Skip to main content
Nykomling
February 27, 2022
Fråga

SIM verktyg Kanal öppen Sony Xperia 5 III

• February 27, 2022
  • 51 svar
  • 3880 visningar

Hej!
Jag och min fru har varsin Xperia 5 III som vi köpte till julklapp. Efter någon uppdatering som kom runt nyår så kommer det upp ett popup meddelande om att SIM Verktyg Kanal Öppen och man kan välja Ja eller Nej. Oavsett vad man trycker så kommer det upp igen, gång på gång. Sen slutar det i någon dag och sen kommer det tillbaka.
Min fru har problemet nästintill varje dag, medans jag inte har det mer än kanske någon gång i veckan. Oavsett så är det väldigt störigt. 

Igår ballade hennes telefon ur totalt och började starta om sig själv hela tiden. Tipset jag fick då var att fabriksåterställa telefonen för att det kunde vara något i systemet som buggade. Däremot så försvann inte SIM Verktygs problemet. Det fortsätter att ploppa upp.

Någon som har samma problem eller kanske till och med lösning på det? Eller ska man skicka in dom på service eller liknande?

MVH
Robin 

51 svar

Rookie
April 6, 2022

Installerade senaste uppdateringen i måndags. Nu på onsdag morgon kom den vita SIM-verktyg rutan upp på hemskärmen igen som då blockeras. Den här gången gick det att få bort den genom en massa Nej klick. I teorin är SIM-verktyg en Android 12 app som ska anropa ngt på SIM kortet. Sök på SIM Toolkit. Jag har inte fått ngt svar från Sony support än på problemet utöver att dom tagit emot ärendet ...

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
April 6, 2022

Hej , @Z5Helena 

Vad jag förstår det hela rätt så är det ingen obligatorisk , nödvändig funktion. Och finns inte alltid för-installerad på mobilerna . Och finns även flera olika appar för det .  Men en funktion som underlättar för användaren på något sett med en koppling mellan telefon och nätverk , antagligen operatören då kanske ..

Sen hur mycket information som läcker ifrån dom apparna på Google play “ Sim Tool kit “ …… och hur mycket buggar dom innehåller är ju en annan fundering . 

Har själv inte android , så jag klarar mig undan sånt här men några utvecklare bör ju svettas någonstans för många verkar ha problem med android just för stunden . 

Mycket är som sagt på engelska . Men man kan Avaktivera , aktivera, installera, ominstallera det ,ta bort det.. Men vet ej om det försvinner någon relevant operatörs information som behövs …. Men vet inget som kan garantera funktion eller att det blir värre / bättre . 

Kika om något av detta kan vara relevant . Man kanske slipper iaf alla felmeddelanden . Men övrig funktion ? Återstår att see...

https://joyofandroid.com/how-to-access-sim-toolkit-android-everything-you-need-to-know/

https://joyofandroid.com/how-to-access-sim-toolkit-android-everything-you-need-to-know/#install

https://www.giznext.com/news/how-to-stop-sim-toolkit-pop-up-messages-in-android/

Med vänlig hälsning, F 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Aspirant
April 6, 2022

Nej, det hjälpte inte att ta bort de Huawei-specifika programmen, SIM-verktyget dök upp ändå. Och den senaste Android-versionen från Sony är installerad. Av någon anledning verkar tisdag-onsdag vara dagar då SIM-verktyget vaknar till liv.

Men om du nu har rätt, Fredrik91, så kanske jag tar bort appen helt - du lovar väl att det funkar? :-)

Fast först ska jag pröva min idé att byta till ett SIM-kort från annan operatör.

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
April 6, 2022

@TorkelHöge  haha ne kan verkligen inte lova något om detta . Skulle nog aldrig lova något om en android produkt egentligen . Allt är på egen risk 😎 Men finns som sagt mycket att fiska upp på nätet , då man inte är ensam om problemet :) 

Gör så ! Om den inte är Operatörs-låst dvs . Men man kanske inte säljer så längre 😉

Verkar inte vara någon wow lösning ännu . Oklar om någon har testat med E-sim med framgång . Om någon av telefonerna har det.  

Lycka till :) 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Aspirant
April 7, 2022

Samma problem med min Sony telefon. Har bland annat försökt stänga av notifications från appen i fråga men hjälpte inte. Enligt appen hade den inte ens skickat notifications till att börja med.

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
April 7, 2022

Hej allesammans! 👋

Det är flera som stött på samma problem som er andra, och vid närmare undersökning från vårt håll så verkar detta vara ett fel hos Sony.

Våra tekniker har felanmält detta till dem som jobbar med att lösa detta så fort som möjligt - tyvärr har jag ingen uppskattning om när, men hoppas att det är klart väldigt snart! 😊

@Blobbin @Z5Helena @Stabil78 @TorkelHöge @Waylander @Ann Svensson @Frida.h82 

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Aspirant
April 13, 2022

Denna ruta försvann för mig efter någon dag när jag hade det och var borta i någon vecka. Nu idag, onsdag, är det tillbaka. Precis som någon skrev verkar det ha med onsdagar att göra.

Aspirant
April 13, 2022

Provade att ta ut och sätta i sim kortet igen. Ingen skillnad.

Aspirant
April 13, 2022

Jag pratade med SONY support. De sa att jag skulle testa att sätta i ett SIM-kort från annan operatör. Om problemet kvarstår ligger problemet hos SONY, men om problemet försvinner ligger problemet hos Tre. Jag testade att sätta i ett SIM-kort från operatören Hallon. Problemet borta. Jag satte tillbaka SIM-kortet med Tre igen. Problemet tillbaka. Detta betyder att SONY anser att problemet ligger hos Tre. Själv har jag ingen aning om vart problemet ligger. Jag kan bara rapportera att det var detta som hände.

Aspirant
April 13, 2022

Jag har gjort samma sak. Satt i SIM-kort från Telenordia i Sony-mobilen och SIM-kortet från Tre i min Gamla Huawei. Båda telefonerna har fungerat utmärkt i en vecka utan några “skyltar” från SIM-verktyget. Idag bytte jag tillbaka (SIM-kort från Tre på Experia-mobilen) och strax dök “SIM-verktyget” upp på skärmen. Detta tyder väl på att det är något mellan Tre och Sony som inte fungerar.