Besvarat

Samtal går inte fram

  • 24 October 2018
  • 1 svar
  • 1420 visningar

Hade haft mitt SIM-kort felplacerat. Nu efter att det har placerats rätt, har jag flera gånger råkat ut för att någon ringer, mobilen ligger precis invid mej men inget hörs (ljudet är på!). Istället står meddelandet Missat samtal. Har under rubriken "Fler inställningar" hittat att det står: Förprogrammerat nummer är inaktiverat - Lås upp PIN2 - Skriv PUK2 för att upphäva blockeringen av Sim-kortet. Vad är det?? Jag har provat vanliga PUK men det funkar inte. Vad göra?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Tristan 25 October 2018, 14:50

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Kagil!

Det är möjligtvis inte som så att du har kopplat din mobil till trådlösa hörlurar/trådlöst headset via Bluetooth?
Då kan du behöva stänga av den funktionen för att få tillbaka ljudsignaler i själva mobilen.

Ifall det inte är på det viset kan du pröva med att göra en fabriksåterställning och därefter passa på att uppdatera mobilens operativsystem, ifall det finns en tillgänglig uppdatering. Glöm inte att göra en säkerhetskopia innan fabriksåterställning.

Skulle ljudet trots detta inte återkomma och du kan se att din mobil tar emot samtal genom att iaktta skärmen medan någon ringer dig behöver du lämna in din mobil på service.

Funktionen "Förprogrammerade nummer" är en begränsningsfunktion och när den är aktiverad kan man endast använda förprogrammerade nummer enligt lista som du som användare får skapa i din mobil.
Denna funktion är främst till för att förhindra att barn ringer andra nummer än de som föräldrarna godkänt eller för arbetsgivare som vill begränsa åtkomsten i tjänstemobiler som enbart används för specifikt bruk.

Det är alltså inget som du vare sig bör aktivera eller som har någon koppling till det problem du upplever.

Hoppas att ovanstående kan hjälpa dig på vägen. : )

Svara