Skip to main content
Besvarat

Operatörslås - fungerar inte att låsa upp

  • 28 augusti 2018
  • 35 svar
  • 38435 visningar

Jag har en Asus zenfone 4 från ca 2015. Den är operatörslåst till 3 men jag har fått en kod att låsa upp den med. Men jag klantade mig och råkade trycka på ta bort permanent istället för lås upp. Nu får jag inte fram där jag ska slå in koden . Har återställt telefonen men det hjälper inte. Vet någon hur man ska göra?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Bäst svar av Erik

Hmm.. du har helt rätt, det ser annorlunda ut på Zenfone 4 till skillnad från 5 och 6. Tittade på fel modell, ber om ursäkt för det! 😥
Till skillnad från andra Zenfone modeller kan man inte rensa "partition cache" via menyn, utan man behöver göra det via en PC. Om du vill testa det kan du följa nedan steg:

  1. Ladda ner och installera Intel Android bridge drivrutiner
  2. Ladda ner och Installera ADB drivrutiner under C:\ (ex. C:\adb)
  3. Aktivera inställningar för utvecklare i din mobil (Developer options) Instruktioner
  4. Aktivera USB-Felsökning (USB Debugging)
  5. Anslut mobilen till datorn
  6. På PCn, tryck på "windows tangent + R"
  7. Skriv "CMD" och tryck på Enter, kommandotolken öppnas.
  8. I kommandotolken skriv "cd\" och tryck på Enter
  9. Skriv ">cd adb" och tryck på Enter
  10. Skriv "fastboot erase cache" och tryck på Enter
Efter några sekunder, starta om din mobil och testa igen.
Håller tummarna!
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

35 svar

AdamNr1
  • Skillad
  • 6 kommentarer
  • 29 augusti 2018
Hej @Leinad

Det du kan prova i det fallet är att stoppa in ett SIM-kort från en annan operatör för att trigga igång pop-up rutan igen. Om den inte skulle dyka upp då så kan du sätta tillbaka ditt 3 simkort igen då borde den rutan komma fram igen.

Mvh

Adam

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 29 augusti 2018
Jag ska testa det. Tack

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2691 kommentarer
  • 29 augusti 2018
Hur gick det? Om problemet inte löst sig behöver telefonen nog skickas in till en verkstad för upplåsning.

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 29 augusti 2018
Återkommer senare när jag haft möjlighet att testa

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 30 augusti 2018
Nu har jag testat. Det fungerar inte. Ingen ruta kom upp när jag satte in ett halebop kort.

Nils
Moderator
Forum|alt.badge.img+36
  • Moderator
  • 822 kommentarer
  • 31 augusti 2018
Leinad skrev:
Nu har jag testat. Det fungerar inte. Ingen ruta kom upp när jag satte in ett halebop kort.


Om du nu sätter in 3-SIM igen som AdamNr1 skrev, fungerar det då?

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 31 augusti 2018
Nej tyvärr fungerar det inte heller.

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 681 kommentarer
  • 3 september 2018
Leinad skrev:
Nej tyvärr fungerar det inte heller.


Jag tog vidare din fråga till våra produktansvariga och fick följande tips:

Rensa cache
Gå in i "Recovery mode"
  1. Stäng av din ZenFone
  2. När mobilen är avstängd, tryck och håll i "Power-knappen" + "Volym-ned"
  3. Välj "Wipe cache partition" med "Volym-ned" knappen, bekräfta genom att trycka på "Power-knappen"
  4. När mobilen är igång igen, testa att låsa upp den igen
Om ovan inte fungerar kan du testa att återställa mobilen till fabriksinställningar (All data kommer att raderas)

Återställa till fabriksinställningar
Gå in i "Recovery mode"
  1. Stäng av din ZenFone
  2. När mobilen är avstängd, tryck och håll i "Power-knappen" + "Volym-ned"
  3. Välj "Wipe data/factory reset" med "Volym-ned" knappen, bekräfta genom att trycka på "Power-knappen"
  4. När mobilen är igång igen, testa att låsa upp den igen
Om dessa alternativ inte skulle fungera behöver mobilen lämnas in till en verkstad.
Berätta hur det gick! ☺️

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018


  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Det verkar inte vara riktigt likadant på min telefon. Jag fick trycka in både volym upp och ned samtidigt för att komma in i menyn. Jag har provat reboot och factory reset men det hjälper inte, rutan kommer fortfarande inte upp.

