Skip to main content
Svar

Inget internet 3 världen Panama

• October 23, 2025
  • 9 svar
  • 95 visningar

Hej! Jag får inte igång internet på telefonen i Panama. Har 3-världen. Jag har gjort allt man ska, startat om, nollställt närverk Iphone, flygplansläge till o från. Reser alltid med två telefoner så gar en med kontantkort Telia, som funkar med internet. Flyttat över simkortet o då funkar internet på min ordinarie telefon med Telia. Så kan omöjligt va nån telefon inställning. Ringt 3-support flera gånger som sist sade att jag ska ringa operatören i Panama…..Var i Kina för några veckor sedan o där funkade det perfekt. Så denna resa har jag 3-världen helt i onödan. Vad gör TRE åt detta?

Bäst svar av Limpen

@Frid123 Du behöver inte höra av dig gällande felanmälan.

Jag kikade runt en del gällande problemen som du upplevt. Det visar sig att problemet har rapporterats. Vi håller just nu på att felsöka detta med operatörerna i Panama för att hitta lösning!

9 svar

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 23, 2025

Hej ​@Frid123, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Beklagar situationen… 

Ser att du har testat mycket för att åtgärda problemet, mycket bra!

Det kan vara så att telefonen väljer en operatör som inte riktigt fungerar i det område du befinner dig. Vad jag kan se via vår utlandsprislista (https://www.tre.se/utland/priser/panama), är att det finns två operatörer att välja på i Panama, varav en har 2G uppkoppling, och den andra har 3G och 2G. Detta kan vara orsaken till att du upplever problem.

Jag skulle ändå rekommendera att du testar att välja nätverk manuellt, dvs att du testar de olika tillgängliga operatörerna i Panama. Så här gör du på iPhone med den senaste iOS-versionen:

1. Gå till Inställningar
  2. Klicka på Mobilnät
  3. Vid SIM-kort, klicka på det SIM-kort som gäller
  4. Klicka sedan på Val av nätverk och stäng av Automatiskt
  5. Välj någon av de operatörer som dyker upp, och starta om mobiltelefonen

Om det inte fungerar, repetera processen tills du testat samtliga tillgängliga operatörer.

Återkom gärna med hur det fungerar för dig, och om det skulle dyka upp några frågor eller funderingar! 🙂

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 27, 2025

Hej! Jag har provat det. Det kom upp 3-st nät att välja på, med enbart siffror. Typ 711 01, 711 04 osv. Provat alla tre o även startat om efter varje så funkade inte heller…

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 27, 2025

@Frid123 Förstår!

Men det fungerar om du använder ditt SIM-kort från oss, när du sätter det i telefonen som du köpte hos Telia? 🤔

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 27, 2025

Hej, sim kortet är från Telia(kontantkort) sätter jag in det i min vanliga telefon(ombunden köper alltid telefonerna kontant på företaget) så kommer nätet på mobilen igång. O där heter nätet man kan välja på vanliga namn. Så känns som det e nått med tre o leverantören i Panama som inte lirar

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 27, 2025

@Frid123 Okej! Mycket bra uppmärksammat med siffrorna (operatörsnamnen). Kan mycket väl vara så att det är något som inte lirar mellan oss och operatörerna i Panama.

Det bör göras en felanmälan på detta så att vi har möjlighet att utreda problemet. Har det gjorts en felanmälan? Annars skulle jag rekommendera att du kontaktar kundservice igen för en felanmälan

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 27, 2025

Jag hade kontakten flertalet ggr med supporten men det gick bara fram o tillbaka o slutsatsen var att det var fel hos leverantören i Panama o att jag skulle kontakta dem. Så önskar Ni själva felanmäler enligt ovan.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 28, 2025

@Frid123 Jag ser själv inte hur problemet skulle ligga hos operatören i Panama, då det verkar fungera med ett annat SIM-kort från svensk operatör. Jag ser det, precis som du själv skriver, som att det snarare verkar handla om att det är något som inte lirar mellan oss och operatören i Panama. Det är därför också viktigt att man kan utreda detta genom en felanmälan. Det vi också kan konstatera är att du inte ska behöva ta kontakt med operatören i Panama, det är i sådant fall vi som gör detta.

Samtidigt som jag förstår att detta tar tid ifrån dig, och samtidigt som jag gärna skulle ta vidare detta själv, behöver felanmälan göras på det specifika abonnemanget. Detta innebär att felanmälan är kundspecifik, och att jag i förlängningen inte kan göra detta härifrån, då forumet är publikt.

Jag kan dock prata ihop mig med någon från vår teknikavdelning för att se hur en eventuell felanmälan skulle se ut i det här fallet, och vilken typ av information som behövs. Är du fortfarande i Panama? 

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 28, 2025

Hej! Tack för bra återkoppling. Nej, tyvärr kom hem till Sverige i helgen. Tacksam om Du kollar hur man kan felanmäla detta med tekniker o återkomma så jag kommer rätt direkt. Det kommer troligen strula nästa gång jag åker dit så önskar ha det klart./ Jonas

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • October 28, 2025

@Frid123 Du behöver inte höra av dig gällande felanmälan.

Jag kikade runt en del gällande problemen som du upplevt. Det visar sig att problemet har rapporterats. Vi håller just nu på att felsöka detta med operatörerna i Panama för att hitta lösning!