Besvarat

utlandsresa Tanzania

  • 21 March 2023
  • 2 svar
  • 174 visningar

Hej, jag har en planerad utlands resa till Tanzania- Arusha. Jag undrar vad ni rekommenderar att göra med surf/nytt simkort eller hur jag ska gå tillväga? 
 

Jag är borta 50 dagar. Kan jag köpa ett simkort av er eller gör jag det på plats? Finns det någon världs surf jag kan köpa till istället?

 

med vänliga hälsningar Tilda Franzén 

icon

Bäst svar av Qwirks 21 March 2023, 15:34

Visa original

2 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Tanzania ingår inte i 3Världen så du kan tyvärr inte använda mobilen som hemma när du är där. Du kan köpa 3Surfpass, men det är nog inte värt det om du ska vara borta så länge. Om du inte köper 3Surfpass och tänker ha ditt 3-abonnemang igång där är det en stark rekommendation att stänga av dataroaming då det kan bli väldigt dyrt annars. Det är nog bättre att köpa ett lokalt SIM-kort istället. Vet inte hur det är i just Tanzania, men det brukar gå att köpa SIM-kort på flygplatsen samt i diverse kiosker.

https://www.tre.se/handla/tjanster/3surfpass

Användarnivå 7
Emblem +40

@Tildafranzen Hej,

 

precis som @Qwirks skriver kan det vara bra att stänga av dataroaming i din mobiltelefon. Jag skulle även rekommendera att du ser över din spärrgräns för användande i utlandet, ibland kan nämligen mobiltelefonerna koppla upp sig till internet utan att du själv önskar detta. 

 

Köp istället ett lokalt kontantkort som du kan fylla på med önskad surfmängd. Har du en nyare telefon brukar det även gå fint att använda flera simkort samtidigt - om det är så att du fortsatt vill kunna bli nådd på ditt svenska nummer. Kom dock ihåg att det kostar pengar att ta emot samtal i Tanzania. Vilken mobiltelefonmodell är det du har, så kan vi förklara hur du går tillväga för att ha två simkort aktiva samtidigt - om det är så att den har stöd för det. 😄

Svara