Besvarat

Tappar uppkoppling

  • 4 February 2024
  • 10 svar
  • 207 visningar

Hej!

Tappar internetuppkoppling på min router, kör med simkort från 3 och en asus 4g-ax56 router. På routerns sida står det att simkortet ej kan läsas och problemet kvarstår tills dess att routern startats om ett par gånger. Det kan fungera bra i några minuter mellan dessa omstarter och sedan fungera i dagar eller veckor innan samma problem uppstår igen. Jag har bytt ut routern mot en ny av samma modell, men inga framsteg där. Så jag tror att problemet ligger hos operatören eller att simkortet ej fungerar?

icon

Bäst svar av frodrik91 5 February 2024, 03:42

Visa original

10 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Knacken 

Det du kan testa är att ta ur sim-kortet och rengöra kontaktytorna.Antingen med en fin fiberduk eller med tops och hög isopropylalkohol.Eller möjligtvis en rengöringsservett med högre alkoholprocent.Och sen montera tillbaka det och se om det gör någon bättring.

Man kan även testa metoden nedan. Med suddgummi.

“Kort sagt så ska man i möjligaste mån undvika att beröra kontaktytorna, även om det inte nödvändigtvis behöver göra sim-kortet oanvändbart. “Om man har problem med kortet eller vet att man berört det med smutsiga händer så är det en god idé att tvätta ytorna med sprit”.

https://swe.applersg.com/how-to-clean-a-sim-card-106782
 

Eftersom du ändå upplever såpass med problem med kortet, så gör det ingen skada att testa dessa metoder.Värsta fall skaffar man bara nytt kort 😎

Annars rekommenderar jag att beställa nytt SIM-Kort som ersätter.Alternativt om du har nära eller vägarna förbi en 3Butik.Så hjälper dom dig direkt med nytt kort och så det blir aktiverat och det gamla deaktiverat.

Här har du hur du beställer nytt fysiskt SIM-Kort via hemsidan. Du kan även beställa via https://www.tre.se/ och logga in på Mitt3 eller i Mitt3 Appen för Apple / Android enheter.

Support Chatt←  Skriv “ beställ sim-kort “ , så får du upp val över hur du går till väga till att beställa nytt fysiskt kort och även hur du aktiverar det vid ankomst.

Det kan även vara relevant och se vilken version av “Firmware/Mjukvara” enheten har.Så den har senaste versionen.

https://www.asus.com/se/support/faq/1008000/

Hoppas det kan vara en lösning för problemet. Återkom gärna över hur det har gått eller om du undrar något mer 😎.

/F

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymt svar @frodrik91! Tack för din hjälp 💛

Hur har det gått @Knacken? Har det löst sig, eller kvarstår strulet? Återkom gärna med hur det gått eller ifall du behöver mer hjälp 😊

Hejsan 😉, @Knacken 

Det du kan testa är att ta ur sim-kortet och rengöra kontaktytorna.Antingen med en fin fiberduk eller med tops och hög isopropylalkohol.Eller möjligtvis en rengöringsservett med högre alkoholprocent.Och sen montera tillbaka det och se om det gör någon bättring.

Man kan även testa metoden nedan. Med suddgummi.

“Kort sagt så ska man i möjligaste mån undvika att beröra kontaktytorna, även om det inte nödvändigtvis behöver göra sim-kortet oanvändbart. “Om man har problem med kortet eller vet att man berört det med smutsiga händer så är det en god idé att tvätta ytorna med sprit”.

https://swe.applersg.com/how-to-clean-a-sim-card-106782
 

Eftersom du ändå upplever såpass med problem med kortet, så gör det ingen skada att testa dessa metoder.Värsta fall skaffar man bara nytt kort 😎

Annars rekommenderar jag att beställa nytt SIM-Kort som ersätter.Alternativt om du har nära eller vägarna förbi en 3Butik.Så hjälper dom dig direkt med nytt kort och så det blir aktiverat och det gamla deaktiverat.

Här har du hur du beställer nytt fysiskt SIM-Kort via hemsidan. Du kan även beställa via https://www.tre.se/ och logga in på Mitt3 eller i Mitt3 Appen för Apple / Android enheter.

Support Chatt←  Skriv “ beställ sim-kort “ , så får du upp val över hur du går till väga till att beställa nytt fysiskt kort och även hur du aktiverar det vid ankomst.

