Skip to main content
Fråga

roaming

• August 4, 2026
  • 1 svar
  • 19 visningar

Hur länge kan jag vistas i Finland utan att det blir extra kostnader på abonnemanget

1 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 4, 2026

@Hfager Hej,

roaming inom EU gäller vid tillfällig vistelse, nedan finns en liten beskrivning på hur det räknas. Utifrån det är det alltså “ok” att befinna sig i Finland i ca två månader per rullande fyramånadersperiod om mer än 50% av ditt användande också sker där. Sker mindre än 50% av din totala användning i Finland under dessa rullande fyra månader, kan du i princip befinna dig där längre.

Inom EU och EES kan du ringa och surfa till samma pris som i Sverige vid tillfällig vistelse utomlands.

Priser vid permanent roaming

Permanent roaming innebär att du är utomlands under längre tid än vad som klassas som "tillfälligt vistelse utomlands". I dessa fall debiteras du för utlandstrafik. Det räknas som permanent roaming om du uppfyller båda punkterna nedan:

• Du befinner dig utomlands* mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod
  • Mer än 50% av din totala användning sker utomlands* under en rullande 4-månadersperiod

Privatkunder Pris Utgående samtal 0,25 kr/min, Ta emot samtal 0,05 kr/min, Sms 0,04 kr/SMS, Surf 1,43 öre/MB

*utomlands innebär i detta fall att du befinner dig inom EU/EES eller Storbritannien och är uppkopplad mot ett annat nät än Tres nät i Sverige.