Besvarat

simkort/inloggning

  • 25 April 2020
  • 2 svar
  • 273 visningar

Användarnivå 1

(Skärmlås) jag har en samsung s9, och jag tryckte fel kod max 2 gånger och det stod sen att jag måste trycka in puk-kod?

Och jag tryckte fel många gånger men den verkar inte registrera alla feltryckningar...och när jag trodde att jag tryckt in rätt puk-kod stod det ange ny simkod och jag valde samma som förut och efter det stod det ange puk-kod? Och antal gånger kvar innan det blir spärrat, varför blir det så?

Om man trycker fel puk-kod, borde det väl inte vara möjligt välja en ny simkod?

Och jag har märkt vissa problem verkar flytta med till andra telefoner med samma simkort…

Har ett abonnemang.

icon

Bäst svar av Pettersson 26 April 2020, 09:42

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

PUK-koden har jag för mig att man kan skriva fel 10 gånger innan simkortet spärras. Huruvida telefonen låter dig att försöka välja en ny pinkod eller ej skiljer sig lite beroende på tillverkare. Men om du behöver ange PUK-koden direkt efter att du försökt välja ny PIN-kod så har det inte sparats. 

 

Om du har skrivit in fel pinkod så att PUK-koden efterfrågas och så att den sedan spärras, behöver du ett nytt simkort. Abonnemangsägaren kan besöka en 3Butik för att få ett över disk - det går även bra att beställa hem ett via Mitt3. 

Användarnivå 1

Men tycker det ändå är konstigt att den inte registrerat alla feltryck eller registrerar fler gånger än jag tryckt,

t ex så brukar den bli spärrad efter 2 försök, och när jag använder fingeravtryckläsaren så säger den samma sak, att jag gjort för många försök? Vad kan det bero på? Verkar hända med andra telefoner/nummer också..

Svara