Det kan även vara relevant och se vilken version av “Firmware/Mjukvara” enheten har.Så den har senaste versionen.

https://www.asus.com/se/support/faq/1008000/

Hoppas det kan vara en lösning för problemet. Återkom gärna över hur det har gått eller om du undrar något mer 😎.

/F

Tjenare igen! Mitt nya sim-kort har kommit och jag har prövat med det i routern. Efter ett par minuter återkom problemet tyvärr :/

 

Finns en inställning i routern där man kan stänga av PIN verifiering av simkortet, denna visar bara meddelande att detta inte gick när jag försöker. Är det något tre sätter stopp för på något vis? Har svårt att tro med en ny router att det skulle bli så.

 

Mvh Knacken

Hej

Jag har samma router och väldigt liknande problem. Fungerar det för dig nu och vad har du gjort i så fall?

Undrar innan jag beställer ett nytt simkort.

Björn

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan !
 

Har ni appen “ Asus router” tillgänglig ,på antingen en Android telefon eller iPhone ?
Annars ska : http://router.asus.com vara adressen för att kunna logga in i Routerns gränssnitt. Där man kan göra förändringar och uppdateringar med mera.

Vad har ni för version på den installerade “mjukvaran/Firmware ?

Den senaste heter som nedan. Se om ni kan logga in och se om det överstämmer med samma nummer av version.

Version 3.0.0.4.382_45708
26.61 MB
2023/07/07


ASUS 4G-AX56 Firmware version 3.0.0.4.382_45708
Uppdateringen finns att hämta här nedan. Alternativ om funktionen finns i appen / inloggningen att trycka att den ska hämta ner senaste av sig själv. ( Har nyare asus ,så det kan skilja sig åt)


https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/modem-routers/all-series/4g-ax56/helpdesk_bios?model2Name=4G-AX56

Om det sker att du tappar internet emellanåt. Så testa och se om något annat fönster i en annan riktning ger andra resultat.Kan ändra till att den möjligtvis kopplar upp sig till en annan mast,beroende på vart och hur man bor. Man kan få hjälp med vägledning över riktning som bör vara gynnsam för där du bor. Men dom kan bara ge ungefärlig vägledning,man ger aldrig ut exakt position av flera säkerliga skäl.

Man kan även testa att låsa den på antingen 3G eller 4G och se om det blir stabilare.För det kan vara att den hoppar emellan 3G och 4G beroende på vart man bor och andra faktorer. Bifogar bild längre ner om hur man gör det så fall.

-> Kontakta Kundservice <-

Gällande PIN-Kod på  SIM-kortet och att ta bort det.Så har jag för mig att det aldrig varit något problem. Men va längesen jag gjorde det / hade behovet. Men så här säger iaf Asus om denna router. Se bifogad bild.

@BjörnWilck  Ta en kik angående routern. Och se om något kan hjälpa.

/F

Hej

Jag har samma router och väldigt liknande problem. Fungerar det för dig nu och vad har du gjort i så fall?

Undrar innan jag beställer ett nytt simkort.

Björn

Tjenare!

Prövade att flytta routern från mitt fönster där den hade ett element under sig. Tror att värmen slog ut den😅. Kan skicka lite bilder på mina inställningar så får du pröva att kopiera mig. Lycka till!

 

Mvh Carl

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Japp , du har den senaste uppdaterade mjukvaran iaf. Tror den säkert har hämtat den per automatik.

Tror du gjorde ett bra beslut att välja annan plats än över ett element ;) Värme är ju aldrig en bra sak för teknik , oavsett pryl 😉

Fyllde på med lite info angående PIN-Kod du nämnt tidigare. Tror du får höra med kundservice och få en bekräftelse om dom har inaktiiverat verifiering av PIN-Kod eller inte.

Hoppas du kan få bättre stabilitet. Kan du se vad du får för resultat av täckningen ? Typ 3G/4G och en viss decibel styrka. Kanske även kan visa om du är kopplad emot flera frekvenser . Dvs att den möjligtvis visar “4G+” symbolen.

För övrigt så älskar jag hur Asus har gjort med sitt användar gränssnitt och över så många routrar. Är helt klart en klass över övriga märken i branschen.
Återkom gärna hur det har gått !

/F

Hej 

 

Stort tack för engagemang :)

Hade nästan samma inställningar som du och programvaruversion det som skiljde var APN inställningar där var min på automatiskt istället för manuellt har ändrat det nu och får hoppas att det var det som skiljde.

Nu håller jag tummarna för att det var den lilla grejen!

Tack

Björn

Svara