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 681 kommentarer
  • Svar
  • 3 september 2018
Hmm.. du har helt rätt, det ser annorlunda ut på Zenfone 4 till skillnad från 5 och 6. Tittade på fel modell, ber om ursäkt för det! 😥
Till skillnad från andra Zenfone modeller kan man inte rensa "partition cache" via menyn, utan man behöver göra det via en PC. Om du vill testa det kan du följa nedan steg:

  1. Ladda ner och installera Intel Android bridge drivrutiner
  2. Ladda ner och Installera ADB drivrutiner under C:\ (ex. C:\adb)
  3. Aktivera inställningar för utvecklare i din mobil (Developer options) Instruktioner
  4. Aktivera USB-Felsökning (USB Debugging)
  5. Anslut mobilen till datorn
  6. På PCn, tryck på "windows tangent + R"
  7. Skriv "CMD" och tryck på Enter, kommandotolken öppnas.
  8. I kommandotolken skriv "cd\" och tryck på Enter
  9. Skriv ">cd adb" och tryck på Enter
  10. Skriv "fastboot erase cache" och tryck på Enter
Efter några sekunder, starta om din mobil och testa igen.
Håller tummarna!

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Tack, jag ska prova det, kanske ikväll . Jag återkommer

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018


  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?

Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • 3 september 2018
Leinad skrev:
Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?


Hej!

Var under C:\ installerade du ADB?

I kommandotolken måste du manuellt gå till rätt katalog under C:\ först innan du ge fastboot kommandot.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2691 kommentarer
  • 3 september 2018
Leinad skrev:
Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?


Hej! Jag har två tankar.

Första tanken är att när du har gjort steg 8 är att du skriver bara adb - detta förutsatt att du installerade adb-drivrutinerna direkt under "C:\"

Det du annars kan testa är att gå dit du installerade drivrutinerna för länk 2 i @Eriks beskrivning ovan. Om du inte hittar detta ställe, installera dem igen - men välj att spara dessa i exempelvis "Dokument" som du enkelt kommer åt.

Gå till dokument och öppna mappen "adb" - i denna mapp borde det finnas en ikon som heter något med adb/cmd och ser ut som ett litet fönster, likt bilden nedan. Dubbelklicka på denna, då borde det fönstret du hade öppet nyss öppnas. Se till att du fortfarande har mobilen ansluten. Skriv nu fastboot erase cache - detta skulle också kunna fungera.




Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • 3 september 2018
Pettersson skrev:

Leinad skrev:
Som du ser funkar det inte av någon anledning. Har jag gjort något fel?
Hej! Jag har två tankar.

Första tanken är att när du har gjort steg 8 är att du skriver bara adb - detta förutsatt att du installerade adb-drivrutinerna direkt under "C:\"

Det du annars kan testa är att gå dit du installerade drivrutinerna för länk 2 i @Eriks beskrivning ovan. Om du inte hittar detta ställe, installera dem igen - men välj att spara dessa i exempelvis "Dokument" som du enkelt kommer åt.

Gå till dokument och öppna mappen "adb" - i denna mapp borde det finnas en ikon som heter något med adb/cmd och ser ut som ett litet fönster, likt bilden nedan. Dubbelklicka på denna, då borde det fönstret du hade öppet nyss öppnas. Se till att du fortfarande har mobilen ansluten. Skriv nu fastboot erase cache - detta skulle också kunna fungera.


Bra tänkt ur ett mänskligt perspektiv men inte ur systemets.
Mappen Dokument tenderar alltsom oftast att ligga under User och det är inte lämpligt att ha programinstallationer där.

De flesta installationsprocesser brukar vilja installera i C:\Program\ men det kan vara lämpligt att lägga dem direkt under C:\ och då i en mapp som man själv döper till exempelvis ADB i detta fallet.

Då blir kommandot cd ADB korrekt.

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018


  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Antar att detta är direkt under c. Jag fortsätter med det här imorgon kväll. Gonatt.

Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • 3 september 2018
Leinad skrev:
Antar att detta är direkt under c. Jag fortsätter med det här imorgon kväll. Gonatt.


Nej, det där ser snarare ut att vara din USB-anslutna Zenfone och den ligger inte under C:\ dvs i katalogen Lokal disk (C:).

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Jag tänkte på det installerade programmet på raden ovanför där pilen är.

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 3 september 2018
Jag ska titta på det imorgon.

Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • 4 september 2018
Leinad skrev:
Jag tänkte på det installerade programmet på raden ovanför där pilen är.


Under C:\ - ja men ikonen tycks snarare visa att det är Zip-filen du laddade ner för att kunna installera och inte själva installationen av Intel Android bridge.

Det du behöver hitta är var ADB hamnade alternativt installera om det.

  • Skribent
  • Entusiast
  • 19 kommentarer
  • 4 september 2018
Nu har jag installerat om flien och valt att lägga den direkt under c. Men det hjälper inte. Om någon har lust att hjälpa mig så ring mig. Jag har XXX XXX XX XX.

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer

Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • 4 september 2018
Om du följer Petterssons alternativ 2 och letar upp samt öppnar mappen för det installerade ADB vad finner du då inuti densamma?

Finns det möjligen en CMD-genväg där som du kan dubbelklicka på?

Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies