Besvarat

Roaming

  • 10 December 2019
  • 1 svar
  • 381 visningar

Hej!

Jag har varit i Egypten i snart en vecka. Var noga med att trycka "deaktivera" på roaming när jag anlände. Fick nu ett sms "Thank you for using blabla roaming". Blev jätteorolig, har ju haft den avstängd och bara surfat på wifi. Uppe i högra hörnet syns inte bara wifi-vågorna utan också staplar med ett R. Betyder det att jag ändå roamar? Kan inte få bort det!

När jag går in på dataanvändning roaming står det 0 förbrukat och då måste jag väl ändå kunna lita på att jag inte roamar?

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till utland

 

 

 

 

icon

Bäst svar av Moby 10 December 2019, 13:42

Visa original

1 svar

Användarnivå 3
Emblem

SMSet med att jag har börjat surfa i utlandet har jag också fått trots att jag inte haft dataroaming påslagen. Men jag har heller inte fått någon kostnad för det så troligen är det bara ett dumt formulerat SMS när telefonen kopplar upp sig mot utländska nät. Om du har spärrat dataroaming och använder WIFI så skall det vara lugnt. Du kan också stänga av mobildata i telefonen som en extra säkerhetsåtgärd. Bara ett R vid täckningen betyder att du kan ringa och SMSa på utländskt nät men om pilarna som visar datauppkoppling kommer fram då är du uppkopplad också via data. Det säkraste om du är i ett land där data är dyrt är att spärra data i utlandet hos kundtjänst men det är också viktigt att komma ihåg att spärra upp det sen igen om du åker till ett land i europa där roaming är fritt.

Svara