Besvarat

viser inte namn på svenska kontakter när i Danmark

  • 4 October 2022
  • 12 svar
  • 306 visningar

Hej!

Jag jobbar i DK och när jag er där visas namnen på mina svenska kontakter inte när de ringer, men endast deras nummer.

 

jag har testat att återställa nätverksinställningar, men detta har inte fixat problemet. 
 

någon som kan hjälpa?:-)

icon

Bäst svar av Qwirks 14 October 2022, 19:14

Visa original

12 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@LESRN Hej, 

 

hur har du sparat dina kontakters nummer - med +46 eller utan? Du kan även kika om Ringassistans är aktivt under Inställningar → Telefon (om du har en iPhone). :)

Tack for svar :-)

 

Jag har både testat med och utan +46 - det gör ingen skillnad. 

Assitance är också aktivt.

Användarnivå 6
Emblem +40

 

När ringassistans är påslagen så ska den sköta prefixet automatiskt . 

När dom ringer så visas bara deras telefonnummer . Och du ser dom i din samtalslista ? Testa och lägga till det numret till rätt kontakt du har sparat . Och se om den kopplar ihop det. 

Hur är det om du ringer dom ?  Vad ser dom på sina skärmar , telefon nummer eller namn om det är inlagt som kontakt i mobilen . 

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3c993cbc/ios

Sen vet jag inte om roaming funktionen kan ha någon betydelse . 

En klassisk lösning kan vara helt enkelt att se över så du har senaste mjukvaran för din mobil . Likaså dina arbetskamrater . 

Kanske blir ett annat om ni har möjligheter till samtal över wifi . Om det kan presentera kontakterna annorlunda . 

Man vet aldrig vart buggen kan ligga så att säga . 

 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +36

Tack for svar :-)

 

Jag har både testat med och utan +46 - det gör ingen skillnad. 

Assitance är också aktivt.

 

Vad märkligt att det inte visas!

 Hur har det gått med detta? Kvarstår problemet?

Endast numret visas när de ringer mig, men om jag efteråt går in i samtallistan visas deras namn - väldig konstig for det visar att telefonen känner igen dom.

jag har testat att lägga till numret på ny men det gör ingen skillnad. 
 

När jag ringer dem ser de mitt namn som det är kodad in.  


 

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad är det för märke & modell på telefonen ?

@LESRN 

iPhone 12 - kan se att jag skal uppdatera till iOS 16.0.3 men annars har den varit uppdaterad.

Användarnivå 5
Emblem +33

Prova att stänga av Ringassistans. Även om meningen är att det ska lösa alla problem så har jag varit med om att det i vissa fall strular till det. Om du har alla svenska nummer lagrade med +46 borde det fungera fint även utan Ringassistans.

Vil jag testa !

Testade att slå ringassistance av i dag och få en som jag har lagd in med +46 att ringa mig, men den visar fortfarande endast nummer och inte namn 😩

 

har också startat om telefonen- intet funkar.

Om samma person ringar mig när jag är i Sverige visas namnet på samma person, som den endast vissa numret på när jag är i Danmark. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Testa & se om nedanstående kan göra någon skillnad . Gammal artikel , men problemet kan nog likväl vara aktuellt . 
 

https://forum.macworld.se/topic/163001-sms-och-inkommande-samtal-visas-bara-med-nummer-inte-namn-l%C3%A4ngre/
 

Tack för tipset! Det som beskrevs ovan rockade inte riktigt för mig. Men jag har löst det nu - det visade sig att iCloudsynkning stängts av (av sig självt = bugg), och rensat bland de flesta kontakter i telefonen. När jag loggade in på iCloud och aktiverade det igen hoppade det igång. Det visade sig också gälla vissa av kalendrarna - men nu funkar det alltså igen. 
 

Sen finns det även support hos Apple som kan felsöka.  Som du kan kontakta och beskriva dina problem . 
 

Med vänlig hälsning, F 

Svara