Besvarat

Gött & blandat om 3 , Nöjdkundhet , Kunder,5g & mycket mer .

  • 21 January 2021
  • 2 svar
  • 283 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena 3 community ! Här kommer jag & slänger ut lite goa frågor & diskussioner på tankar . 

 

1*  Hur ser det ut med “3”s nöjdkundhet nu för tiden ?

Efter lite eftersökning så har jag sett att det har halkats efter jämfört med andra aktörer… Som jag inte äns orkar nämna då “3 “ is the shit for me :) 

Förstått att ni har haft en del “ oseriösa “ samarbetspartners som dragit ner . 

Det jag kunde läsa mig till genom en stund sökning var att Hi3g ‘s “ hallon “ - går med högre kundnöjdhet än “ 3” i sig . Kommer det sig tänker jag då ? 

Själv har man valt & haft 3 länge pga just att man får mest valuta för pengen & att ni har mycket duktiga samt trevliga tilmötesgående personer man pratar med vid kontakt . Samt dom mest tydliga abbonemangs strukturerna i branschen kan jag tycka ! . 

 

 

2* “3” är ju bara mer än bara “Sverige” - Hur går det totalt sett för vår Operatör ? 

    Är ändå 1600 anställda vad jag kunde läsa mig till.

 

  1.  Antal kunder ? Ökar/ Minskar ? totalt & i sverige / scandinavien . 
  2. Funkar våra abbonemang rakt över när vi besöker dessa länder ?
  3. Hur går det med implementering av “5G” i dessa verksammande länder som 3 har ? 

 

“World of three “ - Dom länderna som “3 “  opererar i i världen . ( säkert missat något land) 

 *Irland

*Storbrittanien

*Österrike

*Sverige 

*Danmark

*Hong kong

*Macau 

*Indonesien

 

Sen va det något med “ tre italia - > “WIND Tre” 

 

  1. Läste denna och många artiklar efter 5g auktionen häromdan . 

https://www.sweclockers.com/nyhet/31199-tre-avfardar-tele2s-5g-kommentar-vet-att-det-inte-ar-sa

Det jag reagerade på var just denna texten . Jag e med på att telesnor & felia har mer kunder men så “små” är väll ändå inte 3…. Hade man budat på annat band eller större utrymme - hade man inte då kunnat växa i framtiden lättare ?  Är väll ett spel för galleriet med frekvensutrymmena såklart … 

 

  • Varför sarmarbetar inte operatörerna mer på frekvensbanden ? Mer stolta över att va själva när ändå alla jobbar mot samma mål.. fördelar / nackdelar ? 
  • Vad ska “3” använda det övriga “ 20 mhz bandet “ utöver det 80 som budades hem ? (“Tre (Hi3G Access) köpt 100 MHz i frekvensspannet 3 400–3 500 MHz och att 20 MHz av detta är oanvändbart i stora delar av landet.Men likväl hade telia också också hemliga 20 mhz som bara dom själva vet vad dom ska använda till...”) 

 

“Angående påståendet om att Tre endast har 80 MHz spektrumutrymme som kan användas problemfritt ger Per Stigenberg Tele2 rätt i sak, men menar också att det är tillräckligt för företagets kundbas. Då Tre har betydligt färre kunder än dess tre stora konkurrenter är det också betydligt färre som delar på spektrumutrymmet, och det ska ge en bättre 5G-upplevelse då nätet inte är lika tungt belastat som hos konkurrenter med 100 MHz utrymme i 3,5 GHz-bandet.” 

 

→ hur välförberett är 3 för att utöka sina 5g zoner ? När kan man börja se 5g uppgraderingar på “ nätutbyggnad tråden tro ? :) 

Är bara några hundra meter kvar till mig i götlaborg haha . Nästan så jag skickar ut frugan med förstärkare mohaha . 

 

Ha det gött alla på forumet ! 

 

 

 

 

icon

Bäst svar av Pettersson 21 January 2021, 21:04

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Hej, här kommer lite svar gällande det jag har koll på. I övrigt får någon från Tre fylla på med resten.

Kundnöjdhet.

Gällande kundnöjdheten har alla operatörers fighting brands bättre betyg än deras ägare. Varför? Vet ej, men kan tänka mig att ett lägre pris med mer innehåll automatiskt ger nöjdare kunder. 

Enligt SKIs mätning från 2020 backar alla de stora operatörer. Tre är den operatör som backar minst på privatsidan. De förbättrar samtidigt sin placering i jämförelse med 2019 och en konkurrent försämrar således sin placering. På företagssidan ökar Tre kundnöjdheten enligt samma mätning, även här förbättras deras placering.

Tre i världen.

I Sverige verkar Tre gå bra, antalet abonnemang ökar generellt på årsbasis enligt Investors årsrapport. De verkar även generera vinst åt sina ägare.

I världen rullar nog 5G på i den takt de olika länderna tillåter. Jag gissar att Tre är väldigt aktiva i de övriga länderna också. 

WINDTRE är namnet som blev efter en sammanslagning av operatörerna Wind och Tre i Italien. WINDTRE ägs av CK Hutchison, som även äger 60% av Hi3G Access (3 Skandinavien).

3Världen är ju 3s roamingtjänst som ingår på vissa abonnemang, med den går det att använda sin mobil som hemma i 80 länder i världen. Bland annat de länder är Tre är verksamma. Märk väl att Tre i världen är olika företag, om än helt eller delvis med samma ägare, så är det olika roamingvillkor som gäller lite beroende på vilket abonnemang som används. Här finns mer info om 3Världen.

5G-auktionen

Sett till det block som Tre köpte har de mest tillgång till utrymme per kund. Det öppnar för att ge en bra upplevelse för varje kund - men kanske inte leverera den allra högsta hastigheten som kan uppmätas under helt optimala förhållanden. 

Idag är det två operatörer som samarbetar kring utbyggnad av 2G och 4G. Dessa två operatörer har störst tillgång till frekvensutrymme av allihopa i Sverige - ändå har de inte det bästa mobilnätet i Sverige. Nätet de har dras med överbelastningsproblem, vilket ger en sämre användarupplevelse - även fast de har störst tillgång till frekvenser. Allt handlar om hur nätet byggs ut, inte hur mycket frekvensutrymme en operatör kan använda. Tre har även idag mindre frekvensutrymme än konkurrenterna - men ändå levererar de en upplevelse som generellt är lika bra eller bättre än deras konkurrenter.

Exempel: Min uppfattning är att upplevelsen hos Tre är att det är stabila hastigheter som levereras med ett bra nät. Hos en av de operatörerna som delar nät kan hastigheten vara skyhög ibland - medans det på, exempelvis, Arlanda var obrukbart under vissa tider på dygnet. Detta då nätet var så pass överbelastat och de inte gjorde något åt det trots flertalet påtryckningar från enskilda kunder - men också stora företag (de har fortfarande inte gjort något åt det, men just nu är det ju färre som vistas på Arlanda).

Jag hoppas att utbyggnaden går snabbt! Tre sa senast igår att majoriteten av kunderna ska ha 5G under 2023. Jag vill också ha 5G på fler ställen! Men jag är också intresserad av hur utbyggnaden med 3,5GHz kommer ske? 😄

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

Gällande övriga Tre-operatörer i Värden/Europa så är det just Tre Danmark jag har bäst koll på (eftersom dom går under Tre Skandinavien precis som Tre Sverige gör).

Där vet jag att 5G utbyggandet har pågått en tid. I november så gick dom ut med:

Danish operator 3 Denmark announced it will launch its 5G network next month in selected locations in the capital, Copenhagen, the company said in a statement.

By the summer of 2022, 5G will be rolled out across the operator’s entire network. The carrier will initially use frequencies in the 700 MHz and 1.800 GHz bands to launch 5G services. “ (https://www.rcrwireless.com/20201117/5g/3-denmark-launch-5g-copenhagen-next-month)

 

Gällande Tre UK så har jag sett och hört en del om 5G från deras håll, så jag skulle gissa på att dom är i “fullswing” där borta. Övriga har jag faktiskt ingen bra koll på.

 

Varför bara 80mhz av det 100mhz inköpta går att använda kan jag inte svara på här och nu. Men det som är värt att ha i åtanke är att vi inte tidigare har haft lika mycket spektrum på någon av dom andra frekvenserna vi har.

 

Gällande utbyggnationen av 5G vet jag att den fortsätter och att planeringsarbete sattes igång direkt efter att auktionen var klar.

 

Den frågan jag generellt undrar över när jag läser/hör diverse nyheter om 5G är att man missar att ställa frågan om vilken typ av 5G det är som ska byggs ut/slås igång. Om det är 5G SA eller 5G NSA.

(https://www.ericsson.com/en/blog/2019/7/standalone-and-non-standalone-5g-nr-two-5g-tracks)

 

Enklaste sättet att förklara dom är att 5G NSA är som LTE/4G medans 5G SA är som LTE-A/4G+. 5G NSA förlitar sig väldigt mycket på befintlig 4G infrastruktur för att kunna fungera, och hålls på så viss även tillbaka med vissa begränsningar. 5G SA har helt egen infrastruktur och förlitar sig inte på någon befintlig.

 

5G NSA har Tre haft sedan runt denna tid förra året på TDD2600 i Enskedeområdet med Sveriges första publika 5G nät där runt 100st piloter fick testa på 5G bredband.

Sedan byggdes det ut till att täcka dom flesta storstäder runt sommaren med 5G på FDD2100.

 

Personligen så tycker jag att Tre är väldigt bra förberedda för utbyggnationen på dom nya 5G frekvenserna. Vi är ju trots allt den operatör som har flest 5G siter och har haft 5G längst :wink:

Svara