Någon som jobbar på Tre här inne?

  • 21 September 2018
  • 7 svar
  • 421 visningar

Användarnivå 2
Många funderingar över Tres insats vid släpp från Apple. Det är inte första året som vi kunder får känslan av Tre inte riktig klarar av informationsflödet.

Sidan som Tre hänvisar till ”Leveransstatus” uppdateras ju inte som sig bör.
Eller är det rimligt att den uppdateras en gång per 25 timmar?
Borde det inte vara en gång i timman?

Att man som kund får jaga kundtjänst, vilket skapar onödig belastning hos dem.
Att man som kund får söka information själv via forum och hoppas på någon sorts av information.

Detta är inte en engångsupplevelse från mitt håll.
Släppet då 7:an släpptes va likadant, om inte än värre. Då visste ingen något. Dock så kunde andra operatörer leverera information. Telefonerna dröjde, men får man rätt och uppdaterad information så minskar irritationsmomentet hos oss kunder.

Så ni har ett år till på er att göra om och göra rätt.
Det hela handlar inte om hur snabbt jag får telefonen utan hur informationsflödet kommer till mig som kund.

7 svar

min uppdaterades nu!
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Keu80!

Nu jobbar jag visserligen inte vare sig på eller för 3 men jag tar mig friheten att svara dig ändå.

Av vilken anledningen behöver en sida för leveransstatus uppdateras en gång i timmen?

Det vore väl mera rimligt att den faktiskt bara uppdateras när det finns ny information tillgänglig, för annars blir det trots allt bara en tom uppdatering för dig som kund.
Sidan ser uppdaterad ut men det finns ingen ny information, om du förstår hur jag tänker.

Finns det förbättringsmöjligheter för 3 när det gäller informationshantering i samband med lanseringar av ny hårdvara?
Definitivt gör det så och det är också en av anledningarna till att vi befinner oss här.
3Community är inte bara tänkt som ett sätt för andra kunder att hjälpa sina gelikar med problem eller frågeställningar utan fungerar också som en ypperlig återkoppling från dig som kund till 3 som företag.

Jag vill hävda att alla de synpunkter och tankar som lyfts upp här läses, även om de kanske inte alltid besvaras, och tages emot av ansvariga inom 3.
En del av de åsikter och förslag som har yttrats här har faktiskt redan blivit införda eller kommer att bli införda inom kort och arbetet med att göra kundupplevelsen hos 3 bättre kommer att fortgå men behöver också vårt deltagande - för om vi som kunder inte påpekar brister eller kommer med förslag kanske en del av utvecklingen aldrig blir av.

Som jag ser det finns det ingen anledning att jaga Kundservice efter information ifall man har fått en beställningsbekräftelse utan det är bara att avvakta tills man erhåller ordernummer och sedan nyttja sökfunktionen.
De olika statusnivåerna för en order stod tydligt förklarade och Kundservice kan inte ge mer information än vad som faktiskt finns i ordersystemet.

Jag har full förståelse för att man helst vill ha den nya leksaken igår men ibland behöver man faktiskt sätta sig ner i båten och invänta besked. : )

3 kan givetvis bli bättre på att i förväg informera om hur lanseringen av ny hårdvara hanteras, hur kösystemet fungerar i generella drag och förklara processen från beställningsbekräftelse till skickad försändelse bättre.

Nu har jag inte beställt något själv utan har mer varit aktiv och engagerad i de trådar som berört detta ämne samt även läst en del externa trådar och en del av det som har hävdats kommer från missuppfattningar samt den mänskliga faktorn - antingen har säljaren missat att skriva in/skrivit fel epostadress vid beställning eller så har mottagaren missat att kolla i skräpmappen, där noreply-mail har en tendens att dyka upp.

Ovanstående är min personliga åsikt och inställning såsom kund hos 3 sedan drygt 8 år tillbaka.
Användarnivå 2
@Tristan

Hej tack för svaret.

Just med uppdateringen så har det vart en snackis på andra sidor, att den inte har uppdaterats. Ingen ny information är också en sorts information. Hela vårt samhälle kretsar kring information idag.

Jag kan bara skriva om min upplevelse och där har jag fått jaga kundtjänst. Jag beställde, fick ingen beställningsbekräftelse till mailen. Sedan ordernr och tillsist kolli id. Kundtjänst har kunnat få fram alla uppgifter som inte har kommit per automatik.

Jag jobbar med information dagligen och jobbar med att ständigt förbättra information ut till kund för att minska frustrationen. Bara en sådan liten sak som att tiden när sidan senast var uppdaterad är information. Där kan man undvika ett irritationsmoment.

Jag kan vänta på den nya leksaken, men jag vill ha korrekt information utan att behöva jaga och lägga ner tid på den.

Får inte Tre någon feedback så kan jag som kund inte heller säga något till nästa gång. Hade alla gett konstruktiv kritik ist för att bara skriva ”ni är sämst, hata tre” osv då har man som företag så mycket mer att jobba med.
Användarnivå 7
Emblem +10
Många funderingar över Tres insats vid släpp från Apple. Det är inte första året som vi kunder får känslan av Tre inte riktig klarar av informationsflödet.

