Besvarat

Tog färjan till Rostock

  • 6 August 2019
  • 1 svar
  • 347 visningar

Oönskade kostnader är ju något vi alla älskar så se upp för den påtvingade kostnaden till havs.

Jag tog färjan mellan Trelleborg o Rostock för att korta ner körtiden och för att få lite sömn på vägen ut i Europa. Strax efter frukosten går jag och lägger mig för att sova i hytten medans kapten med sin besättning gör sitt jobb.

Väcks ca. 4h (11.06) senare av ett mycket illa anslutet samtal som varar i någon sekund, lägger ifrån mobilen o somnar om. När jag sedan vaknar till fullo 12.30 och kollar startskärmen på mobilen så ser jag att jag fått flera sms från 3. Temat för alla sms var tydligt, anslutning till olika nät, första var om Danmark (08.40), därefter (09.15) att jag börjat använda mig av "Tre på fartyg & flygplan", följt av att jag uppnått kostnadstak (11.14). Redan här blir jag mycket irriterad, det är ju sjukt!
Så därför ställer jag här frågan, hur kan man bli påtvingad ett nät med den kostnadsplanen?!

Kom inte med ursäkten "du har själv valt att inte stänga av mobildata/roaming". Det har jag aldrig tidigare behövt, inte ens före den europeiska kostnadsplanen. Jag har dessutom valt att mobilen alltid väljer wifi före, även om inlogg krävs.
icon

Bäst svar av Jocke 7 August 2019, 08:27

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Välkommen till 3Community @MrBohmies.

Befinner du dig utanför Sveriges gränser med din smarta telefon kommer den alltid att välja det nät som har bäst uppkoppling.

Åker du en färja kommer det med stor sannolikhet finnas en bit av den resan som gör att du inte har täckning i något lands nät. Den färjan du befinner dig på presenterar allt som oftast en egen lösning med ett satellitnät. Det nätet ingår inte i de roamingvillkor som gäller i EU och extra kostnader tillkommer. Din telefon vet ej skillnaden på det nätet och ett "vanligt" telefonnät vilket gör att den fortsätter att t.ex. synka vädret i bakgrunden, hämta pushnotiser, uppdatera appar eller liknande. Sker något av detta används data utan att du som användare aktivt behöver göra något.

Alltid när telefonen kopplar upp mot ett nytt nät skickas det ett SMS med de priser och villkor som gäller för det nätet.

Vill du inte ha möjligheten att använda dig av satellitroaming i framtiden kan kundservice hjälpa dig att spärra den möjligheten på ett abonnemang.

Svara