Skip to main content
Svar

3världen

• July 28, 2025
  • 15 svar
  • 280 visningar

Jag befinner mig I Kenya. Har varit här i en vecka. Enligt 3 världen avtalet borde jag kunna i  Kenya och tillbaka till Sverige som vanligt. Just nu kan jag bara ringa inom Kenya men inte till Sverige.
I onsdags kunde jag ringa två samtal till Banken i Sverige. Sedan dess kan jag inte ringer mer till Sverige. 
För det första jag kan inte höra om det ringer till Sverige, det bara skramlar konstig ljud i telefonen. För det andra den som jag ringer i Sverige kan inte höra mig och det låter som jag är i havsbotten enligt beskrivning. För det tredje jag hör inget om den jag ringer har svarat men jag kan se i skärmen att samtalet är svarat genom tidsräkning. 
Jag har haft live chat från tre olika anställda  från Tel 3 har fått alla möjliga förslag. Starta om telefonen, slå på Wifi samtal, slå på data rosling, ta bort automatiskt nätverk anslutning. Har försökt med förslag och problemet är kvar- JAG KAN INTE RINGA TILL SVERIGE. 
Jag fick ett nummer från Live chat  + 46733333000- intressanta nog detta numret går att ringa från Kenya och  det går att höra att det ringer trots att inget som svarar.. Mina frågor::

Hur kommer det sig att det går att ringa ovanpå numret i Sverige men inte mina privata nummer i Sverige? 
Behöver man ha Wifi samtal och dataroaming  för att kunna ringa ett vanligt samtal i Sverige?

Vad händer då om man inte ha tillgång till Wifi?

Just nu kan jag inte nå olika myndigheter i Sverige exempelvis försäkringsbolag eller banken om jag skulle hamna i en krissituation. Inte heller mina släktingar tillbaka till Sverige om det händer något. Är det något form av konsumentfusk från Tel 3 om 3världen??

Jag har hört från några sedan tidigare om att tel 3 är lurigt. Är det en bekräftelse om samma nu??

Jag är så besviken, frustrerad och förbannad.

Bäst svar av Limpen

Ber om ursäkt för uteblivet svar från min sida! Mycket bra jobbat med felsökningen. ​@Pettersson​ ​@agrib Jag har tagit detta vidare och det genomförs lite tester på hur det fungerar att surfa/ringa från de olika operatörerna i Kenya. Återkommer då jag vet mer! 🙂

15 svar

• Trådskapare
  • Aspirant
  • July 28, 2025

Jag ska kunna ringa tillbaka till Sverige som vanligt  med 3 världen utan att behöva skaffa en extra telefon och extra simkort med onödiga extra kostnader. Det var meningen med att skaffa 3 världen.  Men just nu är det hopplöst. Det känns som bedrägeri. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • July 28, 2025

@agrib Hej,

tråkigt att det krånglar, även lite konstigt att det gör det eftersom Kenya ingår i 3Världen. Vid roaming i utlandet är det många saker som ska spela tillsammans, varför en felsökning ibland kan vara lite krångligae eftersom det även är utländska operatörer som behöver ha ett nät som fungerar fint - i detta fall kan det exempelvis vara en av operatörerna i Kenya som har problem med att koppla samtalet rätt. Oavsett det: självklart ska du kunna ringa till Sverige med ditt abonnemang med 3Världen.

Du ska inte behöva ha WiFi-samtal eller dataroaming aktivt för att kunna ringa vanliga samtal, WiFi-samtal kan dock i vissa fall hjälpa till men det ska inte vara nödvändigt.

