Besvarat

tar ingen laddning p g a glappande lightning-sladd

  • 5 September 2018
  • 6 svar
  • 679 visningar

Hej! Jag har en iPhone7 som funkat perfekt i drygt 1,5 år. För ett par dagar sedan då laddsladden började glappa. Först kunde jag vicka lite på sladden och då började den ladda igen, men nu kan jag inte få den att ta emot ström alls. Jag har gjort rent i lightning-kontakten, inget damm kvar och torkat försiktigt med tops. Nu har jag bara 15 % kvar batteri (kollade kapaciteten som fortfarande är 96 😵. Vad kan det vara och vad ska jag göra? /Jesper
icon

Bäst svar av Tristan 5 September 2018, 13:21

Visa original

6 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Jesper!

Har du prövat med en annan laddkabel?
Alternativt testat din befintliga kabel i en annan Apple-enhet med Lightningkontakt?

Det är inte helt ovanligt med kontaktproblem inuti kablarnas ändar och det beror lite på vilken arbetare som har gjort lödningarna på just din kabel.

Ifall kabeln fungerar utan problem kan du ha råkat ut för att Lightningkontaktens fästpunkter till mobilens moderkort, och därmed även kontakt med batteriet, har lossnat eller har fått glappkontakt och lösningen då är att lämna in din mobil på service.
Hej Tristan o tack för svar. Jag har provat med flera olika kablar, som fungerar på andra enheter. Då måtte det vara fästpunkterna, tyvärr. Kan jag lämna in den hos vilken mobilservice som helst, eller är det någon specifik som jag måste lämna hos? Är det mycket komplicerat/tidskrävande/kostsamt?
Användarnivå 5
Emblem +10
@Jesperday

Jag rekommenderar 3-Butik eller Apple för sådan service men det finns givetvis andra sätt att gå tillväga om du gör en sökning på exempelvis Google. Att jag rekommenderar certifierad service är för att de kan upptäcka att ditt fel handlar om ett produktionsfel och även fast garantitiden har gått ut kan det då gå att lösa som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen.

Inte alltför tidskrävande eller jobbigt och du får nog räkna med minst 800kr och uppåt så det kan vara läge att kontrollera med hemförsäkringen om du har allrisk och ifall din självrisk är lägre än eventuell reparationskostnad.

Innan du gör detta kan det vara bra att testa med att starta om mobilen, ifall du inte redan har gjort det, då det ibland kan lösa liknande problem.

Det är även rekommenderat att uppdatera till senaste mjukvaran, vilket nog blir svårt då du har under 50% batteri, om din 7:a inte redan är uppdaterad.
Användarnivå 7
Emblem +40
Som @Tristan är inne på, så har du ju reklamationsrätt som gäller i tre år efter inköpsdatum. Jag skulle skicka in enheten och hänvisa till denna, innan jag går vidare med ärendet till mitt försäkringsbolag. Som redan sagts så rekommenderar jag en certifierad Apple-verkstad. Nu vet jag inte riktigt vart du bor - men det finns några sådana. Bland annat Apples egna butiker - men även mStore och Digital Inn och självklart även 3Butikerna.

Om det blir aktuellt att det gäller ett försäkringsärende så kommer de vilja ha ett kostnadsförslag. Detta får du från verkstaden i samband med att de eventuellt då skulle bedöma att felet på din telefon inte kan täckas av reklamationsrätten. Självrisken för detta baseras på vilken försäkring du har, om den täcker drulleskador osv. Normalt ligger denna på runt 1500kr om du inte har något tillval. Tar försäkringen det inte, kostar det ca 3460kr att få felet lagat - det som då händer är att telefonen byts ut mot en utbytesenhet eftersom Apple inte har som rutin att laga telefoner.
Hej och tack för fullödig komplettering om försäkring. Jag tog med mobilen till en service (MobilMaster) och fick en ny lightning-kontaktsko. 799:- och tog ca 40 minuter. Tusen tack Pettersson och Tristan för hjälpen!
Användarnivå 5
Emblem +10
@Jesperday

Gött att höra att det löste sig för dig och då hamnade jag rätt bra med min uppgift om minst 800kr.

: )


@Pettersson

Apple gör numera vissa reparationer, alltså inte bara standard i form av utbytesenhet, men det är inte lätt att bli klok på deras villkor för reparationer.
Service

Svara