Skip to main content
Aspirant
July 28, 2025
Besvarat

3världen

• July 28, 2025
  • 15 svar
  • 432 visningar

Jag befinner mig I Kenya. Har varit här i en vecka. Enligt 3 världen avtalet borde jag kunna i  Kenya och tillbaka till Sverige som vanligt. Just nu kan jag bara ringa inom Kenya men inte till Sverige.
I onsdags kunde jag ringa två samtal till Banken i Sverige. Sedan dess kan jag inte ringer mer till Sverige. 
För det första jag kan inte höra om det ringer till Sverige, det bara skramlar konstig ljud i telefonen. För det andra den som jag ringer i Sverige kan inte höra mig och det låter som jag är i havsbotten enligt beskrivning. För det tredje jag hör inget om den jag ringer har svarat men jag kan se i skärmen att samtalet är svarat genom tidsräkning. 
Jag har haft live chat från tre olika anställda  från Tel 3 har fått alla möjliga förslag. Starta om telefonen, slå på Wifi samtal, slå på data rosling, ta bort automatiskt nätverk anslutning. Har försökt med förslag och problemet är kvar- JAG KAN INTE RINGA TILL SVERIGE. 
Jag fick ett nummer från Live chat  + 46733333000- intressanta nog detta numret går att ringa från Kenya och  det går att höra att det ringer trots att inget som svarar.. Mina frågor::

Hur kommer det sig att det går att ringa ovanpå numret i Sverige men inte mina privata nummer i Sverige? 
Behöver man ha Wifi samtal och dataroaming  för att kunna ringa ett vanligt samtal i Sverige?

Vad händer då om man inte ha tillgång till Wifi?

Just nu kan jag inte nå olika myndigheter i Sverige exempelvis försäkringsbolag eller banken om jag skulle hamna i en krissituation. Inte heller mina släktingar tillbaka till Sverige om det händer något. Är det något form av konsumentfusk från Tel 3 om 3världen??

Jag har hört från några sedan tidigare om att tel 3 är lurigt. Är det en bekräftelse om samma nu??

Jag är så besviken, frustrerad och förbannad.

Bäst svar av Limpen

Ber om ursäkt för uteblivet svar från min sida! Mycket bra jobbat med felsökningen. ​@Pettersson​ ​@agrib Jag har tagit detta vidare och det genomförs lite tester på hur det fungerar att surfa/ringa från de olika operatörerna i Kenya. Återkommer då jag vet mer! 🙂

15 svar

agribTrådskapare
Aspirant
August 5, 2025

Nu har jag testat 63907 Telkom Kenya och det står E täckningstaplarna, det går att ringa till Sverige med vanligt samtal dock jag kan inte surfa. Safaricom funkar inte alls med täckning. Dock mina släktingar  i samma byggnad och by med Kenyanska operatörer är ansluten till både Safaricom, Airtel och Telkom Kenya.

När jag väljer Airtel som operatören står det 4G på täckningstaplarna. Jag kan surfa som vanligt men jag kan inte ringa till Sverige.

Det enda lösningen som jag har just nu är växla fram och tillbaka mellan Airtel och Telkom Kenya beroende på om jag ska surfa eller om jag ska ringa till Sverige. 

Superhjälte
August 5, 2025

@agrib Toppen att du testade detta! Då är det något med den lokala operatören som gör att det inte går att ringa till Sverige när du har Airtel. ​@Limpen kanske kan ta detta vidare på något sätt? 

Vet du om de andra som har Telekom Kenya i samma byggnad också har E vid täckningsstaplarna? Jag tänker om det är täckningen som gör att du inte får 3G eller 4G med dem. 

Tråkigt att det krånglar, det ska fungera fint oavsett operatör med både surf och datatrafik - men något här är uppenbarligen fel. Det verkar som att felet ligger hos den lokala operatören när samtal ska kopplas, förhoppningsvis går det att lösa tekniskt.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Limpen
Community Manager
LimpenCommunity ManagerSvar
Moderator
August 11, 2025

Ber om ursäkt för uteblivet svar från min sida! Mycket bra jobbat med felsökningen. ​@Pettersson​ ​@agrib Jag har tagit detta vidare och det genomförs lite tester på hur det fungerar att surfa/ringa från de olika operatörerna i Kenya. Återkommer då jag vet mer! 🙂

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Limpen
Community Manager
Moderator
August 11, 2025

Efter tester har vi inte kunnat hitta något problem med samtalsfunktionen via Airtel.

Det bästa i detta fall vore om du ​@agrib har möjlighet att välja 63907 Telkom Kenya för att kunna ringa in till vår kundservice. Det är viktigt att du kommer i kontakt med vår tekniska avdelning för att vi ska kunna felanmäla problemet mot de Kenyanska operatörerna och få bukt med problemet. Du hittar kontaktuppgifterna här.

Återkom gärna när du gjort detta, och om det dyker upp ytterligare funderingar!

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
agribTrådskapare
Aspirant
August 15, 2025

Jag är less på att inte blir lyssnad och blir tagen på allvar. Jag har ringt till Tel 3 med Telkom Kenya( som går ringa till Sverige men går inte  ringa men den i Kenya, inte heller surfa med den. )Jag har försökt förklara att mina släktingar i samma byggnad i samma område använder både Airtel, Safaricom och Telkom för att surfa och ringa och dem har ingen strul med täckningen. Täckningen med Airtel här i byggnaden är 4G så det borde funka.Det går inte att ringa till Sverige med Airtel men det går att surfa som vanligt och ringer med Airtel i Kenya. Jag kan inte nå min son som är extra användare men vanligt samtal om jag använder Airtel. Jag måste växla till Telkom Kenya. Eller  jag  måste nå honom via WhatsApp.  Ska jag ringa vanlig samtal till Sverige måste jag använda Telkom men skulle myndigheterna kräver legitimering med BankID går det inte eftersom det inte går att surfa med Telkom. Detta innebär då att jag måste ha tillgång till Wifi för att kunna göra visa samtal i Sverige som krävs Bank Id. Är det verkligen den förväntningarna kunderna hade räknat med Tel 3 3 världen?

Jag har även varit in Nairobi en natt där täckningen för Airtel är maximalt men ändå går inte att ringa till Sverige. Ett Samtal med Tel 3 igår föreslog att både jag och sonen skulle göra nätverks återställning, vilket jag har gjort men problemet är inte löst än. Tel 3 måste helt enkelt lyssna och ta kunderna på allvar och försöka ta reda på vad felet är med Kenyaska operatörer, annars kan jag som kunder tolka att det är bedrägeri och konsumentfusk med 3 världen förmåner. 

Vi kommer överens om att få en kompensation och detta överens skulle finnas skriftligt på mina sidor men kan inte se något på mina sidor.