Skulle du kunna svara på följande frågor så ska vi se vad som kan vara fel:

• Vilken mobiltelefon har du?
  • När du stängde av automatiskt val av nät, vilket nät valde du då? Safaricom, Airtel eller Telkom KE?
  • Vilket nät är du anslutet till nu?
  • Fungerar surfen som den ska?
  • Står det G, E, 3G, 4G eller 5G vid täckningsstaplarna i din telefon?
  • Har du testat på olika fysiska platser, fungerar det inte att ringa till Sverige oavsett var du befinner dig? 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • July 29, 2025

Hej ​@agrib, varmt välkommen till 3Community! 👋

Tack för att du skriver och för att du redan haft kontakt med kundservice. Jag förstår att det här är en väldigt frustrerande situation – särskilt när du inte kan ringa hem till Sverige i viktiga ärenden.

Precis som ​@Pettersson tidigare skrivit här i tråden så ska det fungera att ringa till Sverige när du är i Kenya, eftersom landet ingår i 3Världen. Du ska alltså inte behöva aktivera wifi-samtal för att kunna ringa (skulle dock rekommendera att ha dataroaming aktiverat) – det enda som krävs är att du är uppkopplad mot ett lokalt mobilnät som Tre har avtal med (Safaricom, Airtel eller Telkom KE).

När det ändå inte fungerar som det ska kan det bero på tillfälliga störningar i det lokala nätet i Kenya eller på hur samtalen kopplas mellan operatörerna. Det är just därför felsökningen ibland kräver flera steg – och jag vet att det kan kännas som att man bara får "standardråd", men det är nödvändigt för att kunna utesluta olika fel.

Att du kan ringa vissa nummer (som +46733333000) men inte privata svenska nummer tyder på att samtalen kopplas delvis rätt, men att ljudet eller signalvägen påverkas av något – t.ex. en röstväxel eller nätprioritering hos den lokala operatören.

När du ringer, särskilt vid roaming, sker samtalsuppkopplingen genom flera steg:

När du ringer från Kenya till Sverige, skickas samtalet först via det lokala mobilnätet i Kenya till den operatör i Kenya som telefonen hämtar sin uppkoppling från. Därefter kopplas samtalet vidare över internationella linjer till Tre:s nät i Sverige, som i sin tur kopplar det till den svenska mottagarens operatör. Varje led (lokalt nät, internationell gateway, svensk operatör) måste fungera korrekt för att du ska få ljud i båda riktningar.

Jag förstår att det här inte är den upplevelse du hade förväntat dig – men, det handlar absolut inte om bedrägeri eller att lura någon. 3Världen bygger på ett riktigt samarbete med lokala operatörer, däremot finns det, precis som med all roaming, tekniska faktorer som tillfälligt kan påverka kvaliteten – särskilt vid samtal, där kopplingen måste fungera i båda riktningar.

Kika gärna på det ​@Pettersson har skrivit så gör vi vårt yttersta härifrån för att få det att fungera. Om du har tillgång till någon samtalstjänst som exempelvis Messenger eller Whatsapp skulle jag rekommendera att du testar även detta. Om problemet inte går att lösa/förklara genom det vi testar, är det viktigt att problemet felanmäls så att vår tekniska avdelning kan arbeta fram en lösning. I sådant fall kontaktar du vår kundservice igen och ber att få tala med den tekniska avdelningen.

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 1, 2025

Hej tillbaka igen!

Jag var upptagen med resan till landsbygden och orkade inte att engagera mig med problemet att inte kunna ringa tillbaka till Sverige med vanligt samtal. Svaren till Petterson:

Jag stängde av automatiskt val av nätet och jag får bara följande operatör - Airtel, 63907, 63902, 63911, FAIBA. Jag valde Airtel och det gjorde min son också. Safaricom och Telecom KE kan inte hittas av varken min telefon och sonen telefon. Dock min anhöriga som är på samma boende är ansluten till Safaricom och några Telecom KE.

Det står 4G vid täckningsstaplarna. Jag kan  surfa som vanligt. 
Jag har testat olika fysiska platser och problemet kvarstår. JAG KAN INTE RINGA VANLIGT SAMTAL TILL SVERIGE.

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 1, 2025

Ett tillägg till!

