Skip to main content
Aspirant
December 25, 2024
Besvarat

Wi-Fi samtal

• December 25, 2024
  • 25 svar
  • 573 visningar

Hej, varför kan jag inte välja prioritet i 3:s nät för WiFi samtal så som man kan göra hos dom andra operatörerna. Hos Telia och Tele2 exempelvis får kunden fatta egna beslut och välja det som passar bäst, finns det någon möjlighet att kringgå denna märkliga lösning som 3 tillämpar? 

Bifogad skärmdump kommer från mobil med Telias abonnemang. 

Mvh Ted 

Bäst svar av JeppePeppe

@JeppePeppe

Hej. 

Har du möjligtvis fått någon form av återkoppling? 

//Ted 

Hej igen ​@TK1! Tack för ditt tålamod här, nu har jag fått svar från ansvarig.

Jag kan bekräfta att vi inte har den funktionaliteten som du beskriver i ditt inlägg. Vår interna bedömning är att för det fåtalet vi löser problemet för med den funktionen, så skapas det fler problem för den stora massan. Det handlar om en teknisk komplexitet och lägre tillgång till felsökning då vi exempelvis inte har kontroll över samtal som sker över WiFi.

Kopplat till själva problemet du upplever med täckningen, så är det bäst i ditt fall att kontakta vår tekniska avdelning så att vi kan göra en mer gedigen utredning för att ta reda på varför det inte fungerar bra på platsen.

Du når dem genom att kontakta vår kundservice här, och välja teknisk support i knappvalen när du ringer in.

Jag hoppas verkligen att det går att lösa detta för dig! ⭐

25 svar

TK1Trådskapare
Aspirant
January 10, 2025

@agpath

Svarar med ett gäng skärmdumpar 😊

Hjälte
January 10, 2025

Ja? Detta säger inget om vad det står i standarden för VoWifi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_calling

TK1Trådskapare
Aspirant
January 10, 2025

@agpath

Oavsett vad så funkar det smärtfri hos andra operatörerna, that's it, ha en fin dag. 

TK1Trådskapare
Aspirant
January 16, 2025

@JeppePeppe

Hej. 

//Ted 

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
January 16, 2025

Hej ​@TK1!

Ledsen att mitt svar dröjer här. Jag har tyvärr inte fått svar från ansvarig ännu, det verkar som att de inte är tillbaka från ledigheten ännu.

Jag återkommer här så fort de hunnit kika på det! Tack för ditt tålamod 😊

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
TK1Trådskapare
Aspirant
January 16, 2025

@JeppePeppe

Tack

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
January 28, 2025

@JeppePeppe

Hej. 

//Ted 

Hej igen ​@TK1! Tack för ditt tålamod här, nu har jag fått svar från ansvarig.

Jag kan bekräfta att vi inte har den funktionaliteten som du beskriver i ditt inlägg. Vår interna bedömning är att för det fåtalet vi löser problemet för med den funktionen, så skapas det fler problem för den stora massan. Det handlar om en teknisk komplexitet och lägre tillgång till felsökning då vi exempelvis inte har kontroll över samtal som sker över WiFi.

Kopplat till själva problemet du upplever med täckningen, så är det bäst i ditt fall att kontakta vår tekniska avdelning så att vi kan göra en mer gedigen utredning för att ta reda på varför det inte fungerar bra på platsen.

Du når dem genom att kontakta vår kundservice här, och välja teknisk support i knappvalen när du ringer in.

Jag hoppas verkligen att det går att lösa detta för dig! ⭐

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
TK1Trådskapare
Aspirant
January 28, 2025

@JeppePeppe

Tack! 

Eftersom produkten jag använder är tänkt att underlätta livet istället för tvärtom så har jag aktiverat en regel som löser mitt problem. Oklart om det är intressant men kan ändå redovisa, kanske hjälper det någon.

Samsung har har någonting dom kallar för "lägen och rutiner", där man kan låta styra telefonen utifrån egna behov, och även så I mitt fall.

Det jag har gjort är att så fort jag kommer in i Wi-Fi området där det är dålig mobiltäckning slår luren om till flygläge med påslagen Wi-Fi och det i sin tur kickar igång Wi-Fi samtal 😀, och så fort jag lämnar platsen och  Wi-Fi täckning upphör slår luren av flygläge och återgår till aktivt läge igen.

Måste säga att det är märklig inställning från operatörens sida, enl. mig, och hur kommer det sig att dom övriga har löst det så snyggt, verkar som man ser på kundens behov på olika sätt.

Tack för återkoppling, ha det gott. 

Hjälte
January 29, 2025

@JeppePeppe

Tack! 

Eftersom produkten jag använder är tänkt att underlätta livet istället för tvärtom så har jag aktiverat en regel som löser mitt problem. Oklart om det är intressant men kan ändå redovisa, kanske hjälper det någon.

Samsung har har någonting dom kallar för "lägen och rutiner", där man kan låta styra telefonen utifrån egna behov, och även så I mitt fall.

Det jag har gjort är att så fort jag kommer in i Wi-Fi området där det är dålig mobiltäckning slår luren om till flygläge med påslagen Wi-Fi och det i sin tur kickar igång Wi-Fi samtal 😀, och så fort jag lämnar platsen och  Wi-Fi täckning upphör slår luren av flygläge och återgår till aktivt läge igen.

Måste säga att det är märklig inställning från operatörens sida, enl. mig, och hur kommer det sig att dom övriga har löst det så snyggt, verkar som man ser på kundens behov på olika sätt.

Tack för återkoppling, ha det gott. 

Rent allmänt: varför ska en operatör införa funktioner som inte är standard i mobilvärlden och inte finns på alla moderna mobiler, exempelvis iPhone? Funktioner som inte är standard har en tendens att ställa till med kostsamma problem.

TK1Trådskapare
Aspirant
January 29, 2025

@agpath

Du vet vad man säger om Iphone: "yesterday tech for tomorrows prices" m.a.o ingen bra exempel.

Men låt mig säga så här varför kan Telia, Tele2 och Telenor men inte 3, det är dagens fråga. 

Ha en underbar dag.