Skip to main content
Nykomling
February 9, 2021

Usla 5G Hastigheter med iPhone 12 Pro Max

• February 9, 2021
  • 41 svar
  • 2174 visningar

Tjena, bor i nordvästra Malmö och har en 5G Kompatibel telefon. iPhone 12 Pro Max marknadförs av 3 SE att kunna hantera den nya 5G teknologin. Jag har haft telefonen i tre månader och har inte sett någon skillnad mellan 5G och 4G på telefonen. Hastigheterna är usla jämfört med vad som sagts av Tre, vilket är en besvikelse då 5G var själva anledningen till varför jag valde den nya iPhone 12 Pro Max som min telefon. 

Testet som utfördes gjordes på ett område som enligt Tre sägs ha god täckning av 5G. Jag har satt på 5G On på iPhone inställningarna och tillåter också mer data på 5G. Även då är detta riktigt dåliga siffror. Vad är det som pågår egentligen?

41 svar

Mr C
Entusiast
February 5, 2022

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

Tack för updaten! 

Yes!! ser det, nu har jag ca 248 mbit/s ned och 50 mbit / s upp :) 
Så det är klar förbättring det :) 

Vad krävs för man ska nå de där 800± som i de gör i gbg /sthlm?

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

Oh la!😅 Ja de var då ordentliga hastighet!! 

Maybe so..
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
February 5, 2022

Det beror bland annat på om man är inomhus eller utomhus, om man har fri sikt till en antenn, hur många samtidiga användare det är vid mättillfället mm. Jag skulle gissa att du mätt inomhus? Jag körde längs Tessins väg idag på eftermiddagen. Så här ser det ut i min mobil (iPhone 12 Pro).

Hmm ok men "dämpar" de så pass mycket att de ger den skillnaden?

Var på tessins väg sitter antennen?

Jag själv upplever att hastigheterna är bra inomhus på C-bandet. Jag kommer lätt upp i höga hastigheter 💨

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
February 5, 2022

@Mr C @Karl @Yuboza Nu har vi uppgraderat alla siter längs Tessins väg (från Fridhemstorget till Turbinen) och därmed ersatt N1 med C-band. Det bör nu bli betydligt bättre hastigheter på 5G.

Tack för updaten! 

Det högsta jag mätt upp är inne på Liseberg! Och då stod jag bakom huvudloben på A och B sektorn 🙈

Ja det är inte ofta det händer. Annars ligger det omkring 600-800 Mbit i Göteborg. Finns några fåtal siter som kan ge 1Gbit här i stan 🙈😁

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Superhjälte
February 5, 2022

@Mr C Vad är det för hårdvara du använder? Har du testat att flytta på denna för att se om det blir någon skillnad? 

Desto högre frekvens som används, desto sämre penetreringsförmåga blir det. C-bandet är ju 3,5GHz och det blir lätt sämre anslutning av väggar eller fönster - speciellt om det är energieffektiva fönster. Om det är sådana fönster, kan det lätt bli bättre om fönstret öppnas och hårdvaran placeras där - i jämförelse med om fönstret är stängt. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Mr C
Entusiast
February 10, 2022

Tack för updaten! 

Ja det är inte ofta det händer. Annars ligger det omkring 600-800 Mbit i Göteborg. Finns några fåtal siter som kan ge 1Gbit här i stan 🙈😁

Ok well vi eller jag är inte ens nära här ju haha .. har ca 1/3 del av det! 

Maybe so..
Mr C
Entusiast
February 10, 2022

@Mr C Vad är det för hårdvara du använder? Har du testat att flytta på denna för att se om det blir någon skillnad? 

Desto högre frekvens som används, desto sämre penetreringsförmåga blir det. C-bandet är ju 3,5GHz och det blir lätt sämre anslutning av väggar eller fönster - speciellt om det är energieffektiva fönster. Om det är sådana fönster, kan det lätt bli bättre om fönstret öppnas och hårdvaran placeras där - i jämförelse med om fönstret är stängt. 

Har provat via olika nu (  mi 11 pro/ ipad mini 6 gen / mobil router med 5g) och ser ingen skillnad direkt! 
 Där av varför jag frågar var på tessins väg den sitter antennen?
Men där ska sitta en på  Nicoloviusgatan stod där i tråden med updates.. och den är väldigt nära här!  Och den gatan är ej speciellt lång.. 

Som sagt mobila routern står stilla… i ett fönster, kan ej U värdet på fönstret men.. dock borde det ju ej ge från 700-800 som @Fredrik W  visa till 248… det är ca 1/3 del av hans! Därför jag fråga var den sitter? 

Maybe so..
Fredrik W
3Medarbetare
3Medarbetare
February 10, 2022

@Mr C Jag kan av olika skäl inte skriva ut var våra basstationer och antenner är placerade, men jag skulle väldigt gärna se att du också får lite härliga datahastigheter. :-)

Vet inte vad du har för abonnemang på sim-korten men tänk på att än så länge kommer man inte åt 5G med bredbandsabonnemang (vilket du kanske har i routern?), utan än så länge endast på mobilabonnemang. Så din mi 11 pro eller iPhone 12 pro, som nämndes tidigare, borde vara bäst att testa med. Har du testat om du kommer upp i högre hastigheter i andra delar centrala av Malmö? Eller om du testar ute på gatan? Om inte, så lär det inte vara väggar och glas som är orsaken, utan snarare något annat (inställning i mobilen eller abonnemanget). 

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Mr C
Entusiast
February 18, 2022

@Fredrik W Ok jag förstår :) tänkte bara mer att det må vara det bästa sättet att få korrekt avstämning! 

Jag har obegränsat (5g) men ja ett “mobil” abonnemang.
Mobil e mi 11 pro, ipad mini 6 gen, och 5g mobil router… alla ger mer eller mindre “samma” indikation.. 
ska göra det med,men just nu när jag “tänker” på det är jag oftast hemma.. för det är då jag lägger mest “tryck” på hastigheten av olika situationer. Men när jag då ser pingen spikar så brukar jag testa och se hur det ser ut och leta eventuella fel eller trixa med inställningar. 

Får man lov att veta de optimala inställningarna eller ni anser det bara ska vara “auto” ?

Maybe so..
Mr C
Entusiast
March 29, 2022

Är där nya master eller andra problem i malmö de senaste dagarna? 

5g kommer och går nämligen..

Maybe so..
Mr C
Entusiast
April 5, 2022

fortf samma problem här…

Ingen info? @Fredrik W @Karl 

Maybe so..