Besvarat

Täckning utanför stan sämre?

  • 24 September 2018
  • 3 svar
  • 462 visningar

Hej
Jag upplever att tre's mobiltäckning utanför stadsmiljö många gånger är sämre än andra nätoperatörer. T.e.x i flera delar av Dalarna dit jag ofta åker är på somrarna är jag helt utan mobiltäckning medan mina vänner som har andra operatör inte har några som helst problem.

Finns det vissa områden i Sverige dit Tre inte har mobiltäckning och bör jag då byta operatör om jag besöker dessa ställen ofta?

Mvh Hannah

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tristan 24 September 2018, 11:46

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Hannah!

Du har helt rätt i din iakttagelse och jag upplever liknande dilemma när jag åker upp till Jämtland.

När man lämnar utkanten av stadsmiljön och inte befinner sig i närheten av exempelvis järnväg eller europaväg, längs vilka utbyggnad av nätet har prioriterats, försvinner 3:s täckning rätt snabbt.

Du kan själv se täckningskartan här.

Själv har jag löst detta med ett Kontantkort från Telia, räcker med ett utgående samtal per period om 12 månader för att hålla liv i det, och vidarekopplar mitt mobilnummer till det numret när jag är uppe i dessa trakter. Ett alternativ är WiFi-samtal om du har en mobil som stödjer tjänsten och kan var uppkopplad till WiFi.
Tack för bra svar. Telefonen är operatörslåst, men antar att du låst upp den då eller att du har en till telefon?
Användarnivå 5
Emblem +10
@HannahSundkvist

Ja, det är helt korrekt uppfattat.

Jag har dels kört med olåst och dels med en extra mobil.
Föredrar det senare då man slipper hålla på med att byta SIMkort.

3 har alltid varit en operatör som byggt sitt nät där merparten av Sveriges befolkning arbetar och bor vilket inte direkt innefattar vare sig norra Svealands eller Norrlands oerhört vackra landsbygd där granarna är fler än grannarna. : )

Svara