Sidan som Tre hänvisar till ”Leveransstatus” uppdateras ju inte som sig bör.
Eller är det rimligt att den uppdateras en gång per 25 timmar?
Borde det inte vara en gång i timman?

Att man som kund får jaga kundtjänst, vilket skapar onödig belastning hos dem.
Att man som kund får söka information själv via forum och hoppas på någon sorts av information.

Detta är inte en engångsupplevelse från mitt håll.
Släppet då 7:an släpptes va likadant, om inte än värre. Då visste ingen något. Dock så kunde andra operatörer leverera information. Telefonerna dröjde, men får man rätt och uppdaterad information så minskar irritationsmomentet hos oss kunder.

Så ni har ett år till på er att göra om och göra rätt.
Det hela handlar inte om hur snabbt jag får telefonen utan hur informationsflödet kommer till mig som kund.


Hej @Keu80, vill börja med att personligen välkomna dig till 3Community och tacka dig för ditt engagemang här. ☺️ Roligt att du hittade hit!

Vi förstår naturligtvis att man vill veta status på sin beställning och få uppdateringar så ofta som möjligt. Håller med om att det finns enklare sätt att presentera leveransinformationen och våra utvecklare jobbar i skrivande stund på att ta fram många spännande nyheter.

När det kommer till uppdateringsfrekvensen så handlar det om hur ofta vi får information från tillverkaren, vilket är 1 gång om dagen. Vi skulle naturligtvis kunna uppdatera sidan oftare men det skulle inte göra någon skillnad då statusen hade varit densamma.

Framåt kommer det även att skickas ut ett SMS till kunder som väntar på sin mobil. I meddelandet som kommer ut med jämna mellanrum kommer det att finnas information om status på leveransen.



Hur har ser det ut för dig? Kommer du att få din lur idag? ☺️
Användarnivå 5
Emblem +10
@Keu80

Du har helt rätt i att feedback behövs och att konstruktiv kritik alltid är bättre än hat och nedvärderande kommentarer, där har vi inga skilda åsikter. : )

Mitt svar ovan skall mer betraktas som generellt än gällande just ditt specifika fall, där jag är helt övertygad om att ifall du hade fått bekräftelsemailet så skulle resterande del av kedjan ha fungerat utan att du hade behövt jaga informationen.
Självklart är det aldrig kul att som kund få uppleva att en beställning inte fungerar optimalt men det viktigaste då är hur företaget hanterar den händelse som har inträffat och då inte enbart med fokus på den aktuella kunden utan även hur man framgent säkerställer att andra kunder inte skall behöva uppleva något liknande, vilket gör återkopplingen så oerhört viktig.

Jag har ingen insyn i ditt specifika fall och mitt svar var inte direkt riktat till din upplevelse, vilken jag förstår till fullo kan kännas frustrerande, utan mer fokuserad på den generella upplevelsen vilket jag hoppas att du förstår.

Vidhåller dock att en uppdatering utan nytt innehåll inte är en uppdatering och tror mer på att man undviker det irritationsmomentet med transparens, dvs vara tydlig med att sidan enbart uppdateras när 3 har erhållit ny information om leveransstatus, och att man blir bättre på att i förväg informera om leveransprocessen - exempelvis en kortfattad steg-för-steg guide som skickas ut tillsammans med beställningsbekräftelse samt att 3 blir bättre på att säkerställa korrekta kontaktuppgifter till kunden så att mail inte hamnar på avvägar.
Användarnivå 2
@Erik
Tack gillar forum där man kan lära sig mer:) o även dela med sig.
Om sidan hade uppdaterats igår vid 12 så hade jag då sett att telefonen hade skickats och var på väg. Då hade jag sett mitt kolli id. Då hade jag även sluppit kontakta kundservice, fundera på hur det går osv. Så visst en gång i timman är mycket men kanske 3ggr per dag?
Ja jag hoppas på att den kommer idag. Den är på resande fot iaf.

@Tristan

Jamen precis, att de erhåller ny leveransinfo när den kommer.
Mitt paket skickades igår vid 12, men sidan uppdaterades idag vid 9. Hade man iaf gjort en ny uppdatering igår så är det många fler än jag som fått bra information.

Läser man inne på 99.se och dess forum så va just mycket av frustrationen att det inte uppdaterades. Att man stod i ovisshet om vad som händer.

Samma som vissa fick sin postnord app uppdaterad vissa inte. Vissa fick kolli id vissa inte. O allt detta pga att de aktivt söker info själva.

Oavsett, så tekniken går framåt och nästa släpp så kanske allt funkar. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +10
@Keu80
Jag förstår precis hur du resonerar och hade säkerligen tänkt på samma sätt om jag var i din sits. Jag tar denna feedback och tråden med till mina kollegor som har hand om ovan och om det finns möjlighet att förändra rutiner / system mitt i en pågående lansering så kommer vi naturligtvis göra det. I annat fall så ser vi till att ta med det till nästa gång, förhoppningsvis kommer nya funktioner i våra system underlätta en hel del också.

Vad kul! Om du har tid och lust får du mer än gärna dela med dig av ditt första intryck, vad du tycker om den nya skärmen och stereomikrofonen vid videoinspelning som jag är mest nyfiken på. 🙂

Svara