Skip to main content
Nykomling
February 27, 2022
Fråga

SIM verktyg Kanal öppen Sony Xperia 5 III

• February 27, 2022
  • 51 svar
  • 3880 visningar

Hej!
Jag och min fru har varsin Xperia 5 III som vi köpte till julklapp. Efter någon uppdatering som kom runt nyår så kommer det upp ett popup meddelande om att SIM Verktyg Kanal Öppen och man kan välja Ja eller Nej. Oavsett vad man trycker så kommer det upp igen, gång på gång. Sen slutar det i någon dag och sen kommer det tillbaka.
Min fru har problemet nästintill varje dag, medans jag inte har det mer än kanske någon gång i veckan. Oavsett så är det väldigt störigt. 

Igår ballade hennes telefon ur totalt och började starta om sig själv hela tiden. Tipset jag fick då var att fabriksåterställa telefonen för att det kunde vara något i systemet som buggade. Däremot så försvann inte SIM Verktygs problemet. Det fortsätter att ploppa upp.

Någon som har samma problem eller kanske till och med lösning på det? Eller ska man skicka in dom på service eller liknande?

MVH
Robin 

51 svar

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
April 21, 2022

Liten update: Problemets grund kommer från den senaste Android-uppdateringen. Våra tekniker har en dialog med Sony som har detta som en prioritet just nu. Som någon nämnde verkar det inte vara ett fel hos Sony direkt, utan verkar vara något direkt från Google då mjukvaran ägs av dem. 

Vi jobbar med att få det att fungera så snart som möjligt och jag återkommer som sagt i denna tråd när jag hör mer!👍

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Aspirant
April 26, 2022

Ja, det vore skönt att få ordning på eländet. Först trodde jag det var ett sådant meddelande som programmeraren lägger in för att kolla sin kod, men det syns även en liten, liten ruta längst ner där det står “Sending data/receiving data”. Tydligen en kommunikationskanal helt utanför de officiella. Går den direkt till någon spionorganisation :-)?

Aspirant
April 27, 2022

Förra onsdagen provade jag att trycka på NO jättemånga gånger och rutan försvann och var borta ända tills idag, onsdag igen, kom rutan tillbaka. Jag valde NO jättemånga gånger igen och nu är rutan borta igen. 

Aspirant
May 11, 2022

Eftersom det är onsdag prövade jag att ta ut SIM-kortet då det lilla meddelandet dök upp. Då försvann det, men det kom tillbaka :-).

Om jag skakar telefonen hörs ett “skramlande” ljud inuti mobilen. Det hörs även ett klickande ljud då telefonen startar från avstängt. Har Sony gått tillbaka till mekanisk hårddisk?

Börja nog bli dags att ta telefonen till verkstan, någon rättelse av felet verkar ju inte vara i faggorna.

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
May 11, 2022

Har det kommit någon lösning & fungerar som det ska för övrigt som haft problem i tråden ? 

Vem vet om det är något mer problem med din mobil ännu , om problemet är löst för övriga i mjukvara och du uppdaterat Sanna samma , men har fortsatt problem . Så bör den lämnas in iaf . Kanske varit i backen någon gång och därefter något lossnat . 

hur har de gått för övriga i tråden , någon lösning ännu ? Som kan bekräfta ! 

Skulle dock inte rekommendera dig att skaka den mer iaf . Utan mer se hur rutinen är för att lämna in din mobil om problemet består även efter bekräftad lösning av mjukvaran . 

/ F 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Nykomling
June 1, 2022

Hej,

Jag har exakt samma problem med Xperia 1 III, men mitt felmeddelande är på svenska.

Har testat att byta fram och tillbaka mellan de 2 SIM-platserna, det ger ingen skillnad.

Har nummerflyttat den 20/5, telefon och SIM är splitter nya.

Tack för tips att trycka ‘Nej’ upprepade gånger, det fungerar temporärt, men ofta kommer det tillbaka efter bara 30-40sek, och ibland efter 10-15min.

Idag är det onsdag som flera påpekat verkar ha en inverkan, mitt första felmeddelande kom dock c:a kl. 11 och inte på morgonen, detta är ytterst frustrerande.

Är det någon som fått ordning på detta?

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
June 1, 2022

Hej @Magnus68 

Vilken version har du av operativsystemet? 

Att du har det senaste är bra . Sen uppdatera appar också , kan säkert dyka upp från tillverkarna förändringar via app biblioteket . 

Inställningar > uppdatera operativsystem eller något sådant bör de stå . Där bör man även se version / senaste . 

För appar så heter nog appen ” playbutik” eller något sådant . Kika där om du har något att uppdatera . 

Med vänlig hälsning, F 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
June 2, 2022

Hej igen allesammans!🤗

Nu har vi äntligen en uppdatering till detta problem. Det är så att Sony nu har börjat rullat ut en pragramvaru-uppdatering till påverkade telefoner som ska lösa det här. Uppdateringen når de flesta telefoner denna vecka. 

Här nedanför kan ni se när er telefon får uppdateringen: 

Xperia 1 II - Denna vecka
Xperia 5 II - Denna vecka
Xperia 1 III - Denna vecka
Xperia 5 III - Denna vecka
Xperia Pro-I - Denna vecka

Xperia 10 II - Vecka 23 (nästa vecka)

Xperia 10 III - Vecka 27

För att uppdatera telefonen:

1. Gå in i inställningar
  2. Tryck på system
  3. Välj avancerat
  4. Välj programuppdatering

Hoppas det nu löser sig för er en gång för alla - skulle problemet kvarstå så är det bara att hojta till så får vi kika vidare på det! 😊

@Blobbin @Z5Helena @Stabil78 @TorkelHöge @Waylander @Ann Svensson @Frida.h82 @Magnus68  @CamB 

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Aspirant
August 3, 2022

Hej, jag kan meddela att min ruta är helt borta sedan några veckor tillbaka. Jag har inte gjort något mer för att detta ska hända. Men på något vis verkar det ha löst sig. 

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
August 3, 2022

Hejsan 👋🏻 , @Frida.h82 

Så allting fungerar som det ska nu sen några veckor tillbaka ? Eller upplever du fortfarande problem med din mobil ?! 😊

Med vänlig hälsning, F