Besvarat

Musiksurf

  • 3 September 2018
  • 2 svar
  • 1266 visningar

Fick sms nyligen angående mitt abonnemang och musiksurf. Det står att ni den 19 oktober2018 ska uppdatera villkoren. Det står att jag behöver lämna mitt samtyckte, jag undrar ifall detta påverkar abonnemanget eller fortsätter det som vanligt? Kommer några nya kostnader/ förändringar bortsett från musiktjänster att ske? Vill gärna veta mer innan jag ger mitt samtyckte.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till våra tjänster och appar
icon

Bäst svar av Pettersson 3 September 2018, 16:50

Visa original

2 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Emmaerty!

Nej, det kommer inte att påverka ditt abonnemang i sig och med den information som 3 har gett är det bara 3MusikSurf som förändras.

Min tolkning av informationen är att förändringen baseras på att Google sagt nej till fortsatt medverkan för tjänsten Google Play Music och att förfrågan om samtycket beror på GDPR - EU:s direktiv kring hantering av personuppgifter.

Du kan läsa mer här:

https://www.tre.se/privat/varfor-3/ingar-hos-tre/musikstreaming/samtycke/
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Nej, detta kommer inte att påverka att ditt abonnemang i sig. Det som påverkas är just tjänsten 3Musiksurf och villkoren kring den. 3Musiksurf är tjänsten som gör att du kan streama musik utan att det påverkar din surfmängd.

För att fortsätta kunna streama musik utan att det påverkar din surfmängd behöver du lämna samtycke om du använder Apple Music, Deezer, SoundCloud eller Tidal. Använder du Spotify behöver du inte lämna samtycke, utan det fungerar vidare ändå. Anledningen till detta är att 3 behöver kontrollera djupare i trafiken till de olika leverantörerna för att kunna urskilja vad som är musik och vad som är, exempelvis, videor. Spotify erbjuder bara musik och podcasts vilket gör att 3 inte behöver analysera trafiken ytterligare för att kunna räkna bort användandet från Spotify.

Google Play Music försvinner, eftersom Google inte kommer tillåta samarbeten som dessa i framtiden. Surf som används av Google Play Music kommer efter 2018-10-19 att dras från den vanliga surfmängden som finns i abonnemanget.

Här kan du läsa mer: https://community.tre.se/vaara-tjaenster-och-appar-6/uppdaterade-villkor-musikstreaming-820

Hoppas att detta svarar på din fråga 🙂

Svara