Besvarat

Tappar uppkoppling

  • 4 February 2024
  • 3 svar
  • 141 visningar

Hej!

Tappar internetuppkoppling på min router, kör med simkort från 3 och en asus 4g-ax56 router. På routerns sida står det att simkortet ej kan läsas och problemet kvarstår tills dess att routern startats om ett par gånger. Det kan fungera bra i några minuter mellan dessa omstarter och sedan fungera i dagar eller veckor innan samma problem uppstår igen. Jag har bytt ut routern mot en ny av samma modell, men inga framsteg där. Så jag tror att problemet ligger hos operatören eller att simkortet ej fungerar?

icon

Bäst svar av frodrik91 5 February 2024, 03:42

Visa original

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Knacken 

Det du kan testa är att ta ur sim-kortet och rengöra kontaktytorna.Antingen med en fin fiberduk eller med tops och hög isopropylalkohol.Eller möjligtvis en rengöringsservett med högre alkoholprocent.Och sen montera tillbaka det och se om det gör någon bättring.

Man kan även testa metoden nedan. Med suddgummi.

“Kort sagt så ska man i möjligaste mån undvika att beröra kontaktytorna, även om det inte nödvändigtvis behöver göra sim-kortet oanvändbart. “Om man har problem med kortet eller vet att man berört det med smutsiga händer så är det en god idé att tvätta ytorna med sprit”.

https://swe.applersg.com/how-to-clean-a-sim-card-106782
 

Eftersom du ändå upplever såpass med problem med kortet, så gör det ingen skada att testa dessa metoder.Värsta fall skaffar man bara nytt kort 😎

Annars rekommenderar jag att beställa nytt SIM-Kort som ersätter.Alternativt om du har nära eller vägarna förbi en 3Butik.Så hjälper dom dig direkt med nytt kort och så det blir aktiverat och det gamla deaktiverat.

Här har du hur du beställer nytt fysiskt SIM-Kort via hemsidan. Du kan även beställa via https://www.tre.se/ och logga in på Mitt3 eller i Mitt3 Appen för Apple / Android enheter.

Support Chatt←  Skriv “ beställ sim-kort “ , så får du upp val över hur du går till väga till att beställa nytt fysiskt kort och även hur du aktiverar det vid ankomst.

Det kan även vara relevant och se vilken version av “Firmware/Mjukvara” enheten har.Så den har senaste versionen.

https://www.asus.com/se/support/faq/1008000/

Hoppas det kan vara en lösning för problemet. Återkom gärna över hur det har gått eller om du undrar något mer 😎.

/F

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymt svar @frodrik91! Tack för din hjälp 💛

Hur har det gått @Knacken? Har det löst sig, eller kvarstår strulet? Återkom gärna med hur det gått eller ifall du behöver mer hjälp 😊

Hejsan 😉, @Knacken 

Det du kan testa är att ta ur sim-kortet och rengöra kontaktytorna.Antingen med en fin fiberduk eller med tops och hög isopropylalkohol.Eller möjligtvis en rengöringsservett med högre alkoholprocent.Och sen montera tillbaka det och se om det gör någon bättring.

Man kan även testa metoden nedan. Med suddgummi.

“Kort sagt så ska man i möjligaste mån undvika att beröra kontaktytorna, även om det inte nödvändigtvis behöver göra sim-kortet oanvändbart. “Om man har problem med kortet eller vet att man berört det med smutsiga händer så är det en god idé att tvätta ytorna med sprit”.

https://swe.applersg.com/how-to-clean-a-sim-card-106782
 

Eftersom du ändå upplever såpass med problem med kortet, så gör det ingen skada att testa dessa metoder.Värsta fall skaffar man bara nytt kort 😎

Annars rekommenderar jag att beställa nytt SIM-Kort som ersätter.Alternativt om du har nära eller vägarna förbi en 3Butik.Så hjälper dom dig direkt med nytt kort och så det blir aktiverat och det gamla deaktiverat.

Här har du hur du beställer nytt fysiskt SIM-Kort via hemsidan. Du kan även beställa via https://www.tre.se/ och logga in på Mitt3 eller i Mitt3 Appen för Apple / Android enheter.

Support Chatt←  Skriv “ beställ sim-kort “ , så får du upp val över hur du går till väga till att beställa nytt fysiskt kort och även hur du aktiverar det vid ankomst.

Det kan även vara relevant och se vilken version av “Firmware/Mjukvara” enheten har.Så den har senaste versionen.

https://www.asus.com/se/support/faq/1008000/

Hoppas det kan vara en lösning för problemet. Återkom gärna över hur det har gått eller om du undrar något mer 😎.

/F

Tjenare igen! Mitt nya sim-kort har kommit och jag har prövat med det i routern. Efter ett par minuter återkom problemet tyvärr :/

 

Finns en inställning i routern där man kan stänga av PIN verifiering av simkortet, denna visar bara meddelande att detta inte gick när jag försöker. Är det något tre sätter stopp för på något vis? Har svårt att tro med en ny router att det skulle bli så.

 

Mvh Knacken

Svara