Usla 5G Hastigheter med iPhone 12 Pro Max

  • 9 February 2021
  • 41 svar
  • 1770 visningar

Tjena, bor i nordvästra Malmö och har en 5G Kompatibel telefon. iPhone 12 Pro Max marknadförs av 3 SE att kunna hantera den nya 5G teknologin. Jag har haft telefonen i tre månader och har inte sett någon skillnad mellan 5G och 4G på telefonen. Hastigheterna är usla jämfört med vad som sagts av Tre, vilket är en besvikelse då 5G var själva anledningen till varför jag valde den nya iPhone 12 Pro Max som min telefon. 
 

Testet som utfördes gjordes på ett område som enligt Tre sägs ha god täckning av 5G. Jag har satt på 5G On på iPhone inställningarna och tillåter också mer data på 5G. Även då är detta riktigt dåliga siffror. Vad är det som pågår egentligen?


41 svar

Användarnivå 2

@Mr C Vad är det för hårdvara du använder? Har du testat att flytta på denna för att se om det blir någon skillnad? 

Desto högre frekvens som används, desto sämre penetreringsförmåga blir det. C-bandet är ju 3,5GHz och det blir lätt sämre anslutning av väggar eller fönster - speciellt om det är energieffektiva fönster. Om det är sådana fönster, kan det lätt bli bättre om fönstret öppnas och hårdvaran placeras där - i jämförelse med om fönstret är stängt. 

Har provat via olika nu (  mi 11 pro/ ipad mini 6 gen / mobil router med 5g) och ser ingen skillnad direkt! 
 Där av varför jag frågar var på tessins väg den sitter antennen?
Men där ska sitta en på  Nicoloviusgatan stod där i tråden med updates.. och den är väldigt nära här!  Och den gatan är ej speciellt lång.. 

Som sagt mobila routern står stilla… i ett fönster, kan ej U värdet på fönstret men.. dock borde det ju ej ge från 700-800 som @Fredrik W  visa till 248… det är ca 1/3 del av hans! Därför jag fråga var den sitter? 

Användarnivå 4
Emblem +6

@Mr C Jag kan av olika skäl inte skriva ut var våra basstationer och antenner är placerade, men jag skulle väldigt gärna se att du också får lite härliga datahastigheter. :-)

Vet inte vad du har för abonnemang på sim-korten men tänk på att än så länge kommer man inte åt 5G med bredbandsabonnemang (vilket du kanske har i routern?), utan än så länge endast på mobilabonnemang. Så din mi 11 pro eller iPhone 12 pro, som nämndes tidigare, borde vara bäst att testa med. Har du testat om du kommer upp i högre hastigheter i andra delar centrala av Malmö? Eller om du testar ute på gatan? Om inte, så lär det inte vara väggar och glas som är orsaken, utan snarare något annat (inställning i mobilen eller abonnemanget). 

Användarnivå 2

@Fredrik W Ok jag förstår :) tänkte bara mer att det må vara det bästa sättet att få korrekt avstämning! 

Jag har obegränsat (5g) men ja ett “mobil” abonnemang.
Mobil e mi 11 pro, ipad mini 6 gen, och 5g mobil router… alla ger mer eller mindre “samma” indikation.. 
ska göra det med,men just nu när jag “tänker” på det är jag oftast hemma.. för det är då jag lägger mest “tryck” på hastigheten av olika situationer. Men när jag då ser pingen spikar så brukar jag testa och se hur det ser ut och leta eventuella fel eller trixa med inställningar. 
 

Får man lov att veta de optimala inställningarna eller ni anser det bara ska vara “auto” ?

Användarnivå 2

Är där nya master eller andra problem i malmö de senaste dagarna? 

5g kommer och går nämligen..

