Besvarat

Kunde ej ringa utomlands

  • 26 June 2019
  • 3 svar
  • 1430 visningar

Hej,
På senaste semesterresorna har jag inte kunnat ringa mina medresenärer (gäller Kroatien och Danmark i detta fall). Mina samtal har bara landat hos respektive lands ”felmeddelare” (typ numret du har ringt kan inte nås, existerar inte).
Jag har ett abonnemang och en iPhone. Behöver jag göra någon ändring i mina inställningar eller vad beror detta på? Min man med samma abonnemang och mobil hade inga problem med att ringa.
Mvh Pia
icon

Bäst svar av Nils 28 June 2019, 09:25

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @Ringa utomlands och varmt välkommen till forumet! 👷🏻👋🏼

På rak arm så låter det som om att du ej anger det svenska landsnumret när du ringer. Jag antar nu att dom medresenärer du försöker ringa har svenska abonnemang.

T.ex om din man har nummer 0735XXXXXX så slår du 0046735XXXXXX (+46735XXXXXX) när du ringer från Danmark eller Kroatien. Testa gärna det och ring ej direkt från kontakten (såvida inte +46 är angivet på kontakten i sig).

Skulle detta vara felet, så är det bara att gå in på kontakterna i fråga och redigera numret så kommer det fungera.

Återkom gärna och berätta om det var detta som var problemet, annars så kan vi självklart se över andra tips!
Hej,
Tack för svar och tips. Jag testade att göra så som du beskriver men det funkade ändå inte. Dvs jag la till landsprefixet innan mobilnr.
Med vänlig hälsning Pia
Användarnivå 5
Emblem +36
Hej,
Tack för svar och tips. Jag testade att göra så som du beskriver men det funkade ändå inte. Dvs jag la till landsprefixet innan mobilnr.
Med vänlig hälsning Pia


Mycket märkligt! Jag har inte stött på ett liknande problem förut. Men du angav då alltså det svenska prefixet +46 och inte t.ex Kroatiens när du befann dig där? (Förutsatt att den du ringer då har ett svenskt abonnemang).

Om det är så att du skulle uppleva liknande problem så rekommenderar jag att du kontaktar kundservice på telefonnummer 0771 735 300 för vidare felsökning. Dom behöver då exempel på när det ej fungerade som max kan vara 3-4 dagar gamla.

Svara