Besvarat

Angående 3Trygg

  • 8 December 2020
  • 3 svar
  • 499 visningar

Emblem

Tjäna,

 

Har en fråga. Jag har skaffat 3Trygg för min iPhone 12 pro max istället för apple care då apple care inte täcker stöld av telefonen här i Sverige. Dock är det oklart om 3trygg täcker för batteriet om den förlorar mer än 20% av den ursprungliga batterikapaciteten. Undrar om 3trygg gör det också.

 

Tack på förhand.

icon

Bäst svar av Pettersson 8 December 2020, 21:07

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Naruto Hej,

 

3Trygg och Apple Care+ går inte riktigt att jämföra helt. Båda täcker fall av oavsiktlig skada - medans 3Trygg mer är en drulleförsäkring och Apple Care+ mer är en typ av serviceförsärking som ger tillgång till fler servicemöjligheter från Apple. 

Även på den vanliga garantin eller konsumentköplagen gällande reklamation har du möjlighet att i vissa fall få batteriet utbytt eller reparerat, detta om det är onormalt slitage. Men det beror på hur snabbt det har skett och under vilka förutsättningar telefonen har använts. 

3Trygg gäller för följande

Försäkringen gäller för skada, stöld eller förlust till följd av en plötslig och oförutsedd händelse. Med oförutsedd menas att det som inträffat ska vara oväntat och att det normalt inte gått att förutse eller att förhindra.

 

Vilken lösning som passar dig bäst får du ju självklart avgöra själv. Jag skulle dock nästan våga påstå att 3Trygg och Apple Care+ kompletterar varandra på vissa sätt. Kolla även med hemförsäkringen hur den täcker de olika momenten du är intresserad av. :) 

 

 

Användarnivå 3
Emblem

Det är helt klart att 3trygg inte skulle skydda dig om batteriet tappat kapacitet genom användning. Det är inte en plötslig och oförutsedd händelse. 

Emblem

Tack @Pettersson. Apple Care är begränsad med batteriservice och den är heller inte dyr att fixa hos apple utan deras Apple care. 
 

Jag ville ha Apple care + stöld försäkring ifall det skulle hända. Jag har aldrig använt Apple care på min iPhone XS. Men jag känner mig trygg med 3Trygg. Skulle bara önska att jag kunde betala av den i förskott i typ två år. 
 

Ha en fin dag. 

Svara