Användarnivå 2

fortf samma problem här…

 

Ingen info? @Fredrik W @Karl 

Användarnivå 4
Emblem +6

Det pågår uppgraderingar på en del platser i västra Malmö (Limhamn), men att 5G kommer och går nog inte att koppla till dessa arbeten, Bra om det felanmäls, för det kan vara någon hårdvara som beter sig konstigt - om problemen är knutna till en viss plats (?).

Användarnivå 2

@Fredrik W ok hur fel anmäler jag det? 

Som nu har jag det, och imorse ej, då koppla den upp mote 5g sen gick ner till 4g..
men nu ligger det kvar på 5g. 

Platsen är tessins väg / Nicoloviusgatan typ… det är där ni har masterna om jag läst rätt.

Användarnivå 6
Emblem +14

@Mr C vad är det du upplever som ett problem med 5g anslutningen? Här i Göteborg kan även 5g "spöka" lite för mig med. Mer intresserad om vi upplever samma problem?

Användarnivå 2

@Martin - 3 kund i 15år , mest nu kommer det och går hela tiden! som nu har vi bara 4g på exakt samma plast som var jag igår hade 5g.. och två dagar sen var det exakt samma problem.
Då jag nu endast kör 5g kortet i en mobil router med 5g.
Så den står exakt stilla i samma position och plats. Då är det nån annan faktor som varierar.

För mig  bör ej väder och vind störa “för mycket” dessa antenner, så förstår ej helt problemet.

Men kanske Gbg som större stad har mer utbygg och gediget 5g nät? 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Mr C Geografiskt är Göteborg mest 5g utbyggt i landet men det har inte med saken och göra 😉 Det bygger på samma utrustning…

Det problemet som du beskriver upplever inte jag. 

Kan det vara så, att din anslutning, ligger på "fel" frekvens ibland? Det är nämligen bara två frekvensband (band 20 och band 7) som är ankarband för 5g. Är du uppkopplad mot övriga frekvensband inkl. TDD så "hoppar" mobilen inte över till 5g. 

Det händer ganska ofta för mig och då "tvingar" jag mobilen till UMTS och sen tillbaka till automatiskt val av nät (4g/5g) och då är det löst... 

@Karl @Fredrik W @JeppePeppe 

 

Användarnivå 2

@Martin - 3 kund i 15år , haha ehm ok  😉

Nej, som sagt det är något annat, jag kan ej sätta fingret på det, men det har fungerat helt 100% tills för ca 1 v sen! 

Den går på band 7 men sen när den “trillar av” går  den över på annat band! Jag har dock “låst” den på 5g NSA men ändå tappar den täckningen. 

Tdd? blir osäker vad du menar? 

Kanske är det Apn tänker jag? 

Nån som kan ge mig rätt apn så sätter jag upp det manuellt..  

@Karl @Fredrik W @JeppePeppe 

 

 

 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Mr C Tråkigt att det inte fungerar som det ska för dig! Har du någon mer specifik plats där du upplevt problemet? Så kan vi försöka se närmre på det.

Jättemärkligt minst sagt, men superbra att du flaggar för det så att vi kan undersöka 🔧👷

Användarnivå 2

Tessins väg 16 befinner jag mig på exakt 😜

@JeppePeppe tack bra med anmälande och undersökning!

Men har nån Apn infon? 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Mr C Förlåt för sent svar! Här nedanför kommer inställningarna!

Namn: 3
APN: data.tre.se
Proxy: lämna tomt
Port: lämna tomt
Användarnamn: lämna tomt
Lösenord: lämna tomt
Server: lämna tomt
MMSC: http://mms.tre.se
MMS-proxy: mmsproxy.tre.se
MMS-port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
Verifieringstyp: lämna tomt
APN-typ: default,supl,mms
APN-protokoll: IPv4
APN-roamingprotokoll: IPv4

 

Hoppas de hjälper! 🤞

Användarnivå 2

@JeppePeppe Tackar!

Användarnivå 2

Det är nån fel nu i nån vecka eller bygger ni ut nätet? känns som 5g / 4g är väldigt ostabilt… kommer går .

Speciellt idag! 

Svara