Dataroaming är alltid på. Min telefon kan inte känna av Safaricom och inte heller Telkom Kenya. För 3 år sedan när jag var i Kenya kunde jag kopplas till antingen Safaricom eller Telcom Kenya och då  kunde jag ringa till Sverige som vanligt och hade inget problem. 
Jag är förbannad och frustrerad att jag inte kan ringa min son som är extra användare. Och han kan inte ringa mig heller. Det är så himla tråkigt. 
Det är TRE ansvar att säkerställa att saker fungerar som det ska när de tecknar avtal med andra internationella mobiloperatörer. Jag som kunder tar för givet att när jag binder mig till 3 världen ska jag kunna lita på att jag kan surfa och ringer som vanligt utan att jag behöver be anhöriga telefoner. 
Att ringa via WhatsApp eller messenger har jag inget problem med. Det kan jag redan ringa till mina vänner och släkten tillbaka till Sverige.  
Men hur kan jag ringa till Försäkringskassan, Folksam eller annan  myndigheter  via WhatsApp eller messenger när jag behöver akut hjälp?
Hur kan Jag ringa Tre kundservice via WhatsApp eller Messenger?? 
Problemet kvarstår TILL SVERIGE !  JAG HÖR INTE OM SIGNALEN ÄR FRAMME! DET SKRAMLAR I TELEFON. JAG HÖR INTE OM PERSONEN HAR SVARAT. PERSONEN KAN INTE HÖRA MIG OCH JAG KAN INTE HÖRA HELLER PERSONEN.

Vem är ansvar att jag som kunder få mina rättigheter till det avtalet jag har tecknat med 3 världen. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 4, 2025

@agrib Hej,

sök nät manuellt igen och testa först med 63907 - detta är Telkom KE. Fungerar det för er? 

Samt återigen, vilken telefonmodell är det du har? Fungerar det för andra med Tre att ringa till Sverige, typ som för din son? 

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 4, 2025

Hej!

När jag väljer 63907 Telkom KE står det E på täckningstaplarna. Jag har IPhone 16 PRO Max och min son har Samsung A53. Min son kan inte ringa till Sverige heller. Han är extra användare. Vi kan inte ringa och nå varandra här i Kenya. Är jag borta från hemmet och min son vill nå mig måste han låna eller jag måste låna släkts telefon för att kunna nå varandra. Det är så jävla tråkigt att det ska vara så. 
Mina släkt som är byn med Kenyanska abonnemang kan kopplas till både Airtel, Safaricom och Telecom KE. 

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 4, 2025

Har testat söker manuellt det enda signalerna jag får är med Airtel. Alla andra operatörer antingen stå det E eller  tomt på täckningsstaplarna 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 4, 2025

@agrib När du är ansluten till 63907 - för att bekräfta så fungerar inte samtal till Sverige då heller? Bortse från att det står E vid täckningsstaplarna, det är endast vilken typ av dataanslutning du har. Om nej, testa gärna med 63902 också vilket är Safaricom, får du ett felmeddelande när du försöker ringa då? 

Generellt bör roamingen fungera bäst med Airtel eller Telkom KE eftersom du ska få tillgång till 3G och 4G-nätet även med dem om det finns utbyggt där du befinner dig.

Och för att förtydliga, du hör alltså ingenting när du ringer ett svenskt nummer eller kopplas samtalet inte ens fram utan det dyker upp ett felmeddelande?

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 4, 2025

Jag har även testat med min sons telefon att söka nätet manuellt och hans telefon kan inte hitta 63907 Telkom KE men när jag försöker koppla till 63911 står det förbuden nätet. Hans telefon känner mest täckning med Airtel. 

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 5, 2025

Nu har jag testat 63907 Telkom Kenya och det står E täckningstaplarna, det går att ringa till Sverige med vanligt samtal dock jag kan inte surfa. Safaricom funkar inte alls med täckning. Dock mina släktingar  i samma byggnad och by med Kenyanska operatörer är ansluten till både Safaricom, Airtel och Telkom Kenya.

