Hejsan , @Apelhede
En täckningskarta är ett uppskattande och det är många faktorer som spelar in i verkligheten . Så som bostäder , skog med mera . Om man är Inomhus / utomhus . Vad man har för hårdvara spelar roll in också , i form av telefon / router .
Man kan göra lite olika saker . Lite beroende på vad det är för problem man uppskattar . Om det är hastighet / samtal slutar fungera eller ostabilt att det funkar ibland bara .
Ser ut som det finns en del fläckar omkring som kan påverka . Likväl så är det mycket god / god täckning på 3G /4G . Men ser att det är en stor väg som delar samhället där , antar det är en del trafik förbi ?
Har du gjort något hastighetstest ? vid olika tidpunkter , vardagar/helg .
https://www.bredbandskollen.se/
- Om det gäller router hemma , så kan man testa med annan placering ( ofta bäst nära fönster ) .
- Om man har nybyggt , så brukar det vara väldigt väl isolerat & tar bort mer täckning med tjockare fönster . Om man har fast bredband / fiber så kan man använda den kopplingen och samtal över wifi .
- På täckningskartan så finns en funktion som heter ”Upplevelse ” . Där kak du skriva in den adress eller område du upplever funkar sådär . Så får rätt avdelning till sig det , och kan kanske få med det i sina planer i framtida planering eller nutida .
- Man kan kontakta kundservice och göra en felanmälan , och se om det behövs göras en täckningsfelannälan . Och se om det ligger någon bakliggande orsak och någon kort eller långsiktig lösning .
https://www.tre.se/support#kontaktaoss - Det är alltid bra att se så man har senaste uppdateringarna på sina enheter .
/F