Skip to main content
ozzian
Skillad
November 13, 2024
Fråga

5G och 4G försvinner när jag kommer utomlands

• November 13, 2024
  • 31 svar
  • 874 visningar

Hade varit en vecka i Thailand, så rök både 5G och 4G från min iPhone 16 Pro Max, landade i Danmark, samma där, väl över sundet fungerar allt som vanligt. Reste till USA och där har man stängt ner 3G nätet så där är mobilen stendöd.

Kan tilläggas att jag använt 3Världen i samma mobil innan utan problem. 

Har gjort omstart, slagit av och på roaming, nollställt nätverk osv men ingenting löser mitt problem.

# Kunstjänst har skapat ett ärende men efter två dagar har jag inget hört ännu, Ligger säkert någon spärr jag inte själv aktiverat och som verkar svår för kundtjänst att lösa.

Tips?

31 svar

Hjälte
November 13, 2024

USA har 4G och 5G så avsaknaden av 3G bör inte spela roll. Däremot operatör och täckning rent allmänt, som är usel jämfört med vad vi är vana vid i Europa.

ozzian
ozzianTrådskapare
Skillad
November 13, 2024

Brukar fungera bra på 4G och 5G i usa tycker jag, dock har jag inget nu och det är ju det denna tråden handlar om.

Superhjälte
November 13, 2024

@ozzian Befinner du dig i USA just nu? Kan du testa att ansluta mot AT&T om du söker nät manuellt? Har du testat att beställa ett nytt eSIM?

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Hjälte
November 13, 2024

Fick du något välkomst-sms i Danmark? Gäller det surf, sms eller samtal? Är mobildata påslaget?

Finns denna gamla tråd i ämnet:

Superhjälte
November 13, 2024

@agpath Det står ju att mobilen är stendöd, alltså fungerar ingenting alls får vi utgå från - varken surf, sms eller samtal. Det saknas alltså täckning på telefonen överhuvudtaget. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
ozzian
ozzianTrådskapare
Skillad
November 13, 2024

@Pettersson Som du säger är den död när det inte finns ett 3G nät (USA) i övriga länder är den på svag 3G, får sms och samtal men ingen vidare surf, detta i länder där jag vanligtvis har 5G, tex på arbetet i Danmark. 

ozzian
ozzianTrådskapare
Skillad
November 13, 2024

@agpath Jag anser mig vara tekniskt lagd så självklart är både mobil data och roaming aktiv men trots det ingen framgång. 

Superhjälte
November 13, 2024

@ozzian Testade du att söka nät manuellt och ansluta till AT&T eller T-Mobile i USA? Samt, har du testat att byta SIM-kort eller beställa ett nytt eSIM tidigare? 

Hjälte
November 13, 2024

@Pettersson Som du säger är den död när det inte finns ett 3G nät (USA) i övriga länder är den på svag 3G, får sms och samtal men ingen vidare surf, detta i länder där jag vanligtvis har 5G, tex på arbetet i Danmark. 

Är mobilnät satt på Auto, så att den inte är låst på 3G?

Superhjälte
November 13, 2024

@agpath Det går inte att låsa iPhone 12 eller senare på endast 3G.