Besvarat

Spotify stream dras som vanlig surf

• 4 November 2021
  • 6 svar
  • 105 visningar

Jag har märkt att min surf har dragits av mer än vad det brukar göra på sistone. 
Detta pga av min Spotify musik stream dras som vanlig surf.

Jag har utfört två olika test under olika dagar.
Bägge två tester visar att motsvarade (av min telefon registrerade) musik stream registreras istället (felaktigt enligt mig) som vanligt surf när jag väl tittar på ”Mitt3”.

Övriga dagar så har jag lyssnat på Spotify i minst 1 timme och på spellistor som har ny musik (dvs inget som är cachat i telefonen). Trots detta så har enbart ca 5-15MB kategoriserats som musik surf.

Jag har kontaktat teknisk support hos 3 och där dom hade otydliga förklaringar till anledningen. Och att lösningen var att nollställa telefonen (iPhone) nätverksinställningar. Vilket jag har gjort men det har inte gjort någon skillnad. Teknisk, som jag är, så blev jag inte alls imponerad av tekniska nivån hos supporten dessvärre, så jag tvekar att ringa in dit igen.

Jag har testat att justera kvalitén för streams i Spotify (från ”mycket hög” till ”hög”) men det har inte gjort någon skillnad.

När jag har sökt runt i detta community så ser jag att flera har upplevt/upplever samma problem men det har nog aldrig nämnts en lösning. Och att 3 har ej varit tillmötesgående, vilket är oroväckande.

Tycker att det är högst anmärkningsvärt om 3 fortsätter ”ta betalt” för musik stream fastän man som kund har följt vad som anses kan förväntas av mig som kund.

Och ja, jag har gett samtycke till 3 för musikstream (notera att detta ska inte behövas för Spotify streams).

Och ja, jag streamar varken podcasts, canvas (små filmklipp), inga reklam eller annat som hamnar utanför musikstream och således ska dras som vanlig surf.

Någon som har en idé hur jag kan gå vidare?

icon

Bästa svar av JeppePeppe 8 November 2021, 09:49

Visa original

6 svar

Användarnivå 5
Emblem +8

Hejsan @Gunnar81, välkommen till 3Community :rainbow:

Användningen du ser inne på Mitt3 kategoriserar musikstreaming, men dras alltså inte från din totala surfpott. Den är där mer för att du ska kunna se hur mycket du faktiskt lyssnar på musik. Det kan se ut som nedan:

Upplever du dock att surfen dras trots att du bara lyssnar på Spotify exempelvis, så är det naturligtvis ett problem. Jag beklagar ifall du inte fått ditt ärende bemött på rätt sätt tidigare, men i dessa fall är det bäst att man ringer in till kundservice och ber dem göra en felanmälan till våra tekniker, så ser vi över det närmre internt för att försöka se vart felet gömmer sig och återkopplar sedan till dig med lösning! :nerd:

Tack för återkoppling.

Precis, surfen dras fastän jag lyssnar på tex Spotify eller Soundcloud.

Märkliga att det registreras lite musik surf (typ 1-10MB) per dag när jag har utfört testet där minst 100-250MB musik surf bör ha registrerats. Så det  är inte att inget registrerats men det som registreras är tok för lite.

Jag får testa att ringa in imorgon och hoppas på att det är lite bättre nivå från supporten än att man får ”nollställa inställningar” i telefonen och att det är enda lösningen. Vilket jag har gjort men till ingen nytta. Samtidigt blir man lovad att inget påverkas vid nollställning  (man inser inte att alla wi-fi lösenord försvinner från telefonen vilket jag påpekade).

Läser i andra forum att oftast så har 3 inte gjort ngt åt situationen utan man har som abonnent fått avvakta ett tag tills det har löst sig. 

Tycker att det är för dålig nivå om det stämmer för det är enkelt att påvisa situationen.

Användarnivå 5
Emblem +8

@Gunnar81 Okej! Men den användning som du ser av musiksurf, ser du den inne på mitt3? Jag tänker så att du är säker på att den lilla mängd som visas faktiskt dras från sin surfpott, eller om det bara är att du ser det inne på Mitt3 - för den musikstreamingen dras inte från surfen som sagt :grin:

Hoppas det löser sig i kontakt med kundservice! Det ska bara vara för dem att felanmäla detta, så kommer tekniker att se över detta närmre och sedan återkoppla till dig med lösning så fort dem har det!

Hej,

Precis, jag baserar detta på info som syns i Mitt3.

Mitt3 visar tydligt vilken typ av surf som jag har gjort. Musik eller ”övrigt”. 

Tills för någon månad sen (?) så har det fungerat dvs rimlig mängd av musik surf har registreras. 

Men nu är det alltså musik surf som registreras alldeles för lågt och motsvarade mängd hamnar istället i ”övrig” surf vilket dras bort från min surf pott.

Användarnivå 5
Emblem +8

@Gunnar81 Då hänger jag med helt! Mycket märkligt att den beter sig så, speciellt om det inte är så att du lyssnar på mindre musik nu för tiden :thinking:

Uppdatering:

Ingen återkoppling överhuvudtaget från 3 sen jag på nytt felanmälde detta beteende, detta snart över två veckor sedan.

Jag har fortfarande samma fel. Jag har förbrukat ca 80MB musiksurf enligt min telefon medan Mitt3 under samma period enbart visar att jag har nyttjat 11MB musik stream. (Och nej, jag har inte video/Canvas påslaget i Spotify . Albumbilder kan orimligt motsvara 69MB dvs det som inte har registrerats.)

Teknikern i samtalet hade utmaningar med att särskilja musik stream och vanlig stream i Mitt3. Samt trodde inte att man skulle kunna ladda ned så mkt stream när man kör ”Mycket hög” kvalite i Spotify appen. (Bara att googla så hittar man att en låt med högsta nivån kan ta upp mot 8MB.) Tekniska kunnandet var högst tveksam.

Som sagt, jag ”betalar” indirekt för ngt som jag inte ska göra. Tycker att det är för dåligt av 3 att bara ducka när kunder upplever detta (av döma av övriga trådar som jag har läst).

Svara