När jag väljer Airtel som operatören står det 4G på täckningstaplarna. Jag kan surfa som vanligt men jag kan inte ringa till Sverige.

Det enda lösningen som jag har just nu är växla fram och tillbaka mellan Airtel och Telkom Kenya beroende på om jag ska surfa eller om jag ska ringa till Sverige. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 5, 2025

@agrib Toppen att du testade detta! Då är det något med den lokala operatören som gör att det inte går att ringa till Sverige när du har Airtel. ​@Limpen kanske kan ta detta vidare på något sätt? 

Vet du om de andra som har Telekom Kenya i samma byggnad också har E vid täckningsstaplarna? Jag tänker om det är täckningen som gör att du inte får 3G eller 4G med dem. 

Tråkigt att det krånglar, det ska fungera fint oavsett operatör med både surf och datatrafik - men något här är uppenbarligen fel. Det verkar som att felet ligger hos den lokala operatören när samtal ska kopplas, förhoppningsvis går det att lösa tekniskt.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • August 11, 2025

Ber om ursäkt för uteblivet svar från min sida! Mycket bra jobbat med felsökningen. ​@Pettersson​ ​@agrib Jag har tagit detta vidare och det genomförs lite tester på hur det fungerar att surfa/ringa från de olika operatörerna i Kenya. Återkommer då jag vet mer! 🙂

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • August 11, 2025

Efter tester har vi inte kunnat hitta något problem med samtalsfunktionen via Airtel.

Det bästa i detta fall vore om du ​@agrib har möjlighet att välja 63907 Telkom Kenya för att kunna ringa in till vår kundservice. Det är viktigt att du kommer i kontakt med vår tekniska avdelning för att vi ska kunna felanmäla problemet mot de Kenyanska operatörerna och få bukt med problemet. Du hittar kontaktuppgifterna här.

Återkom gärna när du gjort detta, och om det dyker upp ytterligare funderingar!

• Trådskapare
  • Aspirant
  • August 15, 2025

Jag är less på att inte blir lyssnad och blir tagen på allvar. Jag har ringt till Tel 3 med Telkom Kenya( som går ringa till Sverige men går inte  ringa men den i Kenya, inte heller surfa med den. )Jag har försökt förklara att mina släktingar i samma byggnad i samma område använder både Airtel, Safaricom och Telkom för att surfa och ringa och dem har ingen strul med täckningen. Täckningen med Airtel här i byggnaden är 4G så det borde funka.Det går inte att ringa till Sverige med Airtel men det går att surfa som vanligt och ringer med Airtel i Kenya. Jag kan inte nå min son som är extra användare men vanligt samtal om jag använder Airtel. Jag måste växla till Telkom Kenya. Eller  jag  måste nå honom via WhatsApp.  Ska jag ringa vanlig samtal till Sverige måste jag använda Telkom men skulle myndigheterna kräver legitimering med BankID går det inte eftersom det inte går att surfa med Telkom. Detta innebär då att jag måste ha tillgång till Wifi för att kunna göra visa samtal i Sverige som krävs Bank Id. Är det verkligen den förväntningarna kunderna hade räknat med Tel 3 3 världen?

Jag har även varit in Nairobi en natt där täckningen för Airtel är maximalt men ändå går inte att ringa till Sverige. Ett Samtal med Tel 3 igår föreslog att både jag och sonen skulle göra nätverks återställning, vilket jag har gjort men problemet är inte löst än. Tel 3 måste helt enkelt lyssna och ta kunderna på allvar och försöka ta reda på vad felet är med Kenyaska operatörer, annars kan jag som kunder tolka att det är bedrägeri och konsumentfusk med 3 världen förmåner. 

Vi kommer överens om att få en kompensation och detta överens skulle finnas skriftligt på mina sidor men kan inte se något på mina sidor.