Besvarat

Surfgräns när man är i utlandet?

  • 21 June 2019
  • 2 svar
  • 205 visningar

  • Registrerad användare
  • 1 kommentar
Hej

Jag har ett 2Gb abonnemang. Brukar oftast klara mig på det i en månad. Denna månaden var jag utomlands 3-10 juni (Spanien och Storbritannien). När jag landade i Barcelona får jag ett sms från 3 att jag nu har börjat surfa i Spanien . I spanien kan du surfa upp till 2 Gb per kalendermånad utan extra kostnad. Dessa klarar sig precis till jag kommer till London då jag får nytt SMS där jag får 2 nya Gb. När jag kommer hem dröjer det endast några dagar (15 jun) innan jag får ett SMS om att 80% av min surf är förbrukad. Idag 21/6 är den slut.
Synes märkligt om det är så att de 2Gb i Spanien (och London) räknas in i mina 2Gb här hemma (då jag iså fall surfade mer än 2Gb totalt utomlands enligt telefonens datamätare)... och jag borde varit tom redan vid hemkomst 10/6. Om de inte räknas in så är det väldigt märkligt att jag kunna surfa upp allt med 1v mindre i Sverige och dessutom 1 vecka innan månaden är slut. Vad har ni för tankar??

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Pettersson 21 June 2019, 19:28

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

du har samma surfpott både i Sverige och EU/EES. Det vill säga, har du ett abonnemang med 2GB data så har du 2GB totalt som kan användas inom EU/EES (inkl. Sverige).

Du har alltså inte fått nya 2GB när du åkt utomlands eller åkt mellan olika länder. Du kan surfa upp till 2GB/månad i dessa länder inkl Sverige då det är vad som ingår i ditt abonnemang.

Mobilens datamätare stämmer inte alltid överens med operatörens mätningar. Du kan exempelvis använda Spotify inom EU/EES utan att det räknas mot datapotten så länge du har surf kvar.

Hänger du med på hur jag menar? 🙂
Tack, anade att så kunde vara fallet...

Svara