Besvarat

Router-alternativ

  • 11 September 2018
  • 1 svar
  • 489 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Har sedan tecknandet av mobilt bredband använt modemet som medföljde, en Huawei E5372. Sedan ett par år fungerar inte modemets display längre vilket gör det svårt att avgöra hur mycket data som förbrukats. Alltså behöver jag köpa ett nytt modem. Vad behöver jag tänka på? Kan jag använda vilken mobil 4G-modem/router som helst från t.ex. TP-link eller Netgear?
icon

Bäst svar av Tristan 11 September 2018, 11:37

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Per!

Det viktigaste, och även kanske mest självklara, du behöver tänka på är att det modem/den router du köper är olåst så att du kan använda ditt abonnemangssimkort utan problem.

När det sedan gäller vad du ska köpa rekommenderar jag dig att fundera lite på hur du vill/brukar använda din uppkoppling.

  1. Brukar du surfa mest via den egna datorn dvs bara en användare ansluten då kan ett USB modem vara aktuellt
  2. Vill du kunna koppla upp flera enheter samtidigt såsom dator och mobil då är en modernare variant av den Huawei E5372 du har använt aktuellt, exempelvis Huawei E5885.
  3. Om flera personer behöver kunna koppla upp sig, såväl trådlöst som via LAN-kabel, och routern kommer att vara mer stationär än tas med på resa passar det bättre med exempelvis TP-Link Archer MR400

Svara