Besvarat
Inte längre publikt IP
Hej!
När jag testade ert mobila bredband obegränsad så var en av förutsättningarna att jag kunde få en publik ip (genom att sätta modemet i bryggat läge). Kom i kontakt med supporten som hjälpte mig med detta. Allt fungerade klockrent fram tills igår då alla mina portforwards slutade fungera och jag kunde längre kommunicera med saker från remote site. Efter lite efterforskningar så ser jag att ni gjort om ert nät och jag sitter nu på en intern ip adress igen (100.66.x.x) även om jag tidigare hade en 192-adress så ger det här tyvärr samma effekt som dubbel NAT. Hur löser vi det här?!? Jag testade och accepterade avtalet på de grunder som förespeglades mig under testperioden men nu har ni ändrat på förutsättningarna helt.
Finns det någon bra teknisk lösning på det här eller hur gör vi?
När jag testade ert mobila bredband obegränsad så var en av förutsättningarna att jag kunde få en publik ip (genom att sätta modemet i bryggat läge). Kom i kontakt med supporten som hjälpte mig med detta. Allt fungerade klockrent fram tills igår då alla mina portforwards slutade fungera och jag kunde längre kommunicera med saker från remote site. Efter lite efterforskningar så ser jag att ni gjort om ert nät och jag sitter nu på en intern ip adress igen (100.66.x.x) även om jag tidigare hade en 192-adress så ger det här tyvärr samma effekt som dubbel NAT. Hur löser vi det här?!? Jag testade och accepterade avtalet på de grunder som förespeglades mig under testperioden men nu har ni ändrat på förutsättningarna helt.
Finns det någon bra teknisk lösning på det här eller hur gör vi?
Bäst svar av Karl Von Bredband
Samtliga av våra bredbandsabonnemang ska ha en publik IP. Jag har själv fått olika beskedd gällande detta tidigare men har nu fått det bekräftat av våra nättekniker. Oavsett om du har en statisk eller dynamisk IP.
Du har inte fått någon router alls från oss och brukar den som ett modem tillsammans med Asus routern?
För att få bort dubbel NAT kan då ytterligare konfiguration av den routern du har fått från oss krävas.
Om du upplever att det blir problem med att IP-adressen byts så rekommenderar jag starkt att du införskaffar en statisk IP.
Gällande din portforwarding, är den konfigurerad att gå via WAN IP, LAN IP eller WLAN IP?
Om det är så att du har portforwardat med en WLAN IP skulle jag rekommendera att du testar sätta på statisk DHCP för den enheten det gäller, detta för att undvika att den får en ny lokal IP vid en eventuell omstart av antingen router eller produkten du använder.
Om det är så att du vill kommunicera med saker på distans i ditt nätverk så kommer detta att kräva en statisk IP adress. Om det är så att du väljer att införskaffa en sådan så är det bra att veta att man behöver ändra APN på routern från bredband.tre.se/data.tre.se till static.tre.se.
Visa originalDu har inte fått någon router alls från oss och brukar den som ett modem tillsammans med Asus routern?
För att få bort dubbel NAT kan då ytterligare konfiguration av den routern du har fått från oss krävas.
Om du upplever att det blir problem med att IP-adressen byts så rekommenderar jag starkt att du införskaffar en statisk IP.
Gällande din portforwarding, är den konfigurerad att gå via WAN IP, LAN IP eller WLAN IP?
Om det är så att du har portforwardat med en WLAN IP skulle jag rekommendera att du testar sätta på statisk DHCP för den enheten det gäller, detta för att undvika att den får en ny lokal IP vid en eventuell omstart av antingen router eller produkten du använder.
Om det är så att du vill kommunicera med saker på distans i ditt nätverk så kommer detta att kräva en statisk IP adress. Om det är så att du väljer att införskaffa en sådan så är det bra att veta att man behöver ändra APN på routern från bredband.tre.se/data.tre.se till static.tre.se.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.