilen. Men så fort jag går till mobiltäckning (Tre) så kan anslutning ej ske. Det tyder ju på att vissa portar är stängda hos Tre eller någon inställning hos er?

Det handlar alltså om SSL/TLS protokoll och leverantör inleed.se. Inleed hänvisar till 3.


Jag har nu tagit hjälp av experter inom området hos oss och fick till svar att porten 587 skall fungera utan några problem. Det låter dock som att det ändå inte fungerar för dig. I sådant fall behöver skapa en felanmälan.

Så om det inte redan löst sig, hojta till här så hjälper jag dig att skapa ett ärende via kundservice.
Nej, det har inte löst sig tyvärr. Är en S8 och lagt in e-postinställningarna där. Fungerar som sagt utan problem med Wifi (operatör Telenor) men så fort jag går över till mobil anslutning via 3 fungerar det inte. Det spelar ingen roll vilket e-postkonto jag provar utan samma problem med alla. Provat port 2525, 25,587,465. Ingen fungerar med mobil anslutning. Jag ska tillägga att det har förmodligen alltid varit så men jag har inte brytt mig tidigare om det.
Användarnivå 6
Emblem +11
Hmm, detta låter väldigt konstigt. Det borde nämligen fungera utan problem.

Tre frågor;
  • Fungerar andra e-postkonton - exempelvis ett vanligt Hotmail/Outlook-konto eller Gmail?
  • Har du testat att ta bort ditt emailkonto från Inleed och sedan lägga till det igen?
  • Använder du någon annan app för email eller den inbyggda mailklienten?
Användarnivå 7
Emblem +8
Håller med, väldigt underligt.
Testa gärna @Pettersson's förslag. Har också eskalerat ditt ärende till Kundservice som bör återkomma till dig via mail.
Användarnivå 3
Emblem +9
Halloj @pwk!

Hur har det gått? Har det ordnat sig med mejlen, och hur gjorde du i sånt fall? 🙂
Idag när jag provade skicka mail fungerade det via mobil. Provade sedan tidigare alla åtgärder enligt ovan utan lyckat resultat. Jag ska tillägga att jag inte gjort någon ändring alls i serverinställningar nu när det fungerade utan samma som tidigare port 587 med autentisering. Något är ändrat antingen hos Tre eller Inleed. Inleed har hela tiden hävdat att felet inte varit hos dem. Ja, det fungerar nu. Kan ju eventuellt vara programvara på S8 med, då det kommit uppgraderingar sedan sist (känns lite långsökt dock, då det fungerade med Wifi).
Användarnivå 3
Emblem +9
Idag när jag provade skicka mail fungerade det via mobil. Provade sedan tidigare alla åtgärder enligt ovan utan lyckat resultat. Jag ska tillägga att jag inte gjort någon ändring alls i serverinställningar nu när det fungerade utan samma som tidigare port 587 med autentisering. Något är ändrat antingen hos Tre eller Inleed. Inleed har hela tiden hävdat att felet inte varit hos dem. Ja, det fungerar nu. Kan ju eventuellt vara programvara på S8 med, då det kommit uppgraderingar sedan sist (känns lite långsökt dock, då det fungerade med Wifi).
Va skönt att höra att det fungerar nu! Det kanske stämmer det folk säger att tiden läker allt, eller i detta fall fixar. 🧐

Bästa inställningarna för sin mejl är alltid mejlleverantörens. Våra egna som vi har för utgående mejl är primärt för internt bruk, då vi inte erbjuder mejladresser externt. Dom finns att använda tills man kan uppdatera inställningarna till mejlleverantörens.

Det kanske skett en hotfix hos någon av oss som gjorde något - viktigaste är ju att det fungerar nu. 😊

Svara