Skip to main content
Nykomling
February 9, 2021

Usla 5G Hastigheter med iPhone 12 Pro Max

• February 9, 2021
  • 41 svar
  • 2174 visningar

Tjena, bor i nordvästra Malmö och har en 5G Kompatibel telefon. iPhone 12 Pro Max marknadförs av 3 SE att kunna hantera den nya 5G teknologin. Jag har haft telefonen i tre månader och har inte sett någon skillnad mellan 5G och 4G på telefonen. Hastigheterna är usla jämfört med vad som sagts av Tre, vilket är en besvikelse då 5G var själva anledningen till varför jag valde den nya iPhone 12 Pro Max som min telefon. 

Testet som utfördes gjordes på ett område som enligt Tre sägs ha god täckning av 5G. Jag har satt på 5G On på iPhone inställningarna och tillåter också mer data på 5G. Även då är detta riktigt dåliga siffror. Vad är det som pågår egentligen?

41 svar

Fredrik W
3Medarbetare
3Medarbetare
April 5, 2022

Det pågår uppgraderingar på en del platser i västra Malmö (Limhamn), men att 5G kommer och går nog inte att koppla till dessa arbeten, Bra om det felanmäls, för det kan vara någon hårdvara som beter sig konstigt - om problemen är knutna till en viss plats (?).

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Mr C
Entusiast
April 5, 2022

@Fredrik W ok hur fel anmäler jag det? 

Som nu har jag det, och imorse ej, då koppla den upp mote 5g sen gick ner till 4g..
men nu ligger det kvar på 5g. 

Platsen är tessins väg / Nicoloviusgatan typ… det är där ni har masterna om jag läst rätt.

Maybe so..
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
April 6, 2022

@Mr C vad är det du upplever som ett problem med 5g anslutningen? Här i Göteborg kan även 5g "spöka" lite för mig med. Mer intresserad om vi upplever samma problem?

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Mr C
Entusiast
April 6, 2022

@Martin - 3 kund i 15år , mest nu kommer det och går hela tiden! som nu har vi bara 4g på exakt samma plast som var jag igår hade 5g.. och två dagar sen var det exakt samma problem.
Då jag nu endast kör 5g kortet i en mobil router med 5g.
Så den står exakt stilla i samma position och plats. Då är det nån annan faktor som varierar.

För mig  bör ej väder och vind störa “för mycket” dessa antenner, så förstår ej helt problemet.

Men kanske Gbg som större stad har mer utbygg och gediget 5g nät? 

Maybe so..
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
April 6, 2022

@Mr C Geografiskt är Göteborg mest 5g utbyggt i landet men det har inte med saken och göra 😉 Det bygger på samma utrustning…

Det problemet som du beskriver upplever inte jag. 

Kan det vara så, att din anslutning, ligger på "fel" frekvens ibland? Det är nämligen bara två frekvensband (band 20 och band 7) som är ankarband för 5g. Är du uppkopplad mot övriga frekvensband inkl. TDD så "hoppar" mobilen inte över till 5g. 

Det händer ganska ofta för mig och då "tvingar" jag mobilen till UMTS och sen tillbaka till automatiskt val av nät (4g/5g) och då är det löst... 

@Karl @Fredrik W @JeppePeppe 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Mr C
Entusiast
April 6, 2022

@Martin - 3 kund i 15år , haha ehm ok  😉

Nej, som sagt det är något annat, jag kan ej sätta fingret på det, men det har fungerat helt 100% tills för ca 1 v sen! 

Den går på band 7 men sen när den “trillar av” går  den över på annat band! Jag har dock “låst” den på 5g NSA men ändå tappar den täckningen. 

Tdd? blir osäker vad du menar? 

Kanske är det Apn tänker jag? 

Nån som kan ge mig rätt apn så sätter jag upp det manuellt..  

@Karl @Fredrik W @JeppePeppe 

Maybe so..
JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
April 6, 2022

@Mr C Tråkigt att det inte fungerar som det ska för dig! Har du någon mer specifik plats där du upplevt problemet? Så kan vi försöka se närmre på det.

Jättemärkligt minst sagt, men superbra att du flaggar för det så att vi kan undersöka 🔧👷

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Mr C
Entusiast
April 6, 2022

Tessins väg 16 befinner jag mig på exakt 😜

@JeppePeppe tack bra med anmälande och undersökning!

Men har nån Apn infon? 

Maybe so..
JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
April 8, 2022

@Mr C Förlåt för sent svar! Här nedanför kommer inställningarna!

Namn: 3
APN: data.tre.se
Proxy: lämna tomt
Port: lämna tomt
Användarnamn: lämna tomt
Lösenord: lämna tomt
Server: lämna tomt
MMSC: http://mms.tre.se
MMS-proxy: mmsproxy.tre.se
MMS-port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
Verifieringstyp: lämna tomt
APN-typ: default,supl,mms
APN-protokoll: IPv4
APN-roamingprotokoll: IPv4

Hoppas de hjälper! 🤞

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Mr C
Entusiast
April 8, 2022

@JeppePeppe Tackar!

Maybe so..